فاکس: تهران در جریان جنگ اسرائیل و حماس به میلیاردها دلار پول رفع توقیف شده دسترسی داشته است

الیزابت رزنبرگ، دستیار خزانه‌داری آمریکا در امور تامین مالی تروریسم و جرائم مالی نیز «دو نقل و انتقال مربوط به ایران» را تایید کرده است

اسماعیل هنیه و علی خامنه‌ای-ترکیب عکس با استفاده از خبرگزاری‌های داخلی و خبرگزاری فرانسه

فاکس اقتصادی (Foxbusiness) با اشاره به آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و انتقال آن به قطر نوشت: «شاید بیشتر توجه‌ها به این پول باشد که کاخ سفید ناچار شده تحت تاثیر فشارها آن را همچنان برای تهران غیرقابل دسترس نگهدارد، اما نسبت رفع توقیف ۱۰ میلیارد دیگر در عراق و انتقال آن به عمان توجه کمتری شده است.»

براساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه به این پول دسترسی داشته است. الیزابت رزنبرگ، دستیار خزانه‌داری آمریکا در امور تامین مالی تروریسم و جرائم مالی نیز «دو نقل و انتقال مربوط به ایران» را تایید کرده است. به گزارش فاکس، او این اظهارات را در جریان تحقیقات کمیته نظاراتی و کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر خبرنگاران در کنفرانس خبری سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره دو نقل و انتقال مالی مربوط به ایران در عمان سئوال کردند اما او گفت که در این‌باره اطلاعی ندارد.

فاکس می‌نویسد، زمانی که از رزنبرگ درباره جزئیات انتقال پول به ایران در عمان سئوال شد، گفت که مناسب نیست به‌طور علنی درباره آن صحبت کند و آماده‌ است در جلسه‌ای پشت درهای بسته در این زمینه صحبت کند.

به گزارش این رسانه آمریکایی، این جلسه هیچگاه برگزار نشد.

مقامات ارشد عراق در تابستان گذشته اعلام کرده بودند که در حال رایزنی با آمریکا هستند تا راهی برای انتقال بدهی ۱۰ میلیارد دلاری به ایران بابت واردات انرژی از طریق کشور سوم بیابند. بعدا اعلام شد که این کشور سوم عمان است و مقامات جمهوری اسلامی نیز گفتند که ۱۰ میلیارد دلار قابل دسترسی است.

وال استریت ژورنال در نوامبر گذشته در یادداشتی در این زمینه درباره سیاست مماشات و امتیازدهی دولت بایدن به ایران نوشته بود: «ایده کلی این بود که تا پس از انتخابات ۲۰۲۴ منطقه آرام بماند اما روشن نیست پولی که به ایران داده شده چقدر در پدید آوردن صلح موثر بوده است.»

خزانه‌داری آمریکا و مقامات دولت بایدن مدعی‌اند که «جمهوری اسلامی ایران فقط می‌تواند از این پول برای مصارف بشردوستانه استفاده کند.»

اما منتقدان بر این باورند که سوابق جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که این پول‌ها نه به مردم ایران، بلکه به گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی جمهوری اسلامی می‌رسد و صرف بی‌ثبات کردن منطقه می‌شود.

بیشتر از اقتصاد