صحرا اکس العلا ۲۰۲۴؛ کاوش هنر در صحرای عربستان سعودی

هنرمندان از طریق آثار هنری‌شان از «نادیده‌ها» می‌گویند و بیننده را به کاوش داستان‌های پنهان در تلماسه‌های العلا دعوت می‌کنند

تازه‌ترین نمایشگاه «صحرا اکس العلا» (Desert X AlUla) از ۹ فوریه تا ۲۳ مارس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. به گزارش آرچ‌دیلی، در این جشنواره که هر دو سال یک بار در منطقه صحرایی العلا در عربستان سعودی برگزار می‌شود، ۱۵ اثر هنری ارائه می‌شود.

در سومین دوره نمایشگاه صحرا اکس العلا، از هنرمندان خواسته شده است به چشم‌انداز، طبیعت و میراث العلا بپردازند. هدف نمایشگاه صحرا اکس این است که العلا را به مرکز هنری منطقه تبدیل کند. موضوع امسال، «در حضور غیبت» مفهوم صحرا به‌عنوان «فضای خالی» را به چالش می‌کشد. از هنرمندان سراسر جهان دعوت شده است تا ایده‌های مفهومی ناآشکار بودن را بررسی کنند و با طبیعت العلا وارد تعامل شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته العربیه، در این دوره از ۱۷ هنرمند از سراسر جهان دعوت شده است به العلا بیایند تا طبیعت این منطقه الهام‌بخش آثار برای مخاطب جهانی باشد. هنرمندان از طریق آثار هنری‌شان از «نادیده‌ها» می‌گویند و بیننده را به کاوش داستان‌های پنهان در تلماسه‌های العلا دعوت می‌کنند.

نمایشگاه امسال برای اولین بار در سه مکان متفاوت برگزار می‌شود: والدی الفن، حرات اویرد و المنشیه. این سه مکان هر یک بخشی از ویژگی‌های العلا و تاریخ فرهنگی‌اش را آشکار می‌کنند. تمام هنرمندان شرکت‌کننده با الهام از محیط اطراف پیشنهادهایشان را ارائه می‌دهند. آثاری مانند «امکان‌های ناپیدا: وقتی زمین نگاه به خود را آغاز کرد» اثر سارا العیسی و نجود السدیری و «العلا را نفس بکش» اثر کیمسوجا دیدگاه‌هایی متمایز از ویژگی‌های زمین‌شناسی و بوم‌شناسی این منطقه را به تصویر می‌کشند.

در نمایشگاه امسال، فعالیت‌ها و رویدادهای متنوعی از گفت‌و‌گو و کارگاه گرفته تا اجرای موسیقی برنامه‌ریزی شده‌اند. صحرا اکس العلا تلاشی است برای پرورش و ترویج درک فرهنگی و امیدوار است نمونه‌ای برای پروژه‌های آتی العلا باشد، از جمله وادی‌ الفن که مکانی دائمی برای ارائه آثار هنر خاکی است (سبکی که به محیط طبیعی می‌پردازد) و قرار است در سال ۲۰۲۶ افتتاح شود.

صحرا اکس العلا ضمن اعلام تاریخ برگزاری این دوره نمایشگاه، از تلاش برای احیای میراث هنری این منطقه خبر داد و ابراز امیدواری کرد که فرصت‌هایی برای مشارکت اجتماعی از طریق هنر به‌عنوان منبعی آموزشی ایجاد کند.

نمایشگاه سال گذشته صحرا اکس بر طبیعت و اجتماع متمرکز بود و صحرا اکس ۲۰۲۲ پانزده اثر هنری را در این صحرای عربستان سعودی به نمایش گذاشت که کاوشی بود در «ایده‌های سراب و واحه».

بیشتر از فرهنگ و هنر