آنتونی بلینکن در نشست داووس: خروج از برجام اشتباه بزرگی بود

وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا چشم‌انداز آتش‌بس در جنگ بین روسیه و اوکراین وجود دارد گفت که گمان ‏نمی‌کند چنین آتش‌بسی برقرار شود

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در نشست داووس، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ ـ AFP

گفت‌وگوهای رهبران سیاسی و اقتصادی جهان در پنجاه و چهارمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، روز چهارشنبه هفدهم ژانویه ادامه دارد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه از جمله سخنرانانی‌اند که در این روز در مرکز کنگره شهر سوئیسی برای حاضران در این نشست سخنرانی می‌کنند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی نیوز، آنتونی بلینکن در سخنرانی‌اش در مجمع جهانی اقتصاد گفت که خروج از توافق هسته‌ای ایران یک «اشتباه بزرگ» بوده است.

این مقام ارشد دولت بایدن تاکید کرد: «خروج از برجام اشتباه بود، زیرا ما در آن زمان برنامه هسته‌ای ایران را زیر کنترل داشتیم. از هنگام خروج از توافق هسته‌ای، برنامه ایران نیز از کنترل خارج شد و ما اکنون در جایی هستیم که نمی‌خواستیم باشیم. به عقیده من، این اقدام عمیقا مایه تاسف بود.»

بلینکن همچنین در میزگردی در داووس به جنگ روسیه با اوکراین اشاره کرد و گفت: «ولادیمیر پوتین با آغاز حمله به اوکراین برای جدا کردن کی‌یف از غرب، هر روندی را که خواهان جلوگیری از آن بود سرعت بخشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «اوکراین از بسیاری جنبه‌ها شکست استراتژیک سنگینی برای ولادیمیر پوتین و روسیه بوده است. شما اکنون با روسیه‌ای مواجهید که از نظر نظامی ضعیف‌تر است، از نظر اقتصادی شکننده‌تر است، و از لحاظ دیپلماتیک نیز در موقعیتی بدتر از گذشته قرار دارد. اکنون اروپا وابستگی انرژی به روسیه را قطع کرده است و اوکراینی‌ها متحدتر از همیشه‌اند. در حال حاضر، اتحاد ناتو قوی‌تر و بزرگ‌تر شده است و در هفته‌های آینده نیز بزرگ‌تر خواهد شد.»

آنتونی بلینکن همچنین روز چهارشنبه در بخش دیگری از گفته‌هایش، ضمن اشاره به جنگ غزه و نبرد اوکراین و تنش‌ها بر سر تایوان، گفت که نمی‌تواند زمانی را در زندگی حرفه‌ای‌اش تصور کند که چالش‌های جهانی بیشتر از اکنون بوده باشد.

به گزارش رویترز، او تاکید کرد که تقریبا هیچ‌یک از مشکلاتی را که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌خواست به آن‌ها بپردازد نمی‌توان جداگانه حل‌وفصل کرد.

این مقام ارشد آمریکایی با توصیف درگیری در غزه به‌عنوان رخدادی «دلخراش» گفت که آنچه برای حل این مسئله لازم است، ایجاد یک کشور فلسطینی با ساختاری دولتی است که به مردم آنچه را می‌خواهند بدهد و با اسرائیل نیز تنش نداشته باشد.

او گفت که دولت آمریکا تقریبا از همه کشورهای خاورمیانه می‌شنود که می‌خواهند آمریکا در بحث درباره چگونگی پایان دادن به جنگ اسرائیل با شبه‌نظامیان حماس در غزه پشت میز مذاکره حضور داشته باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا چشم‌انداز فوری آتش‌بس در جنگ بین روسیه و اوکراین وجود دارد نیز گفت که گمان نمی‌کند چنین آتش‌بسی برقرار شود، «اگرچه آمریکا همیشه پذیرای آتش‌بس است».

هشدار دبیرکل سازمان ملل متحد درباره پیامدهای ناخواسته هوش مصنوعی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از دیگر سخنرانان مجمع جهانی اقتصاد در روز چهارشنبه بود.

به گزارش گاردین، آنتونیو گوترش به کشورهای حاضر در اجلاس داووس هشدار داد که دستاوردهای مرتبط با هوش مصنوعی ممکن است با خطرها و پیامدهای ناخواسته جدی نیز همراه باشد.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به گزارش صندوق بین‌المللی پول در این هفته که در آن گفته شده بود هوش مصنوعی احتمالا نابرابری را افزایش می‌دهد، گفت: «شرکت‌های فناوری قدرتمند در حال حاضر با بی‌توجهی به حقوق بشر و حریم خصوصی اشخاص و تاثیر اجتماعی [فناوری پیشرفته] به‌دنبال سودجویی‌اند.»

او در ادامه از نمایندگان حاضر در داووس خواست که در تلاش سازمان ملل متحد برای ایجاد الگویی سازگارتر برای هوش مصنوعی مشارکت کنند.

دبیرکل سازمان ملل توضیح داد که هیئت مشورتی او در عرصه هوش مصنوعی قبلا توصیه‌های اولیه‌ای در مورد حکمرانی هوش مصنوعی مطرح کرده که ضمن آنکه «از مزایای این فناوری جدید باورنکردنی بهره می‌برد»، خطرهای آن را کاهش می‌دهد.

 گوترش اضافه کرد: «ما به همکاری دولت‌ها نیاز داریم. در چهارچوب‌های مدیریت ریسک در توسعه کنونی هوش مصنوعی و کاهش آسیب‌های آن در آینده، دولت‌ها باید هرچه زودتر با شرکت‌های فناوری همکاری کنند. ما به تلاشی نظام‌یافته نیاز داریم که با افزایش دسترسی به هوش مصنوعی، اقتصادهای در حال توسعه بتوانند از توان و امکانات عظیم آن بهره ببرند. به‌جای تعمیق شکاف دیجیتالی، باید این فاصله را از بین ببریم.»

بیشتر از جهان