روزنامه دان پاکستان: نفوذ طالبان در انتخابات ۲۰۲۴ پاکستان کاهش یافته است

به گفته این نشریه دیدگاه‌ها و عملکرد طالبان دیگر برای شهروندان پاکستان جذابیت ندارد

روزنامه دان پاکستان در مطلبی نوشته است که بر خلاف ۲۰۰۲، نفوذ طالبان افغانستان در انتخابات ۲۰۲۴ پاکستان کاهش یافته است. 

این روزنامه در مقاله‌ای که یکشنبه، ۴ فوریه (۱۵ بهمن)، منتشر شد، کاهش نفوذ طالبان را تحولی مثبت برای انتخابات روز پنجشنبه پاکستان می‌داند که الهامبخش اکثر رای‌دهندگان شده است.  

در انتخابات ۲۰۰۲ پاکستان، یک اتحاد مذهبی طرفدار طالبان آرای بی‌سابقه‌ای، به ویژه در ایالت‌های بلوچستان و خیبرپختونخوا، به دست آورد. در آن زمان، سرنگونی طالبان در افغانستان به دست ائتلافی به رهبری ایالات متحده، همدردی قشر سنتی جامعه را در برخی از ایالت‌های پشتون‌نشین پاکستان با این گروه برانگیخت. به نوشته روزنامه دان، با بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ۲۰۲۱، نگرانی‌هایی از بروز موج مشابهی از نفوذ طالبان در انتخابات ۲۰۲۴ پاکستان ایجاد شد، اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که جذابیت طالبان در پاکستان کاهش یافته است. 

با این حال، به باور نویسنده مقاله مزبور، انتخابات آتی در پاکستان آزمونی حیاتی برای احساسات عمومی درباره نفوذ طالبان در این کشور است. نتایج انتخابات، به ویژه در مناطق پشتون‌نشین، بینش‌های ارزشمندی درباره تحول قدرت و ایدئولوژی در پاکستان ارائه خواهد کرد.
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته دان، با وجود کاهش نفوذ طالبان افغانستان در پاکستان، حمایت این گروه از تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) همچنان چالشی برای دولت پاکستان محسوب می‌شود. بنا به این مقاله، سفر اخیر مولانا فضل‌الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان، به افغانستان که با هدف تامین آتش‌بسی اعلام‌نشده در جریان انتخابات در پاکستان صورت گرفته بود، ظاهرا هنوز به نتیجه نرسیده است. 

 بنابراین، یکی از جنبه‌های مهم دیگر انتخابات پاکستان، این است که اقدامات تی‌تی‌پی چقدر بر نفوذ و وجهه طالبان در پاکستان تاثیرگذار بوده است. 

در این مقاله تاکید شده است: «هرچند حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان ممکن است از پایگاه‌های خود در بلوچستان و خیبرپختونخوا رای به‌دست آورد، کاهش چشمگیر حمایت کلی از احزاب مذهبی، نشان‌دهنده برداشت منفی [شهروندان] از طالبان به دلیل اقدامات تی‌تی‌پی است. مشارکت کم در این مناطق، که بنا به سنت تاریخی زیر نفوذ طالبان و تحریک طالبان پاکستان است، نشان می‌دهد که فعالیت‌های این گروه‌ها از تایید عمومی برخوردار نیست.»

انتخابات‌ها در پاکستان همواره با تدابیر شدید امنیتی برگزار می‌شود، اما انتخابات ۲۰۲۴ به‌ویژه با تهدیدهای بی‌شماری مواجه است. در کنار خطر حمله‌های احتمالی تی‌تی‌پی، گروه‌هایی با انگیزه مذهبی نیز آشکارا مخالفت خود را با فرایندهای انتخاباتی و اصول دموکراتیک در این کشور اعلام کرده‌اند. این گروه‌ها اخیرا بیانیه‌هایی در محکومیت انتخابات و حاوی تهدیدهایی علیه رهبران سیاسی کشور پخش کردند.

گزارش اخیر یک تیم نظارتی سازمان ملل حاکی از آن است که تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) اواسط ۲۰۲۳ یک پایگاه جدید در خیبرپختونخوا ایجاد کرد که طبق گزارش‌ها، افرادی در آن برای بمب‌گذاری انتحاری آموزش می‌دیدند.

از سوی دیگر، هواداران عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان که اخیرا با اتهام‌های مختلف، به احکامی در دادگاه عالی پاکستان محکوم شد، نیز به شدت از دولت کنونی و ارتش پاکستان ناراضی‌اند و احتمال شورش آن‌ها و برهم‌زدن انتخابات در برخی از حوزه‌های انتخابتی وجود دارد. 

رسانه‌های پاکستان در حالی از کاهش نفوذ طالبان [افغانستان] بر انتخابات پاکستان خبر می‌دهند که در دو سال و نیم گذشته، روابط حکومت پاکستان با این گروه پرتنش بوده است. در کنار تنش‌های مرزی، دولت پاکستان رژیم طالبان را به دست داشتن در حملات خونین در پاکستان متهم کرده است. مسئولیت اکثر این حمله‌ها را گروه تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) بر عهده گرفته است، اما به گفته دولت پاکستان، حمله‌های مزبور در افغانستان طراحی شده‌اند و شماری از عاملان آن‌ها شهروند افغانستان بوده‌اند.

بیشتر از جهان