دیدار بلینکن با السیسی در قاهره با تمرکز بر بحران غزه

بلینکن در دیدار با السیسی در مورد تلاش‌ها برای افزایش کمک‌های حیاتی به غزه و تضمین آزادی تمام گروگان‌ها و توقف تهدید‌های حوثی‌ها علیه امنیت دریای سرخ گفت‌وگو کرد

در ادامه مذاکرات بر سر آتش‌بس در غزه، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه ۶ فوریه (۱۷ بهمن)، در قاهره با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا، در این دور از سفر خود به منطقه که روز دوشنبه از ریاض آغاز کرد، به‌دنبال آن است تا توافق پیشنهادی واشنگتن را پیش ببرد. این توافق به برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس و آزادی گروگان‌های باقیمانده در دست حماس نظر دارد.

بلینکن با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی اکس، نوشت که در دیدار با السیسی در مورد تلاش‌ها برای افزایش کمک‌های حیاتی به غزه و تضمین آزادی تمام گروگان‌ها و همین‌طور در مورد امنیت منطقه، از جمله توقف تهدید‌های حوثی‌ها علیه امنیت دریای سرخ گفت‌وگو کرد.

پنجمین سفر بلینکن به منطقه از زمان حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده به حمله‌های خود علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد.

بلینکن برای پیش‌برد رایزنی‌ها در مورد توافق آتش‌بس در غزه، پس از مصر، عازم قطر می‌شود. او در ادامه با رهبران تشکیلات خود‌گردان فلسطینی و مقام‌های اسرائیل دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش‌تر، وزیر امور خارجه آمریکا با مقام‌های ارشد این کشورها، در نشستی در پاریس در ژانویه، درباره چارچوب توافق پیشنهادی آمریکا بحث و تبادل‌نظر کرده بودند.

حالا او امیدوار است که این دور از مذاکرات از شکاف بین اسرائیل و رهبران گروه‌های فلسطینی بکاهد و مسیر را برای حل بحران غزه هموار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق پیش‌نویس این توافق، اسرائیل عملیات نظامی علیه حماس را در غزه به مدت دو ماه و در ازای آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان ربوده‌شده در حمله هفتم اکتبر حماس، متوقف خواهد کرد.

این مذاکرات در حالی جریان دارد که ارتش اسرائیل به حمله‌های مرگبار هوایی و زمینی به نوار غزه به‌ویژه شهر خان یونس ادامه می‌دهد. هم‌زمان ارتش اعلام کرد که روز دوشنبه ده‌ها تن از نیروهای حماس را کشته و نزدیک به ۸۰ نفر را به ظن «دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی» دستگیر کرده است.

با اینکه دیوان بین‌المللی دادگستری در ماه ژانویه اسرائیل را ملزم کرد که برای «جلوگیری از نسل‌کشی» در غزه تمام کوشش خود را به کار بگیرد، اسرائیل هفته گذشته تهدید کرد که برای حمله زمینی احتمالی به رفح در جنوب نوار غزه آماده می‌شود.

با شدت گرفتن ضرب‌آهنگ حمله‌های اسرائیل به جنوب غزه در روزهای یکشنبه و دوشنبه، دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه، هشدار داد که هرگونه اقدام اسرائیل برای گسترش «تهاجم تمام‌عیار» به شهر پرجمعیت رفح در جنوب غزه می‌تواند به «جنایات جنگی» بینجامد و باید به هر قیمتی جلوی آن را گرفت.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که «هدف بعدی» ارتش در غزه رفح خواهد بود و مدعی شد که این آخرین پایگاه باقیمانده حماس است.

در حالی که رهبران اسرائیل در حال بررسی طرح حمله به رفح‌اند، فلسطینیانی که از چهار ماه پیش تاکنون زیر حمله‌های مرگبار اسرائیل آواره شده‌اند، امیدوارند که سفر وزیر خارجه آمریکا به این منطقه به آتش‌بس بینجامد و مانع حمله‌های بیشتر اسرائیل به آخرین پناهگاهشان در نوار غزه شود.

هم‌زمان، گروه‌های حقوق بشری در مورد تلفات انسانی گسترده هرگونه حمله اسرائیل به رفح هشدار داده‌اند. برآورد می‌شود نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار آواره به این شهر پناه آورده‌اند.

جنگ در غزه پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائيل آغاز شد. حمله‌ای که به گفته مقام‌های اسرائیلی، ۱۱۶۰ کشته بر جای گذاشت. نیروهای حماس ۲۵۳ نفر را به‌عنوان گروگان با خود بردند.

نیویورک تایمز روز سه‌شنبه، به نقل از چهار مقام نظامی ناشناس، از کشته شدن دست‌کم ۳۲ تن از ۱۳۶ گروگانی که همچنان در دست حماس‌اند، خبر داد.

پس از حمله حماس، کابینه جنگ نتانیاهو در واکنشی تلافی‌جویانه، اعلام‌ جنگ کرد و ارتش اسرائيل نوار غزه را هدف حمله‌های سنگین هوایی و زمینی قرار داد. این جنگ که اینک بیش از سه ماه از آن می‌گذرد، موجب آوارگی نزدیک به دو میلیون فلسطینی ساکن نوار غزه شده است و به گفته وزارت بهداشت حماس، بیش از ۲۷ هزار کشته و نزدیک به ۶۷ هزار مجروح اغلب غیرنظامی، بر جا گذاشته است.

بیشتر از