فرماندهان و افسران عالی‌رتبه سپاه از سوریه خارج شده‌اند

به نظر می‌رسد تهران برای منصرف کردن آمریکا از انجام حملات گسترده نظامی در منطقه، تصمیم گرفته است که عقب‌نشینی کند

حمله هوایی روز ۳۰ دی اسرائیل به مقر فرماندهی سپاه قدس در حومه دمشق-AFP

پس از کشته شدن شماری از فرماندهان و افسران عالی‌رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اثر حملات نظامی هفته‌های گذشته اسرائیل به سوریه، خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۲ بهمن به نقل از پنج منبع اختصاصی خود خبر داده است که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته تا شماری از فرماندهان ارشد و «ده‌ها افسر میانی» سپاه قدس را از سوریه به ایران بازگرداند.

در حمله هفته گذشته اسرائیل به یک ساختمان مسکونی متعلق به سپاه قدس در حومه دمشق، پنج عضو ارشد این نهاد نظامی ازجمله صادق امیدزاده، معاون اطلاعات فرمانده نیروی قدس، به همراه غلام محرم که جاشنین امیدزاده بود کشته شدند. همچنین چهارم دی‌ماه امسال نیز سیدرضی موسوی، از مشاوران باسابقه سپاه در سوریه، بر اثر حملات موشکی و پهپادی اسرائیل به منطقه زینبیه در حومه دمشق کشته شد.

اکنون رویترز در گزارش خود نوشته است که مقام‌های جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران تصمیم گرفته‌اند تا پس از شدت گرفتن حملات اسرائیل به خاک سوریه و کشته‌شدن پیاپی فرماندهان و افسران سپاه قدس، از اعزام نیروهای نظامی دیگر به این کشور خودداری کنند و شماری از فرماندهان ارشد ساکن سوریه را نیز به ایران بازگردانند.

این منابع مطلع به رویترز گفته‌اند که برنامه سپاه پاسداران برای حملات احتمالی به منافع اسرائیل و آمریکا در شرایط فعلی به «مدیریت از راه دور» تبدیل شده و قرار است نیروهای شیعه و نیابتی جمهوری اسلامی روند حملات به خاک اسرائیل یا پایگاه‌های نظامی آمریکا را در منطقه ادامه دهند.

در این گزارش همچنین آمده است که سیاست فعلی جمهوری اسلامی در عقب‌نشینی از سوریه نشان می‌دهد که عواقب حمله ۱۲ اکتبر حماس به غزه و افزایش تنش‌ها در منطقه به‌طور فزاینده‌ای تهران را دچار بحران‌هایی جدید و پیش‌بینی نشدنی کرده است.

به گزارش رویترز، درحالی‌که مقام‌های سیاسی تندرو در تهران خواهان انتقام‌گیری از اسرائیل بابت کشته‌های تازه سپاه پاسداران در روسیه‌اند، اما تصمیم جدید ایران برای خارج کردن افسران ارشد خود از این کشور تا حدی ناشی از بیزاری رهبر جمهوری اسلامی از رویارویی مستقیم نظامی با کشورهای دیگر در سراسر خاورمیانه است.

این گزارش پس از آن منتشر می‌شود که بر اثر حملات هفته گذشته نیروهای عراقی وابسته به جمهوری اسلامی به خاک اردن، سه سرباز آمریکایی کشته و چندین نیروی دیگر در ارتش آمریکا مجروح شدند. حملاتی که موجب شد تا مقام‌های آمریکایی صریح‌تر از گذشته از «پاسخ قاطع» به حملات جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی سخن بگویند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین دلیل نیز روز گذشته امیرسعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، طی نامه‌ای به رئیس‌ شورای امنیت مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران هیچ مسئولیتی در قبال اقدامات هیچ فرد یا گروهی در منطقه ندارد. این سومین پیام رسمی و علنی جمهوری اسلامی در تکذیب نقش‌آفرینی در حمله‌های روز یکشنبه شبه‌نظامیان در اردن بوده است.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در ۴۸ ساعت اخیر اظهارات مشابهی مطرح کرده‌اند. سعید ایروانی طی نامه به سفیر فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد، اظهارات مقامات آمریکایی و نماینده دائم ایالات متحده را درباره ارتباط جمهوری اسلامی ایران با حمله‌های گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش در منطقه رد کرد و  مدعی شد هیچ گروهی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به‌نمایندگی از جمهوری اسلامی در منطقه عمل نمی‌کند و تهران مسئولیتی در قبال آن‌ها ندارد.

با این حال، نشریه پولیتیکو روز چهارشنبه با استناد به گفته‌های مقام‌های آمریکایی گزارش داد که واشینگتن در پاسخ به حمله پهپادی شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی علیه پایگاه نظامی آمریکا در مرز سوریه و اردن، حمله به پایگاه‌های جمهوری اسلامی در سوریه، عراق و خلیج فارس را بررسی می‌کند. این گزارش افزود هدف این حملات ممکن است شبه‌نظامیان وابسته به تهران در عراق و سوریه یا دارایی‌های جمهوری اسلامی در خلیج فارس باشد.