دارایی خالص دونالد ترامپ چقدر است؟

بر پایه گزارش فوربس، دارایی خالص ترامپ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۲.۶ میلیارد دلار بوده که مبلغی چشمگیر است. اما این رقم ‏خیلی کمتر از ۴.۵ میلیارد دلاری است که او در ۲۰۱۵، سال پیش از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، داشت

دونالد ترامپ سال ۲۰۲۴ را با ضرری هنگفت شروع کرد، زیرا هیئت منصفه نیویورک به او دستور داد به‌دلیل افترا زدن به ئی جین کارول، ستون‌نویس بازنشسته مجله، ۸۳.۳ میلیون دلار [غرامت] بپردازد.  

این پیشتاز نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه به‌دلیل تجاوز جنسی به خانم کارول در اواسط دهه ۱۹۹۰ در رختکن فروشگاه بزرگ برگدورف گودمن منهتن، سال گذشته مقصر شناخته شد. این اتهام را کارول نخستین بار در کتاب خاطراتش «مردان را برای چه می‌خواهیم؟» مطرح کرد که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ در ۲۰۱۹ منتشر شد.

تکذیب‌های بعدی ترامپ، با این ادعا که هرگز شاکی‌اش را ندیده و با اصرار بر اینکه اصلا کارول با «سلیقه» او جور درنمی‌آید، در نهایت به دومین محاکمه مدنی او انجامید که هفته گذشته با این رای هیئت منصفه به پایان رسید که او باید مبلغی خیلی بیشتر از ۱۰ میلیون دلاری به کارول بپردازد که این خانم و وکیلش روبرتا کاپلان به‌عنوان غرامت برای هتک حرمت درخواست داده بودند. بدگویی‌های ترامپ باعث شده بود طرفدارانش برای این خانم پیام‌های توهین‌آمیز فراوانی بفرستند و او را به مرگ تهدید کنند.  

این هیئت منصفه ۹ نفره تعیین کرد که ۶۵ میلیون دلار غرامت جزایی و بیش از ۱۸.۳ میلیون دلار جریمه تنبیهی به کارول پرداخت شود.

افزون بر این، با نزدیک شدن به صدور حکم قریب‌الوقوع در پرونده‌‌ای دیگر در دادگاه شهر نیویورک، اوضاع برای ترامپ ممکن است وخیم‌تر شود و این سرمایه‌دار قدیمی املاک تجملی و میزبان [برنامه تلویزیونی] «اپرنتیس» (Apprentice [کارآموز]) متحمل ضررهای مالی بیشتری شود، زیرا با وجود چهار کیفرخواست جنایی و ۹۱ اتهام جرایم جدی دارد برای دور دوم [حضور در] کاخ سفید تلاش می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در محاکمه پرونده تقلب مدنی، که لتیشیا جیمز، دادستان کل نیویورک، علیه «سازمان ترامپ» مطرح کرده است، قرار است قاضی آرتور انگورون حکم صادر کند. دادستان نیویورک ترامپ، پسرانش دونالد جونیور و اریک، و شریک‌های اصلی آن‌ها را متهم کرده است که ارزش دارایی‌های شرکت بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۱ را بیش از حد برآورد کرده‌اند تا وام‌ها و توافق‌های بیمه مطلوبی از وام‌دهندگان بگیرند.  

با اینکه متهمان هرگونه تخلفی را انکار می‌کنند، ترامپ بارها در رسانه‌های اجتماعی به قاضی انگورون و جیمز حمله کرده و بی‌دلیل آن‌ها را به تعصب سیاسی متهم کرده است، اقدامی که بعید است باعث عزیز شدن او در نظر کسی شود که این پرونده را علیه او در دست بررسی دارد.

جیمز، برای رعایت حق، دریافت ۳۷۰ میلیون دلار به‌علاوه سود جریمه‌های مالی درخواست کرده است و اگر قاضی جانب او را بگیرد و کل این مبلغ [غرامت] را در حکمش تعیین کند، [ترامپ] جمهوری‌خواه ممکن است به پرداخت مبلغ نجومی ۴۵۳.۳ میلیون دلار در یک هفته محکوم می‌شود.

آیا او از عهده پرداخت این مبلغ برمی‌آید؟

بر پایه گزارش فوربس، دارایی خالص ترامپ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حدود ۲.۶ میلیارد دلار بوده که مبلغی چشمگیر است و بسیار بیشتر از ۴۰ میلیون دلاری است که گفته می‌شود از پدر فقیدش فرِد ترامپ به ارث برده است. اما این مبلغ خیلی کمتر از برآورد ۳.۲ میلیاردی همین نشریه از دارایی او در سال ۲۰۲۱ یا ۴.۵ میلیارد دلاری است که در ۲۰۱۵، سال پیش از پیروزی در ریاست‌جمهوری، داشت.

این مجله مالی بر اساس ارزیابی سبد سهام ترامپ به این مجموع رسید: باشگاه‌های گلف و استراحتگاه‌ها (۸۷۰ میلیون دلار)، املاک و مستغلات در شهر نیویورک (۶۹۰ میلیون دلار)، دارایی‌های نقدی و شخصی (۶۴۰ میلیون دلار)، و املاک و مستغلات بیرون از نیویورک (۱۹۰ میلیون دلار)، و رسانه‌های اجتماعی و درآمدهای ناشی از نام خودش (۱۶۰ میلیون دلار).

فوربس محاسبه کرده است که ترامپ از مجموع آن ۲.۶ میلیارد دلار فقط ۴۲۶ میلیون دلار دارایی نقدی و جاری دارد که با آن می‌تواند تعهدهای قانونی‌اش را بپردازد.

بلومبرگ بر این اساس تخمین زده است که صورت‌حساب ۴۵۳.۳ میلیون دلاری نقدینگی جاری او را می‌بلعد و تا ۱۵ درصد از دارایی‌های خالصش می‌کاهد.

نمی‌توان به‌سادگی از میزان واقعی ثروت ترامپ سر درآورد، با وجود این، زمانی که او در سال ۲۰۱۶ نامزد ریاست‌جمهوری شد و در زمان [ریاست‌جمهوری] تک‌دوره‌ای در کاخ سفید بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، بارها از باز کردن دفترهای حسابش برای بازرسی عمومی خودداری کرد و به دروغ ادعا کرد که نمی‌تواند چنین کاری کند، چون سازمان درآمد داخلی دارد [دفترهای] او را حسابرسی می‌کند.

حتی اگر چنین چیزی درست باشد، هیچ مانعی نبود که او را از تعهد به شفافیت، مانند پیشینیانش در دفتر بیضی [در کاخ سفید]، باز دارد، اما این هم جلو اصرار ترامپ بر موضع مخالف را نگرفت.

البته این جمهوری‌خواه (با این فرض که قاضی انگورون به‌نفع او رای ندهد) برای هر دو حکم با عصبانیت [درخواست] تجدیدنظر خواهد کرد و از هم‌اکنون در جست‌وجوی وکیل‌های جدید است، هرچند ممکن است این امر او را از واریز کردن این پول به حساب امانی، در مدتی که فرایند استیناف در جریان است، نجات ندهد.

او ممکن است امیدوار باشد که کمیته اقدام سیاسی نجات آمریکا (Save America PAC) یا «انجمن عالی اقدام سیاسی عظمت را به آمریکا بازگردانیم» به کمکش بیایند، هرچند گمان نمی‌رود هیچ کدام آن‌ها مبلغی در حد وجه مورد نیاز برای پرداخت خسارتی داشته باشند که ممکن است دادگاه از او بخواهد.  

در همین حال، جنیفر راجرز، دادستان سابق فدرال، به بلومبرگ گفته است که ترامپ اجازه ندارد از بودجه کارزار انتخاباتی «کمیته اقدام سیاسی» برای پرداخت هزینه‌های قانونی‌ در این موارد استفاده کند، زیرا «برای تامین پرداخت غرامت برای موضوعی که به نامزدی یا صاحب‌منصبی او ربطی ندارد» هیچ «استثنایی» وجود ندارد.

© The Independent

بیشتر از جهان