هشدار مکرون به تولیدکنندگان صنایع نظامی: پیروزی روسیه به‌معنای پایان امنیت اروپا است

ماه آینده، به‌مناسبت دومین سالگرد حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپا دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه مسکو ‏اعمال می‌کند

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و سباستین لکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه در بازدید از پایگاه نیروی دریایی شربورگ-hristophe PETIT TESSON / POOL / AFP

در پی اعلام نگرانی اوکراین از کمبود جدی مهمات نظامی برای مقابله با روسیه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از تولید‌کنندگان نظامی کشورش خواست که برای حمایت از اوکراین، تولید را تقویت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مکرون در نطقی خطاب به نیروهای مسلح فرانسه، با تاکید بر ضرورت تقویت تحولی که این کشور در تولید دفاعی آغاز کرده، گفت باید به نیازهای اوکراین در جنگ علیه روسیه سریع‌تر پاسخ داد.

رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی)، در جریان بازدید از پایگاه دریایی شربوگ در شمال غربی فرانسه، افزود: «نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه فکر کند که می‌تواند پیروز شود.» او همچنین هشدار داد که «پیروزی روسیه به‌معنای پایان امنیت اروپا خواهد بود.»

مکرون این سخنان را یک روز پس از آن بیان کرد که اوکراین نسبت به کمبود «واقعی و فوری» مهمات ارتشش هشدار داد.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، مکرون صنایع دفاعی  فرانسه را به‌سمت «وضع اقتصاد جنگی» سوق داده است. رئیس‌جمهوری فرانسه تسلیحات «با کیفیت بهتر» در کشور را ستود، اما تاکید کرد که این کشور در گذشته به اندازه کافی تولید یا نوآوری نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با فرا رسیدن مهلت تحویل یک میلیون گلوله از سوی اتحادیه اروپا به اوکراین، نگرانی‌ دولت این کشور از برآورده نشدن چنین نیازی افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۲ متعهد شد که تا مارس ۲۰۲۴ مهمات مورد نیاز اوکراین را به کی‌یف تحویل دهد تا بتواند در نبرد با نیروهای روسیه از آن‌ها استفاده کند. اما اکنون، کمتر از یک ماه و نیم مانده به مهلت مقرر، قانون‌گذاران اتحادیه اروپا می‌گویند فقط ۳۰۰ هزار گلوله تحویل داده شده است.

روسیه سفیر فرانسه را احضار کرد

هم‌زمان، روسیه در واکنش به آنچه «دخالت فزاینده» فرانسه در درگیری‌ها در اوکراین خواند، سفیر این کشور در مسکو را احضار کرد.

این اقدام فقط چند روز پس از آن صورت گرفت که دولت روسیه ادعا کرد گروهی از «مزدوران فرانسوی» را در حمله به شهر شمال شرقی خارکیف از پای درآورده است.

این در حالی است که وزارت خارجه فرانسه روز پنجشنبه حضور «مزدوران» این کشور را در اوکراین تکذیب کرد و این ادعا را یکی دیگر از اقدام‌های «ناشیانه» روسیه در «مهندسی افکار» خواند.

فرانسه یکی از سرسخت‌ترین متحدان اوکراین از زمان حمله روسیه به این کشور بوده است. امانوئل مکرون به‌تازگی اعلام کرد که پاریس ده‌ها موشک دوربرد به اوکراین می‌فرستد.

دور تازه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو

در همین حال، اتحادیه اروپا قصد دارد ماه آینده، به‌مناسبت دومین سالگرد حمله همه‌جانبه روسیه به اوکراین، دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه مسکو اعمال کند.

اعضای اتحادیه اروپا در حوزه بالتیک و لهستان به تحریم بخش هسته‌ای و صادرات گاز مایع روسیه نظر دارند.

در طول نزدیک به دو سال جنگ روسیه و اوکراین که در فوریه سال ۲۰۲۲ با حمله روسیه آغاز شد، اتحادیه اروپا ۱۲ دور تحریم‌های بی‌سابقه علیه مسکو وضع کرده است.

بحث تحریم‌های جدید در حالی مطرح می‌شود که اتحادیه اروپا می‌کوشد در نشست اوایل ماه فوریه، مجارستان، نزدیک‌ترین متحد روسیه در این بلوک را از وتو کردن کمک مالی ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین منصرف کند.

اوکراین خواستار تحریم‌های بیشتر روسیه شد

در حالی‌ که تبادل آتش دوجانبه بین روسیه و اوکراین در جریان است،‌ مقام‌های اوکراین می‌گویند بیش از ۹۵ درصد از قطعات سلاح‌های روسی منهدم‌شده در اوکراین در کشورهای غربی تولید شده‌ است.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، با انتشار پیامی در شبکه ایکس، از متحدانش در غرب خواست روسیه را در تولید تسلیحات نظامی زیر فشار قرار دهند.  

به گفته او، «بیش از ۹۴ درصد از قطعات اصلی در سلاح‌های منهدم‌شده روسی در اوکراین از کشورهای غربی تامین شده است.»

وزیر امور خارجه اوکراین افزود: «اگر همه راه‌های فرار از تحریم‌ها کاملا ردیابی و بسته شود، اوکراین نیاز به کمک کمتری خواهد داشت و جان‌های کمتری از دست خواهد رفت.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز روز پنجشنبه ۱۸ژانویه (۲۸ دی) در نشست داووس از متحدان اوکراین خواست که جلوی دور زدن تحریم‌های روسیه را بگیرند.

بیشتر از جهان