چند هزار دلار برای یک اسم؛ آیا این کیف‌ها ارزشش را دارند؟

خانه‌های مد گاهی ما را با قیمت‌های بالا برای کیف‌های عجیب‌ شگفت‌زده می‌کنند

از راست به چپ کیف مدل کیسه زباله از خانه مد بالنسیاگا و  ساک دستی  از خانه مد لویی ویتون / AFP/Balenciaga

بردن ناهار از خانه به سرکار می‌تواند یکی از راه‌های صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد، البته به‌جز زمانی که این وعده غذایی در کیف ناهار لویی ویتون فارل ویلیامز با قیمت بیش از ۳۰۰۰ دلار حمل شود!

ویلیامز، تهیه‌کننده موسیقی و طراح -که فوریه گذشته مدیر خلاق پوشاک مردانه این خانه مد لوکس فرانسوی شد- ظاهرا از کیسه ساندویچ کاغذی کلاسیک برای یکی از جدیدترین طرح‌های خود الهام گرفته و آن را دوباره به‌عنوان یک قطعه مد روز ارائه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گزارش سی‌ان‌ان، این کیف که در اولین مجموعه ویلیامز در پاریس در ژوئن گذشته زیر بازوی مدل‌ها در نمایش دیده شد، از چرم گاوی درست به همان رنگ معروف کیسه‌های کاغذی خرید لویی ویتون ساخته شده است.

شباهت‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. این کیف همچنین به شکلی تا شده است که دقیقا شبیه به همتای معمولی خود باشد، و منقش به حروف نمادین لویی ویتون و چفت‌وبست آبی‌رنگی است که دستگیره‌های کیسه‌های خرید لویی ویتون را تداعی می‌کند.

این قطعه در ۴ ژانویه به‌طور انحصاری در فروشگاه «پاپ آپ» این خانه مد در «وست هالیوود» با قیمت ۳۱۳۰ دلار عرضه شد. این اولین باری نیست که لویی ویتون با قیمت‌های عجیب ما را شگفت‌زده می‌کند.

این خانه مد در مجموعه بهار و تابستان ۲۰۰۷ خود به کیسه‌های شطرنجی پلاستیکی ارزان‌قیمت و محبوب در سراسر جهان ادای احترام کرد.

این خانه مد همچنین در سال ۲۰۲۲ یک کیف کج شبیه قوطی رنگ با دسته فلزی، «با ارجاعاتی بازیگوشانه به میراث لویی ویتون» تولید کرد.

کیسه قوطی رنگ را مدیر خلاق فقید لویی ویتون، ویرجیل ابلو، طراحی کرده بود که در مصاحبه‌ای با مجله طراحی «Icon» در سال ۲۰۲۱، از مارسل دوشان -هنرمندی که به‌دلیل تبدیل اشیا روزمره به آثار هنری مشهور است- به‌عنوان یکی از الگوهای خود یاد کرد.

پیش از این، کیف طرح هواپیمای لویی ویتون در رسانه‌های اجتماعی با تمسخر کاربران مواجه شد. این کیف مردانه الهام گرفته‌شده از هواپیما جزو مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۲۱ لویی ویتون بود. طراح این کیف، ویرجیل ابلو، و قیمت آن ۳۹ هزار دلار اعلام شد. این کیف قهوه‌ای رنگ نشان لویی ویتون به همراه دو بال، دو موتور، یک دم و یک دماغه شبیه هواپیما دارد.

این شرکت کالاهای گران فرانسوی به‌دلیل تولید کیف‌های چرمی تجملی زبانزد است، اما طرح غیرکاربردی و قیمت این کیف سر و صدای زیادی در رسانه‌های اجتماعی به پا کرد.

سایر خانه‌های مد نیز از این رویکرد استفاده کرده‌اند؛ در سال ۲۰۱۴ طراح آشیش گوپتا کیسه‌های مواد غذایی پلاستیکی را به یک قطعه پولک‌دار گرانقیمت تبدیل کرد و گفت که این «ادای احترامی به زندگی روزمره» است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by AUGUSTMAN (@augustman)

گوپتا در سال ۲۰۱۷ به سی‌ان‌ان گفت: «این ممکن است یک شورش علیه ماهیت یک‌بار مصرف مد سریع باشد. این طرح جای یک شیء کلاسیک، اما دور ریختنی را می‌گیرد و آن را به چیزی ماندگار تبدیل می‌کند که می‌تواند به‌دلیل کیفیت طراحی همیشگی‌اش، خارج از زمینه معمولش قدر ببیند.»

اما چنین طرح‌هایی می‌توانند باعث بروز جنجال و تمسخر شوند. بالنسیاگا در سال ۲۰۱۷ یک کیف ۲۱۴۵ دلاری را که دقیقا شبیه کیف گونی مانند آبی‌رنگ نمادین ۹۹ سنتی ایکیا بود روانه بازار کرد و بلافاصله در رسانه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت.

بیشتر از مُد و زیبایی