آزمایش اجباری بکارت دختران دبیرستانی در ترکمنستان

به گزارش رسانه هنگ‌کنگی «بی‌ان‌ان»، بسیاری از دختران که از نتایج این آزمایش‌ها وحشت‌زده‌اند تصمیم به ترک تحصیل گرفته‌اند

دختران دانش‌آموز ترکمنستانی - خبرگزاری فرانسه

به گزارش رادیو اروپای آزاد به نقل از چند شاهد عینی، دولت ترکمنستان در استان بلخان این کشور کارزاری با عنوان «ارزیابی اخلاقی دختران» برای آزمایش اجباری بکارت دانش‌آموزان دختر به راه انداخته است.

رادیو اروپای آزاد به نقل از یک کارمند آگاه به این کارزار، گفت که بنا به اعلام دولت، دانش‌آموزانی که باکره‌ نبودنشان اثبات شود، به پلیس یا سرویس‌های امنیتی معرفی می‌شوند.

او همچنین افزود: «همه دانش‌آموزان دختر پایه‌های نهم تا یازدهم در شهرهای بلخان‌آباد و ترکمن‌باشی مجبور به انجام معاینات زنان‌اند و فهرست دخترانی که محرز شود رابطه جنسی داشته‌اند، در اختیار پلیس محلی یا وزارت اطلاعات کشور قرار می‌گیرد.»

چند تن از والدین این دانش‌آموزان در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد گفتند که این آزمایش بدون رضایت نوجوانان یا والدینشان انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رادیو اروپای آزاد، پلیس ترکمنستان در برخی موارد با هدف کشف شریک جنسی دختران، عکس‌های تلفن همراه آن‌ها را بازرسی می‌کند.

اما یکی از کارمندان اداره آموزش‌وپرورش استان بلخان گفت: «ماموران پلیس مدعی شده‌اند که بازرسی تلفن همراه دانش‌آموزان با هدف شناسایی و محاکمه افرادی که با خردسالان روابط جنسی برقرار کرده‌اند، انجام شده است.»

رسانه هنگ‌کنگی «بی‌ان‌ان» به نقل از یکی از دخترانی که معاینه شده است، نوشت: «مثل این است که حیثیت آدم زیرسوال برود. به ما می‌گویند که این کارها به نفع خودمان است، اما تحقیر چگونه می‌تواند خوب باشد؟»

به گزارش این رسانه، بسیاری از دختران که از نتایج این آزمایش‌ها وحشت‌زده‌اند، تصمیم به ترک تحصیل گرفته‌اند و برخی دیگر نیز با هراس دائمی از این معاینات به زندگی ادامه می‌دهند.  

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد در چارچوب کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، دوم فوریه این موضوع را در جلسه‌ای بررسی کرد.

با این حال، هیئت شرکت‌کننده در این جلسه از ترکمنستان، ادعای مطرح‌شده در کمیسیون را رد، و  تصریح کرد که هیچ آزمون اجباری باکرگی در ترکمنستان اجرا نمی‌شود.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، این نخستین بار نیست که چنین آزمایش‌هایی در دبیرستان‌های دخترانه ترکمنستان انجام می‌شود و در ۲۰۱۸ نیز گزارش‌هایی در‌این‌باره منتشر شده بود.

بیشتر از جهان