وزارت خارجه آمریکا برای بازگشت دیپلماتیک به افغانستان در آینده نزدیک برنامه‌ای ندارد

ودانت پاتل: شرط عادی‌سازی روابط آمریکا با طالبان احترام به حقوق همه افغان‌ها است

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا‌- @cspan/X

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری در واشنگتن که مشروح آن در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شد، اعلام کرد که وزارت خارجه آمریکا «برای شروع مجدد هرگونه فعالیت دیپلماتیک در کابل در آینده نزدیک هیچ برنامه‌ای ندارد».

او در حالی این ادعا را مطرح کرد که سند راهبردی وزارت خارجه آمریکا در مورد افغانستان که هفته گذشته به تصویب رسید، نشان می‌دهد که آمریکا برای بازگشایی کنسولگری‌ این کشور در کابل در حال رایزنی است. هدف از این اقدام رسیدگی به نیازهای شهروندان آمریکا در افغانستان و حمایت از ماموریت فرستاده ویژه آمریکا در امور شهروندان آمریکا که طالبان آن‌ها را زندانی کرده‌اند، اعلام شده است.

با این حال ودانت پاتل گفت که آمریکا به فشار بر طالبان برای لغو احکام و دستورهای تبعیض‌آمیز برای زنان و دیگر شهروندان افغانستان ادامه می‌دهد. او گفت که آمریکا علاوه‌بر طالبان، با همه گروه‌ها و مردم افغانستان تعامل دارد «اما حقوق بشر و بازگشت دختران به مدرسه در خط مقدم تعامل ما قرار دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی این سخنان را مطرح کرد که قرار است اواخر ماه جاری نشستی به میزبانی دبیرکل سازمان ملل درباره افغانستان برگزار شود که طالبان نیز به آن دعوت شده‌اند. در این نشست در مورد راه‌حل‌ها برای بحران افغانستان با نمایندگان ویژه کشورها بحث خواهد شد و قرار است محتوای ارزیابی مستقل دبیرکل سازمان ملل در مورد افغانستان نیز به بحث گذاشته شود.

ودانت پاتل گفت که آمریکا با متحدانش که سازمان ملل یکی از کلیدی‌ترین آن‌ها است، «به فشار بر طالبان برای لغو احکام تبعیض‌آمیز که به طور نامتناسب بر زنان و دختران و نیز همه مردم افغانستان تاثیر می‌گذرد، ادامه می‌دهد». او تاکید کرد: «عادی سازی روابط [با طالبان] منوط به احترام به حقوق همه افغان‌ها است.»

یکی از راه‌حل‌های ذکرشده در گزارش ارزیابی مستقل سازمان ملل که قرار است در نشست دوحه نیز درباره آن گفت‌وگو شود، انتخاب یک نماینده ویژه از سوی سازمان ملل برای افغانستان است؛ موضوعی که طالبان تاکنون سرسختانه از پذیرش آن سر باز زده‌اند. رهبران طالبان معتقدند از آنجا که یوناما در افغانستان حضور دارد و ماموریت‌های سازمان ملل در این کشور را اجرا می‌کند، پس به فرستاده ویژه نیازی نیست.

البته منظور دبیرکل سازمان ملل از اعزام فرستاده ویژه تسهیل گفت‌وگوی صلح میان افغان‌ها و طالبان است؛ اما طالبان مدعی‌اند که حکومتی فراگیر و ملی ایجاد کرده‌اند و مذاکره و مصالحه لزومی ندارد.

بیشتر از جهان