ادامه جنگ لفظی چین و تایوان؛ پکن تایپه را به تعلیق امتیازات تعرفه‌ای تهدید کرد

تایپه پکن را به «تحمیل سیاست‌های اقتصادی» متهم کرد و از پرواز چهار بالن چینی بر فراز تنگه تایوان خبر داد

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، «اتحاد مجدد» چین با تایوان را اجتناب‌ناپذیر می‌داند-LUONG THAI LINH / POOL / AFP

با بالا گرفتن جنگ لفظی بین چین و تایوان و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی تایوان، پکن تهدید کرد که «تدابیر تجاری» جدیدی علیه تایپه به اجرا خواهد گذاشت.

این اقدام پس از آن انجام می‌گیرد که تایپه پکن را به «تحمیل سیاست‌های اقتصادی» متهم کرد و از پرواز چهار بالن چینی بر فراز تنگه تایوان خبر داد.

به گزارش رویترز، وزارت بازرگانی چین عصر سه‌شنبه ۹ ژانویه (۱۹ دی)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال گام‌های بعدی برای «تعلیق امتیازات تعرفه‌ای» بر محصولات کشاورزی و شیلات، ماشین‌آلات، قطعات خودرو و منسوجات تایوان است. چین ماه گذشته، امتیازات تعرفه‌ای تایوان بر برخی محصولات پتروشیمی را به حالت تعلیق درآورد.

بر اساس این بیانیه، «مقام‌های تایوان اقدام‌های موثری برای رفع محدودیت‌های تجاری بر چین انجام نداده‌اند». وزارت بازرگانی چین می‌افزاید: «مقام‌های تایوان در تلاش برای مقصر جلوه دادن [چین] و فرار از مسئولیت، به مانورهای سیاسی دست زده‌اند.»

تنش‌های بین دو کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی تایوان شدت گرفته است. رشد اقتصادی و نظامی چین، رقیب ایالات متحده، از یک سو و رشد احساسات ملی‌گرایانه و استقلال‌طلبانه در تایوان، جزیره مورد حمایت آمریکا، در این تنش‌ها نقش مهمی بازی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت تایوان چین را به راه‌ انداختن «کارزار بی‌سابقه» مداخله در انتخابات متهم کرده است. به گفته مقام‌های تایوان، چین از هر اقدامی، از فعالیت‌های نظامی تا تحریم‌های تجاری، استفاده می‌کند تا نتیجه این انتخابات را به سمت نامزدهای مورد نظر خود هدایت کند.

چین این انتخابات را انتخاب بین «صلح و جنگ» می‌داند و می‌گوید ادعای مداخله در انتخابات، «ترفند کثیف» حزب حاکم تایوان برای جلب حمایت است. یک مقام ارشد چینی هفته گذشته از مردم تایوان خواست در انتخابات پیش‌ رو «انتخاب درستی» داشته باشند. به گفته او، این انتخابات می‌تواند به صلح یا جنگ، رفاه یا زوال بینجامد.

لای چینگ ته، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکراتیک خلق، مي‌گوید در صورت پیروزی در انتخابات، ضمن حفظ وضعیت موجود، با قدرت به دنبال صلح خواهد بود. او تعامل با پکن را مشروط به رعایت برابری و کرامت خواند.

چین که تایوان را بخشی از سرزمین خود می‌داند، این نامزد ریاست‌جمهوری را یک جدایی‌طلب دانسته و هشدار داده که هر گونه تلاش در زمینه استقلال رسمی تایوان به منزله «درگیری» خواهد بود.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در سخنرانی خود به مناسبت سال نو میلادی، بار دیگر «اتحاد مجدد» چین با تایوان را اجتناب‌ناپذیر خواند.

بیشتر از جهان