کنار رفتن دسنتیس از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری برای ترامپ چه معنایی دارد

دسنتیس در پیامی ویدیویی اعلام کرد با جناح راست‌گرای جمهوری‌خواه به نمایندگی دونالد ترامپ و ترامپیسم قاطعانه همراه است

ران دسنتیس، نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاــ Kevin Dietsch / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

و بعد دو نفر باقی ماندند.

نامزدی ران دسنتیس برای ریاست‌جمهوری روز یکشنبه بدون تشریفات و با ویدیویی در توییتر به اتمام رسید و پایان کارزاری را نشان ‌داد که در همان پلتفرم شروع شده بود. سرانجامی معمولی بود اما برای نامزدی که در ایالتی که هرچه را داشت در برابر نامزد پیشتاز قرار داد و با اختلاف زیاد دوم شد و تقویم رقابت‌های مقدماتی دشواری پیش رو داشت، چندان غافلگیرکننده نبود.

اکنون این رقابت برای نیکی هیلی و دونالد ترامپ باقی مانده که بعد از یک پیروزی قاطع در نظرسنجی آیووا، احتمال برنده شدن نفر دوم  در مرحله نهایی بسیار بالا است؛ رئیس‌جمهوری سابق [آمریکا] ۵۱ درصد این آرا را به دست آورد. انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۲۴ تاکنون دقیقا آن‌طور که رای‌گیری‌ها پیش‌بینی کرده بودند، پیش رفته است.

بنابراین پیشرفت روز یکشنبه برای دو رقیب دسنتیس در این نامزدی چه معنایی دارد؟‌

دونالد ترامپ

ترامپ زمانی فردی محبوب برای این نامزدی به شمار می‌آمد. بعد از امروز این امر می‌تواند به‌راحتی به یک تاج‌گذاری [پیروزی نهایی برای او] ختم شود.

دسنتیس روز یکشنبه در صحبت‌های ویدیویی‌اش با اعلام تصمیمش دو نکته را آشکارا توضیح داد: یکی اینکه معتقد است انتخابات مقدماتی به پایان رسیده است و دوم اینکه خود را با جناح راست‌گرای جمهوری‌خواه به نمایندگی دونالد ترامپ و ترامپیسم قاطعانه همراه می‌داند. او عقیده دارد که نیکی هیلی نماینده نیروهای قدیمی این حزب است‌ــ نهادی رو‌به‌زوال که به نظر او در حال فروپاشی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع مهم در اینجا نکته دوم این صحبت‌ها است؛ ران دسنتیس در مقام جایگزین برای ترامپ نامزد نشد، چون معتقد بود می‌تواند جهت حزب جمهوری‌خواه را تغییر دهد‌ــ یا لزوما حتی خواسته‌اش این بود. فرماندار فلوریدا برای جانشینی ترامپ در جنبشی که درون حزب جمهوری‌خواه و از دوران جمهوری‌خواهان تی پارتی (Tea Party) برآمد و قدرتش با روی کار آمدن ترامپ و یک دوره ریاست‌جمهوری او در اوج قرار گرفت، نامزد شد. اگر خط فکر دسنتیس را دنبال کنید، این روند به این زودی‌ها به جایی نمی‌رسد و مقاومت در برابر آن منطقی نیست.

آنچه ترامپ را برای ما باقی می‌گذارد؛ رهبر مستمر آن جناح محافظه‌کار و تنها کسی که هنوز در این رقابت مانده است و می‌خواهد در آن قهرمان شود. ویوک راماسوامی و ران دسنتیس که هر دو «ترامپ بدون حاشیه» بودند، رفته‌اند و به این ترتیب رقابت برای پیروزی تنها برای ترامپ می‌ماند.

نیکی هیلی

هیلی همچنان در وضعیتی دشوار قرار دارد. در آیووا با وجود هیاهوی زیادی که در مورد افزایش لحظه آخری [آرا] در حمایت از او [پدید آمد] سوم شد. اکنون در نیوهمپشایر به سر می‌برد و به همراه جانشین ارشدش، فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت، به سفرش در نیوهمپشایر ادامه می‌دهد؛ چرا که به دنبال شکست غیرمنتظره دونالد ترامپ در این ایالت است.

آشنا به نظر می‌رسد؟ باید هم این‌طور باشد. این دقیقا همان راهبردی است که ران دسنتیس در آیووا دنبال کرد و این فرماندار با وجود حضور در تمامی ۹۹ شهرستان آیووا، تقریبا ۳۰ امتیاز کمتر از رئیس‌جمهوری سابق به دست‌ آورد.

به زبان ساده، اکنون همه نگاه‌ها به هیلی است. این سفیر و فرماندار سابق باید در نیوهمپشایر ثابت کند که رقابت نامزدی جمهوری‌خواهان هنوز هم رقابت است و  تاج‌گذاری نیست. او برای این کار باید اهل رقابت باشد‌ــ یا ترامپ را شکست بدهد یا اینکه دست‌کم چند درصد از کل رای او را به خود اختصاص دهد. شکستی به سبک آیووا تقریبا هر امکانی را که برای متقاعد کردن رای‌دهندگان دارد که کارزار او در این نامزدی احتمالا شانس برد دارد، کمرنگ می‌کند.

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ روز یکشنبه این نکته را به خبرنگاران یادآوری کرد و در بیانیه‌ای گفت که هیلی در صورت شکست در این ایالت دو گزینه دارد: یا کنار بکشد یا در زادگاهش ایالت کارولینای جنوبی [به‌راحتی] «شکست» مواجه شود.  

© The Independent

بیشتر از جهان