ساندی تایمز: ممکن است جمهوری اسلامی از تظاهرات حمایت فلسطینی‌ها در بریتانیا سوءاستفاده کند

آمارها نشان می‌دهد یک‌چهارم عملیات‌های خارجی جمهوری اسلامی برای هدف قرار دادن منتقدانش در بریتانیا بوده است

نشریه ساندی تایمز با انتشار گزارشی به این موضوع پرداخت که پس از جنگ اسرائیل و حماس، بیم آن می‌رود در جریان برگزاری تظاهرات حمایت از فلسطینی‌ها در بریتانیا، جمهوری اسلامی از این فضا به نفع مقاصدش بهره بگیرد.

در این گزارش اشاره شده است که جمهوری اسلامی ایران از آغاز سال ۲۰۲۲ دست‌کم در ۱۷ توطئه علیه اهدافی در بریتانیا، از جمله تلاش برای آدم‌ربایی و قتل، دست داشته و اکنون بیم آن می‌رود که فضای کنونی فرصتی را برای اجرای حملات بیشتر تهران فراهم کند.

این نگرانی در پی آن است که آمارها نشان می‌دهد یک‌چهارم عملیات‌های خارجی جمهوری اسلامی برای هدف قرار دادن منتقدانش در بریتانیا بوده است.

ساندی تایمز در بخش دیگری از این گزارش، اشاره می‌کند که پس از شروع درگیری بین اسرائیل و حماس تحت حمایت تهران، مقام‌های امنیتی پیش‌بینی می‌کنند که ممکن است برنامه‌های توطئه‌آمیز جمهوری اسلامی افزایش یابد و تمرکز آن‌ها از مخالفان ایرانی و رسانه‌های مخالف به سمت یهودیان و سیاستمداران بریتانیایی تغییر کند؛ به‌ويژه آنکه جمهوری اسلامی ایران از پیش اهداف یهودی و اسرائیلی در بریتانیا را برای «عملیات مرگبار آینده» شناسایی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نویسنده این گزارش تاکید کرد که گفت‌وگو با قربانیان و منابع اطلاعاتی غربی و همچنین اسناد دادگاه ایالات متحده نشان می‌دهد که رژیم جمهوری اسلامی از مجموعه‌ای از افراد نیابتی از جمله گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته برای رسیدن به مقاصدش استفاده می‌کند.

با توجه به این موضوع، مقام‌های بریتانیایی نگران‌اند یکی از روش‌هایی که تهران اکنون ممکن است مد نظر قرار دهد، استفاده از فضای افراط‌گرایی باشد. آن‌ها بر این باورند که جمهوری اسلامی به دنبال سوءاستفاده از اعتراض‌های طرفداران فلسطین است که از زمان کشتار حماس در روز هفتم اکتبر، هر هفته در مرکز لندن برگزار می‌شود.

پس از درگیری‌هایی که در جریان برگزاری تظاهرات حمایت از فلسطین در بریتانیا رخ داد، کن مک‌کالوم، مدیر سازمان امنیت بریتانیا موسوم به ام‌آی۵، هشدار داد: «رویدادهای خاورمیانه این احتمال را تشدید می‌کند که ایران ممکن است تصمیم بگیرد به سمت مسیرهای جدیدی حرکت کند.»

این هشدار در حالی است که در هفته‌های گذشته نیز یک سیاستمدار اسپانیایی در مادرید پس از آنکه هدف شلیک گلوله از فاصله نزدیک به صورتش قرار گرفت، جمهوری اسلامی را به تلاش برای ترور خود متهم کرد. آلخو ویدال کوادرس که با گروه «مجاهدین خلق» همکاری داشت، گفت که احتمال می‌دهد ترور او به‌دلیل این سابقه فعالیتی‌ باشد.

 به گفته متیو لویت، یکی از مقام‌های سابق اف‌بی‌آی و مدیر ضدتروریسم و اطلاعات در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن، از اول ژانویه ۲۰۲۲، ایران ۶۷ عملیات برون‌مرزی انجام داده که از این تعداد، ۱۷ مورد آن (۲۵ درصد) ساکنان یا اتباع بریتانیا را هدف قرار داده‌‌اند. در اواسط فوریه، مقام‌های پلیس به طور رسمی اعلام کردند که ۱۵ توطئه را خنثی کرده‌اند.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که تهران به جای استفاده از جاسوسان سنتی که تحت پوشش دیپلماتیک عمل می‌کنند تا دستوراتی را انجام دهند، به طور فزاینده‌ای مجرمان و نهادهای نیابتی را برای اجرای عملیاتش به خدمت می‌گیرد.

متیو لویت در این زمینه تاکید کرد تهران دریافته است که «هرچه بین خودتان و کشیدن ماشه فضای بیشتری ایجاد کنید، امکان انکار بیشتری برایتان فراهم می‌شود».

در نتیجه اقدام‌های تهدیدکننده رو به افزایش جمهوری اسلامی، پلیس متروپولیتن بریتانیا ماه گذشته یک واحد جداگانه برای مقابله با تهدید ایران و سایر کشورهای متخاصم افتتاح کرده است. این واحد در همکاری نزدیک با  سازمان امنیت بریتانیا، بر استفاده تهران از روش‌های غیرمستقیم برای هدف قرار دادن دشمنانش تمرکز خواهد کرد.