حذف و سانسور در ویکیپیدیا؛ پای ارتش سایبری جمهوری اسلامی در میان است؟

به نظر می‌رسد دستکاری‌ مطالب مربوط به ایران از ویکیپیدیای فارسی به ویکیپیدیای انگلیسی هم رسیده است

صفحه وب‌سایت ویکیپیدیا‌ــ KAREN BLEIER / AFP

به نظر می‌رسد مطالب ویکیپیدیا دستکاری شده است تا شدت موارد نقض حقوق بشر و سایر سوءرفتارها در ایران را کاهش دهد.

به گزارش نشریه تایمز، این تغییرهای متنی به نگرانی‌ها دامن زده است که از این وب‌سایت برای دستکاری اطلاعات در مورد جمهوری اسلامی استفاده می‌شود. در مطالب ویکیپیدیا جزئیاتی تغییر داده شده‌اند تا گروه‌های مخالف رژیم بدنام و بی‌اعتبار شوند، و مطالب منتشرشده دولتی منابعی بی‌طرف جلوه داده شده‌اند.

در یک مورد، جزئیات مهم اعدام‌های جمعی دهه شصت حذف شده است. نقش مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی در هیئت‌های مرگ که حکم اعدام هزاران زندانی سیاسی را صادر کردند نیز حذف شده است.

بنیاد ویکیمدیا، گروهی غیرانتقاعی که ویکیپیدیا را اداره می‌کند، می‌گوید تمام محتوای این سایت را داوطلبان از سراسر جهان می‌نویسند. سخنگوی این بنیاد گفت تمام اطلاعات باید بی‌طرفانه باشند و با منابع قابل‌اعتماد راستی‌آزمایی شوند. او در ادامه افزود کسانی که به‌کرات از این موضوع تخطی کنند اجازه فعالیت نخواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دایره‌المعارف آنلاین همچنین ارجاع‌ها به زندانی شدن یک مقام جمهوری اسلامی در سوئد در سال ۲۰۲۲ را حذف کرده است.

پخش اطلاعات نادرست در فضای مجازی ابزاری کلیدی برای جمهوری اسلامی است. در سال ۲۰۱۹، وب‌سایت خبری اوپن دموکراسی (Open Democracy) تفاوت‌های کلیدی میان گزارش‌های مربوط به مسائل ایران در ویکیپیدیای فارسی و انگلیسی را افشا کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که صفحه فارسی دخالت جمهوری اسلامی ایران در جنگ داخلی سوریه بیشتر بر پایه سخنان مقام‌های جمهوری اسلامی است.

اکنون به نظر می‌رسد دستکاری‌ها به ویکیپیدیای انگلیسی هم رسیده است.

بررسی‌های نشریه تایمز نشان داده است برخی تغییرها اصلاح شده‌اند اما بسیاری از حذف‌ها همچنان باقی است. مارکو، یکی از ویراستارهای ویکیپیدیا، این تغییرها را به مدیران سایت گزارش و این موضوع را به نشریه تایمز خبر داد زیرا معتقد بود که اقدام لازم صورت نگرفته است.

او همچنین متوجه شد که مطالب مربوط به اعتراض‌ سراسری در ایران دستکاری شده است.

سخنگوی ویکیمدیا گفت این بنیاد با پخش اطلاعات غلط «برخورد جدی می‌کند».

او گفت: «وقتی یک حساب کاربری یا نشانی آی‌پی مدام خط مشی وب‌سایت را نقض کند، مدیران ویکیپیدیا می‌توانند دست به اقدام انضباطی بزنند و کاربر یا نشانی آی‌پی را مسدود یا ممنوع کنند.»