نقش استفراغ نهنگ در تولید لوکس‌ترین عطرهای جهان

ماده مومی کمیاب با نام عنبر که به «طلای شناور» مشهور است، در صنعت عطرسازی، همچون گنجی به شمار می‌رود

عکس تزئینی -  یک نهنگ عنبر در آب‌های اقیانوس شنا می‌کند - 

افراد مختلف از عطرهای متفاوت که رایحه مطلوبی برایشان داشته باشد، استفاده می‌کنند. این عطرها از مواد شیمیایی و طبیعی مختلفی تشکیل شده‌اند و بسته به آن قیمت‌های متفاوتی هم دارند.

شاید باور این نکته دشوار باشد که برخی عطرها و ادکلن‌ها رایحه خوبشان را به‌ نهنگ‌ها مدیون‌اند، اما نیویورک‌پست در گزارشی به این نکته پرداخته است.

ماده مومی کمیاب با نام عنبر که به «طلای شناور» مشهور است، در صنعت عطرسازی، همچون گنجی به شمار می‌رود. این طلای شناور باعث افزایش رایحه خوب عطر‌ها و ادکلن‌ها می‌شود.

نوامبر نیکولز، عطرساز و صاحب نشان تجاری شمین (Chémin)، در این زمینه می‌گوید: «این ماده بسیار ارزشمند به‌دلیل رایحه منحصربه‌فرد و ویژگی‌های تثبیت‌کننده‌اش شناخته می‌شود و ماندگاری و شدت رایحه‌هایی را که به آن اضافه می‌شود، افزایش می‌دهد.»

این ماده گرانبها در معده نوعی نهنگ با نام نهنگ عنبر (نهنگ اسپرم) تولید می‌شود. نهنگ عنبر که بزرگ‌ترین شکارچی دندان‌دار طبیعت به شمار می‌ورد، مدت‌ها است که در فهرست گونه‌‌های رو به انقراض قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عنبر در واقع به نوعی، استفراغ نهنگ است.

بنا بر توضیحات نیکولز، عنبر برای محافظت از روده نهنگ در برابر اجسام نوک تیز ترشح می‌شود و به مرور زمان از بدن این حیوان خارج می‌شود و می‌توان آن را در اقیانوس شناور یا در ساحل پیدا کرد.

این ماده مطلوب که به ماندگاری عطر کمک می‌کند، اعتبار و ارزش عطر را رقم می‌زند وکمیاب بودنش، آن را به قدری ارزشمند کرده است که فقط در عطرهای مجلل و گران‌قیمت یافت می‌شوند.

البته جمع‌آوری عنبر عمل غیراخلاقی نیست، زیرا پس از خروج طبیعی از بدن نهنگ، بدون تماس یا آسیب زدن به حیوان به دست می‌آید.

با این همه به‌دلیل مواجه شدن این نهنگ‌ها با خطر انقراض، مقرراتی در مورد تجارت عنبر وجود دارد.

به گفته نیکولز: «در برخی کشورها تجارت یا داشتن عنبر غیرقانونی است.»

طبق کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های در حال انقراض،‌ کشتن نهنگ‌های عنبر تقریبا در هر نقطه از کره زمین غیرقانونی است.

به گزارش حفاظت اقیانوس (Ocean Conservancy)، نهنگ عنبر پس از محبوب شدن در بین شکارچیان، به‌ویژه در دهه ۱۸۰۰، در فهرست گونه‌‌های در حال انقراض قرار گرفت.

قبل از شروع صنعت صید نهنگ، حدود ۱.۱ میلیون نهنگ عنبر وجود داشت، اما در حال حاضر، فقط حدود ۳۰۰ هزار عدد باقی مانده است.

با توجه به تخمین‌ها، تنها یک درصد از نهنگ‌های عنبر قادرند عنبر ترشح کنند.

به دلیل نادر بودن استفراغ نهنگ، یک گرم عنبر حدود ۲۷ دلار ارزش دارد و ۴۵۰ گرم آن بیش از ۱۰ هزار دلار می‌ارزد.

بیشتر از علوم