مهاجمان انتحاری در کمین مقام‌های استانی طالبان

محمد قاسم خالد، استاندار طالبان در نیمروز، گفت که از انفجار مهاجم انتحاری جان سالم در برده است

عکس ترکیبی: دفتر استانداری طالبان برای نیمروز پس از انفجار و عکس محمد قاسم خالد - ارسالی ایندیپندنت فارسی

به گزارش منابع خبری از داخل افغانستان، یکشنبه، ۲۴ دی (۱۴ ژانویه)، یک مهاجم انتحاری وارد ساختمان استانداری طالبان در شهر زرنج، مرکز استان نیمروز، شد که با ایران هم‌مرز است. طالبان هم تایید کردند که  مهاجم انتحاری توانسته است وارد ساختمان استانداری شود، اما پیش از رسیدن به هدفش، شناسایی و از بین برده شده است.  

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله (کشور) طالبان، در شبکه ایکس نوشت: «این فرد مواد انفجاری را در بدن خود جاسازی کرده بود و قصد انفجار در داخل دفتر استاندار نیمروز داشت که قبل از داخل شدن به آن محل به دست نیروهای امنیتی شناسایی و از بین برده شد.» 

او گفت که در این رویداد سه نیروی امنیتی طالبان زخمی شده‌اند. 

منابع خبری مردمی در استان نیمروز به ایندیپندنت فارسی گفتند که صدای انفجار از داخل بنای استانداری طالبان شنیده‌اند.  

برخی منابع هم مدعی شدند که مهاجم انتحاری دست‌کم از دو ایست بازرسی طالبان در ساختمان استانداری نیمروز گذشته و با «خونسردی» خود را به نزدیکی دفتر محمد قاسم خالد رسانده بود.  

به گفته منابع خبری، فرد مهاجم خود را شهروند عادی وانمود کرده بود، اما نیروهای طالبان او را شناسایی کردند و او سپس جلیقه انتحاری خود را منفجر کرد. 

محمد قاسم خالد، استاندار طالبان در نیمروز، نیز گفت که از حمله مهاجم انتحاری جان سالم در برده است.  

او گفت: «طبق معمول من ساعت ۹:۳۰ صبح به دفترم رسیدم و تا ۱۲:۵۰ دقیقه بعدازظهر با مراجعان مشغول بودم. بر اساس برنامه دشمنان، یک مهاجم انتحاری آمده بود و قبل از اینکه خودش را منفجر کند، مجاهدین قهرمانان ما و غازی‌ها مهاجم را کشتند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که مواد منفجره همراه این مهاجم انتحاری هم به دست نیروهای طالبان و در جریان درگیری با او منفجر شده است و سه تن از نیروهای طالبان در درگیری با این مهاجم، «سطحی» زخمی شده‎‌اند. 

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت سوء‌قصد علیه استاندار طالبان در نیمروز را بر عهده نگرفته است، اما اغلب این‌گونه حمله‌ها را علیه مقام‌های استانی طالبان، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) بر عهده گرفته است.  

نیمروز در اوت ۲۰۲۱ نخستین استان در سطح افغانستان بود که به ‌دست طالبان سقوط کرد و طالبان در آن زمان تبلیغات گسترده‌ای پیرامون افزایش قدرتشان و تسلط یافتن بر استان‌ها انجام داده بودند. گمان می‌رود که حمله به دفتر استانداری طالبان در نیمروز، با هدف ایجاد هراس در دیگر مقام‎‌های این گروه انجام شده باشد تا بدانند که در معرض چنین تهدیدهایی قرار دارند.  

حمله‌‎های انتحاری و انفجاری علیه مقام‌های طالبان، اتفاق تازه‌ای نیست.  

خرداد سال جاری نثاراحمد احمدی، معاون استانداری طالبان در بدخشان در شمال‌شرق افغانستان، در اثر حمله انتحاری شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در شهر فیض‌‌آباد کشته شد. در آن حادثه، مهاجم انتحاری داعش یک خودرو مملو از مواد منفجره را در نزدیکی خودرو حامل نثاراحمد احمدی منفجر کرد.  

اسفند ۱۴۰۱ هم داوود مزمل، استاندار طالبان در بلخ و از چهره‌های قدرتمند و بانفوذ طالبان، در اثر یک حمله انتحاری در دفتر کارش کشته شد و داعش مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت. 

در دوران حکومت پیشین افغانستان، طالبان از مهاجمان انتحاری، خودروهای بمب‌گذاری شده و مین‌های مغناطیسی برای هدف قراردادن مقام‌های دولتی استفاده می‌کردند. اما این تاکتیک جنگی طالبانرا اینک مخالفانشان به‌کار می‌گیرند تا ترس و وحشت را در آن‌ها افزایش دهند.  

بر خلاف ادعای بزرگ‌ حکومت طالبان مبنی بر تامین امنیت سراسری در افغانستان، افزایش حمله‌های انفجاری و انتحاری علیه شهروندان غیرنظامی و مقام‌ها و نیروهای این گروه، توانایی آن‌ها را در راستای تامین امنیت با چالش جدی مواجه کرده است.  

مقام‌های ارشد طالبان از نفوذ شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) بر نیروهای این گروه نگران‌اند و از روزی می‌ترسند که شمار زیادی از نیروهای آنها به گروه داعش بپیوندند.  

برخی از نیروهای طالبان از تجمل‌گرایی فرماندهانشان به «ستوه» آمده‌اند و بدین باورند که به آرمان‌های «جهادشان» از سوی این فرماندهان «خیانت» شده‌ است. این افراد در معرض بیشتر پیوستن به داعش را دارند.  

بیشتر از جهان