تلاش هیلی برای رقابت با ترامپ در نیوهمپشایر

کاهش شمار داوطلبان نامزدی جمهوری‌خواهان از ۱۴ نفر به دو نفر، که عمدتا به نفع ترامپ کنار رفته‌اند، به نظر نمی‌رسد به نفع هیلی تمام شود

به‌دنبال تعلیق کارزار انتخاباتی ران دسنتیس، نیکی هیلی به تنهایی به رقابت با دونالد ترامپ می‌رود. 

هیلی دوشنبه، ۲۲ ژانویه (۲ بهمن)، در گردهمایی هوادارانش در شهر فرانکلین ایالت نیوهمپشایر در شرق آمریکا، خود را «بهترین جایگزین دونالد ترامپ» توصیف کرد و مردم را به شرکت در رای‌گیری سه‌شنبه ترغیب کرد. 

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل تنها رقیب باقی‌مانده دونالد ترامپ در کارزار جمهوری‌خواهان برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آتی، با امید به شکست دادن ترامپ و پیشی گرفتن از او در میان طرفداران جمهوری‌خواهان، به رای‌گیری مقدماتی نیوهمپشایر چشم دوخته و دوشنبه در سراسر نیوهمپشایر کارزارهای تبلیغاتی برگزار کرد. او در ایمیلی برای جلب کمک‌های مالی نوشت: «زمانی ما ۱۴ نفر بودیم که رقابت می‌کردیم. اما امروز مسابقه‌ای دو نفره میان من و دونالد ترامپ داریم.» 

تحلیلگران می‌گویند رقابت تن‌به‌تن هیلی و ترامپ در ایالت‌ها ممکن است دقیقا با امیدهای نیکی هیلی مطابقت نداشته باشد، چرا که کاهش شمار داوطلبان نامزدی از ۱۴ نفر به دو نفر، که عمدتا به نفع ترامپ کنار رفته‌اند، به نظر نمی‌رسد به نفع هیلی تمام شود. 

در مقابل، هشت روز پس از اینکه رئیس ‌جمهوری سابق در رقابت‌های رای‌گیری درون‌حزبی آیووا به پیروزی چشمگیری دست یافت، دونالد ترامپ عزم خود را برای کسب یک پیروزی مقتدرانه دیگر و شکست دادن هیلی جزم کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکشنبه گذشته با کنار کشیدن ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا از مبارزات انتخاباتی و ظاهر شدن ترامپ و هیلی به مثابه رقبای اصلی، رقابت نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا شکل جدیدی به خود گرفت. پیش‌تر، در پی رای‌گیری آیووا، ویوک راماسوامی نیز به نفع ترامپ از رقابت کناره‌گیری کرده بود. 

شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت که کارزار انتخاباتی ترامپ یکشنبه، ۲۱ ژانویه، در تماس با دسنتیس از او دعوت کرد با کارزار انتخاباتی ترامپ همکاری کند. 

به نوشته خبرگزاری رویترز، نیوهمپشایر شاید آخرین بخت هیلی ​​برای اثبات این باشد که پایگاه جمهوری‌خواهان می‌تواند فردی غیر از ترامپ را در نظر گیرد. شمار بالای رای‌دهندگان مستقل این ایالت که در رای‌گیری سه‌شنبه رای می‌دهند، نیوهمپشایر را ندر قیاس با آیووا که محافظه‌کارتر است، به جایی امیدبخش‌تر برای هیلی تبدیل کرده است.

هیلی دوشنبه پنج رویداد انتخاباتی در نیوهمپشایر برگزاری می‌کند، اما ترامپ قرار است در یک گردهمایی حضور یابد.

با این حال، ترامپ در اکثر نظرسنجی‌های عمومی در سراسر ایالت نیوهمپشایر دارای برتری دو رقمی است. در نظرسنجی‌ها حدود شش درصد از رای‌دهندگان محافظه‌کار نیوهمپشایر حامی دسانتیس بوده‌اند و حالا که فرماندار فلوریدا از رقابت خارج شده و اعلام کرده است که از ترامپ حمایت می‌کند، به گواه نظرسنجی‌های جدید، حامیان او احتمالا رای خود را نثار ترامپ خواهند کرد، و این خبر خوبی برای نیکی هیلی نیست که ماه‌ها است توجه خود را بر نیوهمپشایر متمرکز کرده و گمان می‌کند که این ایالت کارزارش در مقابل ترامپ را تقویت می‌کند. 

پیروزی هیلی در نیوهمپشایر، می‌تواند به مبارزات انتخاباتی و کارزارهای جمع‌آوری کمک مالی به نفع ستاد انتخاباتی‌اش پیش از رقابت بعدی نامزدهای جمهوری‌خواه در ۲۴ فوریه در کارولینای جنوبی - ایالتی که هیلی دو دوره فرماندار آن بود-  شتاب بخشد. در مقابل، پیروزی ترامپ نیز لایه جدیدی به فضایی می‌افزاید که ترامپ کوشیده است حول نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری و کارزار بازگشت خود به کاخ سفید ایجاد کند.

پیشاپیش رای‌گیری کارولینای جنوبی، دو قانونگذار آن ایالت، تیم اسکات و نانسی میس، از ترامپ حمایت کرده‌اند. 

اگر هیلی نتواند در نیوهمپشایر ترامپ را شکست دهد، معلوم نیست که چگونه به راهش ادامه خواهد داد؛ آن هم در شرایطی که ترامپ در کارولینای جنوبی نیز به شدت محبوب است. 

برنده رقابت‌های نامزدی جمهوری‌خواهان امسال، در انتخابات عمومی نوامبر با جو بایدن، رئیس ‌جمهوری کنونی، نامزد احتمالی دموکرات‌ها، رقابت خواهد کرد.

در گرماگرم آماده شدن نامزدهای جمهوری‌خواه برای رقابت نیوهمپشایر، دفتر دادستانی کل این ایالت اعلام کرد که تحقیقات درباره تماس‌های تلفنی منتسب به جو بایدن با مردم نیوهمپشایر با استفاده از صدای بایدن با شبیه‌سازی هوش مصنوعی، آغاز شده است. 

به گزارش‌ رسانه‌ها، صدای مصنوعی منتسب به بایدن در این تماس‌ها، مردم را به شرکت نکردن در رای‌گیری مقدماتی و نگه‌داشتن آرا برای انتخابات نوامبر ترغیب کرده است. 

شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت که منبع این تماس‌ها معلوم نیست. بیانیه دفتر فرمانداری نیوهمپشایر، تماس‌ها را «تلاشی غیرقانونی برای برهم زدن انتخابات مقدماتی و سرکوب رای‌دهندگان» توصیف کرده است، و مدیر کارزار انتخاباتی بایدن نیز گفت که تحقیقات درباره این تماس‌ها در حال انجام است. 

بیشتر از جهان