جهاد تبیین؛ ساخت حساب‌های کاربری جعلی اشخاص معروف و زنان

رهبر جمهوری اسلامی در مهرماه سال ۱۴۰۰، دستور «جهاد تبیین» در فضای مجازی با مشارکت جوانان انقلابی را اعلام کرد

برنامه جهادی نیروهای انقلاب که «دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» آن را اعلام کرد شامل ساختن حساب‌های کاربری جعلی به نام شخصیت‌های مشهور و زنان است. این برنامه پس از آن اعلام شد که رهبر جمهوری اسلامی در مهرماه سال ۱۴۰۰، دستور «جهاد تبیین» در فضای مجازی با مشارکت جوانان انقلابی را اعلام کرد.

مرد پرحاشیه فضای مجازی انقلاب

این نخستین بار نیست که سخنان روح‌الله مومن نسب حاشیه‌ساز شده است. او در برنامه تلویزیونی که از شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، ادعای مشاهده حاملگی دختری با دریافت دو گیگ اینترنت رایگان را مطرح کرد، موضوعی که بازتاب زیادی در افکار عمومی داشت. آنچه سخنان اخیر مومن‌ نسب را به موضوع اصلی محافل مختلف بدل کرده است، رونمایی از شیوه حکومت برای مدیریت فضای مجازی با حساب‌های کاربری جعلی و انتشار مطالب دروغین است. دقیقا همان الگویی که نظام بارها مخالفانش را بر اساس آن به بی‌اخلاقی متهم، بازداشت و روانه زندان کرده است.

از سوی دیگر استفاده از اصطلاح آتش به اختیار در حقیقت تلاش برای مبرا کردن ساختار رسمی حکومت و همچنین اشاره به تحت امر رهبر جمهوری اسلامی بودن است. آتش به اختیار اصطلاحی است که علی خامنه‌ای برای فعالان بسیجی و انقلابی در زمان دولت حسن روحانی به کار برد و خواستار آن شد که آن‌ها مستقیما وارد عمل شوند و با آنچه او کج‌روی‌ از مسیر انقلاب می‌داند مقابله کنند.

مشاور و مدافع طرح صیانت

مومن نسب از اصلی‌ترین مدافعان طرح صیانت از فضای مجازی است و بارها صراحتا خواستار محدودیت دسترسی به اینترنت شده است. او در زمان ارائه طرح صیانت به مجلس طی نامه‌ای رسما از نمایندگان به دلیل عملیاتی کردن طرح صیانت تقدیر کرد. بنا به گفته افراد آگاه، مومن نسب از اصلی‌ترین طراحان طرح صیانت از فضای مجازی بوده است. او همچنین از اصلی‌ترین چهره‌های همایش درخواست استیضاح و محاکمه حسن روحانی در قم بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» نام تشکلی است که نخستین بار طی بیانیه‌ای آتشین در سال ۱۳۹۳ اعلام موجودیت کرد. مومن نسب در ماجرای ربودن روح‌الله زم یکی از بازداشت‌شدگانی بود که متهم به دادن اطلاعات به شبکه «آمد نیوز» شد. هرچند هیچ‌گاه از سرانجام این پرونده خبری به بیرون درز نکرد.

سوابق مرد جعلی‌ساز نظام

در سوابق اجرایی مشاور طرح صیانت «معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «عضو کمیته بین‌الملل شورای عالی فضای مجازی» و «معاون کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور» دیده می‌شود. مومن نسب بنا به گفته خودش به‌ تنهایی ۲۵۰ حساب کاربری جعلی برای چهره‌های مطرح توییتر ساخته و به نام آن‌ها مطالب دروغ منتشر کرده است.

آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در واکنش به سخنان اخیر مومن نسب نوشت: «گروهی به نام اشخاص معروف حساب کاربری جعلی می‌ساختند؛ گروهی دیگر هم همین مطالب جعلی را در قالب خبرنامه به مسئولان بی‌اطلاع از دنیای مجازی ارائه می‌کردند.» نکته جالب در مورد مومن نسب این است که چندی پیش ادعا کرد از فردی که به نام او صفحه‌ای جعلی در اینستاگرام ساخته بود شکایت کرده است؛ یعنی اعتراف می‌کند آنچه را که اقدامی انقلابی می‌نامد، عملی مجرمانه است.

پروژه‌های انقلابی در مسیر جهاد تبیین

ساخت حساب‌های کاربری جعلی برای اشخاص معروف تنها بخشی از این پروژه است. آنچه ارتش سایبری انقلابی نامیده می‌شود با ساختن حساب‌های کاربری مختلف تلاش می‌کند درباره موضوع‌های گوناگون ازجمله مباحث قومیتی، سیاسی، فرهنگی میان کاربران ایرانی اختلاف بیندازد و با ساختن حساب‌های کاربری به‌ ظاهر منتقد نظام، تور اطلاعاتی برای بازداشت کاربران منتقد پهن کند. اینکه بودجه این فعالیت‌ها از کجا تامین می‌شود را باید در طرح‌هایی مانند طرح جهاد تبیین دنبال کرد.

علی خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان خبرگان گفته بود: «اگر جهاد تبیین به‌ درستی انجام نشود، دنیامداران حتی دین را هم وسیله هوسرانی و شهوت‌رانی خودشان قرار می‌دهند.» مجلس نیز با تصویب بودجه‌ای ‌صد میلیارد تومانی برای جهاد تبیین به این سخنان واکنش نشان داد؛ اما حتی پیش از تصویب بودجه در طرح جهاد تبیین نیز نیروهای سایبری حکومت در قالب زیرمجموعه‌های فرهنگی سپاه و بسیج بودجه‌های کلان در اختیار داشتند.

بودجه‌های میلیاردی برای سازندگان حساب‌های کاربری جعلی

آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات اردیبهشت ۱۴۰۰با انتقاد از مصوبه مجلس شورای اسلامی و تخصیص ۱۵۰۰ میلیارد تومان به فعالان فضای مجازی صداوسیما گفت: «این هزینه معادل ۵۰ درصد کل بودجه وزارت ارتباطات برای توسعه است.» غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج  نیز گفت: «بسیجیان در فضای مجازی نیز حضوری فعال دارند به‌ نحوی‌ که تاکنون ۹۸۲ گردان سایبری شهرستانی و دو هزار و ۵۰۰ گردان سایبری حوزه محور راه‌اندازی شده است؛ علاوه بر این نیروهای بسیجی در فضای مجازی نقش‌آفرینی می‌کنند و بیش از چهار میلیون نفر در شبکه ثامن عضو شده‌اند.»

انتشار جزئیات اختلاف میان گروه‌های سایبری نظام با افشاگری رائفی‌پور درباره صورتحساب دادن برای هشتگ‌ها، توییت‌ها و گرفتن پول بابت آن هم مسئله‌ای بود که سال گذشته ابعاد دیگری از فعالیت‌های مجازی و نحوه هزینه بودجه‌ها را روشن کرد.

عمل انقلابی یا فعالیت مجرمانه

در حقیقت آنچه مومن نسب در سخنان اخیرش گفت گوشه‌ای از روند فعالیت‌های مجرمانه‌ای است که تحت پوشش اقدام آتش به اختیار، بودجه‌های کلان دریافت کرده و راهی برای درآمدزایی میان چهره‌های مدعی انقلابی‌گری شده است. کما اینکه در دعوای اخیر میان فعالان سایبری حامی حکومت مشخص شد ارتش سایبری حکومت برخلاف ادعای جان بر کف بودن برای نظام، اگر سهم خود را از حضور در این فعالیت‌ها دریافت نکند، سکوت نخواهد کرد. سهمی که گاهی در حد دریافت مبالغی چند صدهزارتومانی برای نوشتن یک توییت در راستای اهداف تعیین شده و گاه بودجه‌های چند ده میلیاردی برای ایجاد پایگاه‌های مختلف سایبری، هک، ایجاد تورهای اطلاعاتی و شایعه‌پراکنی علیه منتقدان حکومت است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه