وزیر خارجه طالبان از سازمان ملل متحد خواست که نماینده ویژه برای افغانستان تعیین و منصوب نکند

در بیانیه وزارت خارجه طالبان بر گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای منطقه تاکید شده است

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، روز چهارشنبه ۴ بهمن (۲۴ ژانویه)، در آستانه برگزاری نشست سازمان ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه، در قطر، سفیران و رئیسان نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای منطقه را به نشستی در وزارتخانه‌اش در کابل دعوت کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که در این نشست سفیران و رئیسان نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای روسیه، چین، ایران، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، هند، ترکیه، و اندونزی شرکت کرده‌اند.

در این بیانیه ذکر شده است که با وجود فعال بودن دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان، نیازی برای تعیین نمایندگان ویژه جدید برای افغانستان نیست.  

در این بیانیه گفته شده است: «وزیر امور خارجه [طالبان] بر تعامل مثبت با کشورهای منطقه و جهان تاکید کرد و مجددا تکرار کرد که با حضور یوناما و موجودیت حکومت مرکزی مستقل در افغانستان، نیازی برای تعیین نمایندگان ویژه جدید نیست.» 

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۲۹ دسامبر نقشه راه آینده افغانستان را که فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده این سازمان در امور افغانستان، تهیه کرده بود تایید کرد. سینیرلی‌اوغلو برای تهیه این نقشه راه با مخالفان طالبان، نمایندگان کشورهای دیگر، و حزب‌های سیاسی افغانستان گفت‌وگو کرده است. سازمان ملل متحد می‌خواهد نماینده‌ ویژه‌ای برای افغانستان بگمارد که برای حل بحران کنونی در آن کشور بکوشد.

اما طالبان مخالف گماردن این نماینده‌اند و تاکید دارند که سازمان ملل متحد می‌تواند از طریق دفتر یوناما به فعالیتش در افغانستان ادامه دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقادهایی به یوناما می‌شود که نتوانسته است که روابطی با فعالان سیاسی و مخالفان طالبان در خارج از افغانستان برقرار کند و ماموریتش فقط در داخل آن کشور متمرکز بوده است.

در بیانیه وزارت خارجه طالبان بر گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای منطقه تاکید شده است.

در این بیانیه آمده است: «کشورهای منطقه برای افزایش و تداوم تعامل مثبت با افغانستان باید مشورت‌های منطقه‌ای کنند. آقای متقی از شرکت‌کنندگان خواست که بر اساس روالی منطقه‌محور از فرصت‌های ایجادشده در افغانستان استفاده کنند و مدیریت تهدیدهای بالقوه را هماهنگ کنند.»

با گذشت نزدیک به دو سال و نیم از سلطه‌ طالبان بر افغانستان، تا کنون هیچ دولتی حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. رژیم طالبان به نقض گسترده و خشن حقوق‌ بشر و حقوق شهروندی متهم‌اند.

اما برخی از کشورهای منطقه تلاش زیادی برای گسترش تماس و تعامل با رژیم طالبان کرده‌اند. این کشورها امیدوارند که طالبان به گروه‌های تروریستی که منافع آن‌ها را تهدید می‌کنند اجازه فعالیت در افغانستان ندهند.

بیشتر از جهان