پیشنهاد حبس و هزار پوند جریمه برای معترضانی که از بنای یادبود جنگ در بریتانیا بالا می‌روند

جیمز کلورلی اقدام معترضان را «بی‌احترامی عمیق» خواند و پیشنهاد کرد که می‌توان قوانین را تغییر داد تا به پلیس اختیاراتی داده شود که از بالا رفتن تظاهرات‌کنندگان از بناهای یادبود جنگ جلوگیری کنند

بنای یادبود جنگ در لندن، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳- Daniel LEAL / AFP

معترضانی که از بناهای یادبود جنگ در بریتانیا بالا می‌روند، ممکن است با زندان و جریمه هزار پوندی روبه‌رو شوند.

به گزارش دیلی‌میل، جیمز کلورلی، وزیر کشور بریتانیا، گفت که اقدامات جدید شامل سه ماه حبس و جریمه برای مجازات «اقلیتی کوچک» است که به «کسانی که بهای نهایی آزادی اعتراض را پرداخته‌اند» توهین می‌کنند.

کلورلی تاکید کرد: «اعتراض مسالمت‌آمیز در کشور ما یک حق اساسی است، اما بالا رفتن از بناهای یادبود جنگ، توهین به این بناها و یادبودها است و نمی‌تواند ادامه یابد.»

این تصمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که در نوامبر گذشته تصاویری از تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطینیان در حال بالا رفتن از بنای یادبود توپخانه سلطنتی در لندن مشاهده شد و خشم عمومی را برانگیخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریشی سوناک در آن زمان چنین اقدامی را «توهین به نیروهای مسلح بریتانیا» توصیف کرد.

واکنش سوناک به فیلمی بود که نشان می‌داد گروهی از تظاهرات‌کنندگان با پرچم فلسطینیان از بنای یادبود توپخانه سلطنتی در هاید پارک کرنر که با تاج‌های گل پوشانده شده بود، بالا می‌روند.

این حادثه به بازداشت تظاهر‌کنندگان منجر نشد، زیرا ماموران پلیس اعلام کردند که اقدام معترضان خلاف قانون نبوده است و در نتیجه، نمی‌توانستند آنان را بازداشت کنند.

جیمز کلورلی اقدام معترضان را «بی‌احترامی عمیق» خواند و پیشنهاد کرد که می‌توان قوانین را تغییر داد تا به پلیس اختیاراتی داده شود که از بالا رفتن تظاهرات‌کنندگان از بناهای یادبود جنگ جلوگیری کنند.

اینک قرار است اصلاحیه‌ای به لایحه عدالت کیفری بریتانیا ارائه شود که بالا رفتن از بناهای یادبود را «تخلف خاص نظم عمومی در انگلستان و ولز» در نظر می‌گیرد. تغییر این قانون، بخشی از یک طرح گسترده‌تر برای مقابله با بی‌نظمی در اعتراضات خواهد بود.

این تصمیم در شرایطی اتخاذ می‌شود که شنبه، سوم فوریه (۱۴ بهمن)، هزاران معترض طرفدار فلسطینیان در لندن راهپیمایی گسترده‌ای برگزار کردند. برخی از آن‌ها تابلوهایی با محتوای ضد اسرائیل در دست داشتند؛ از جمله این ادعا که رسانه‌ها و دولت بریتانیا را «صهیونیست‌ها» کنترل می‌کنند.

جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر، رهبری معترضان را در لندن بر عهده داشت و گفته می‌شود که حدود ۲۰ هزار نفر در راهپیمایی شرکت کردند.

کوربین درباره این تظاهرات تاکید کرد: «ما راهپیمایی می‌کنیم، زیرا به خواسته‌مان اعتقاد داریم. ما راهپیمایی می‌کنیم، زیرا فلسطینیان حمایت ما را طلب می‌کنند و به آن نیاز دارند. اگر آتش‌بس نشود، جنگ ادامه می‌یابد. ما صدای صلحیم.»

در همین حال، معترضان مجسمه بزرگی از رهبر کنونی حزب کارگر را حمل می‌کردند که روی پیشانی آن عبارت «نسل‌کشی» نوشته شده بود.

در تظاهرات حمایت از فلسطینیان در روز یکشنبه، یکی از راهپیمایان متهم شد که بمب دودزا منفجر کرده است و بازداشت شد. به فرد دیگری نیز با اتهام سر دادن شعارهایی که ممکن است نفرت‌پراکنی محسوب شود، دستبند زده شد.

پیش‌تر، جمعه، دوم فوریه (۱۳ بهمن)، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، گفت پس از برقراری آتش‌بس در غزه، بریتانیا آمادگی دارد تا بدون منتظر ماندن برای نتیجه مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینیان درباره راه‌حل دوکشوری که شاید سال‌ها طول بکشد، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

وزیر خارجه بریتانیا که با هدف کاهش تنش‌های منطقه‌ای به لبنان سفر کرده است، گفت با تداوم وجود حماس در غزه، مسئله به رسمیت شناختن کشور فلسطین محقق نمی‌شود، اما در جریان گفت‌و‌گوهای اسرائیل با رهبران فلسطینی، این امر ممکن است.

بریتانیا، آمریکا و سایر کشورهای غربی برای حل دشوارترین درگیری منطقه، از ایده ایجاد کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل حمایت کرده‌اند، اما می‌گویند استقلال فلسطین باید با مذاکره حاصل شود.

بیشتر از جهان