«مولکول‌های ارتعاشی»؛ دانشمندان ۹۹ درصد سلول‌های سرطانی را در آزمایشگاه نابود کردند

تحقیقات درباره روش جدید هنوز در مراحل اولیه است، اما محققان اظهار امیدواری کرده‌اند که این روش بتواند گزینه‌های نوینی برای درمان سرطان ارائه دهد

تصویرسازی سلول‌های سرطانی- Canva

دانشمندان در ایالات متحده راهی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی با تحریک مولکول‌ها از طریق نور نزدیک به مادون قرمز و ایجاد ارتعاش در آن‌ها یافته‌اند.

به گزارش یورونیوز، محققان دریافتند که این روش تا ۹۹ درصد در برابر کشت‌های آزمایشگاهی سلول‌های ملانوم انسانی موثر است.

پژوهشگران می‌گویند تابش نور نزدیک به مادون قرمز به سلول سرطانی، وضعیتی به نام پلاسمون ایجاد می‌کند که شامل نوسان سریع الکترون‌ها در مولکول به عقب و‌ جلو مشابه امواج دریا است. این ارتعاش‌ها باعث می‌شود که غشای سلول‌های سرطانی پاره شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های مربوط به این پژوهش، دسامبر گذشته در مجله «شیمی طبیعت» Nature Chemistry منتشر شد.

سیسرون آیالا-اورزکو، محقق دانشگاه رایس در ایالات متحده و نویسنده اصلی این مطالعه، درباره یافته‌های به‌دست‌آمده گفت: «ارتعاش فعال‌شده از طریق نور نزدیک به مادون قرمز به این معنی است که هر چیزی که با مولکول احاطه شده باشد، از جمله سلول سرطانی، نابود خواهد شد.»

او افزود: «محققان روش‌های دیگری را نیز در آزمایشگاه و روی موش‌ها موثر یافته‌اند، اما این روش‌ها تاکنون به گزینه‌های درمانی انسانی تبدیل نشده و احتمالا زمان زیادی طول خواهد کشید [نتایج قطعی مثبت به‌‌دست ‌‌آید]. از این رو ما امیدواریم که پژوهش ما به جای اینکه ۱۵ تا ۲۰ سال از کاربرد بالینی فاصله داشته باشد، بتواند سریع‌تر برای درمان بیماران به عرصه برسد.»

این محقق تاکید کرد که موانع اصلی اعمال این نوع روش روی انسان «عوارض جانبی» بالقوه‌ای است که باید آن‌ها را تا حد امکان در نظر گرفت و به شیوه‌های مختلف آزمایش کرد.

دکتر نیشارنتی دوگان از موسسه تحقیقاتی در بریتانی نیز درباره راه‌های جدید درمان سرطان تاکید کرد: «یک چالش بزرگ در تحقیقات مربوط به [درمان] سرطان، طراحی داروهایی است که سلول‌های سرطانی به آن‌ها مقاوم نشوند.»

او افزود: «این مطالعه امکان استفاده از نور مادون قرمز را به منظور تحریک مولکول‌های خاص برای ارتعاش و کشتن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد. بعید است که این فرایند در برخی از سلول‌های سرطانی مقاومت ایجاد کند و به همین دلیل، می‌توان به آن امیدوار بود.»

دانشمندان دانشگاه رایس پیش از این نیز از مولکول‌های فعال‌شده با نور برای از بین بردن باکتری‌ها، سلول‌های سرطانی و قارچ‌ها استفاده کرده بودند. با این حال، این روش جدید شیوه‌ای را به‌کار می‌گیرد که بسیار سریع‌تر عمل می‌کنند.

در این روش جدید، هر بار که نور به مولکول برخورد می‌کند، انبساط و انقباض در آن مولکول آغاز می‌شود و در یک ثانیه، یک تریلیون بار نوسان یا ارتعاش در آن رخ می‌دهد. این ارتعاش‌ها آنقدر سریع است که ساختارهای بیولوژیکی مولکول را، از جمله در سلول‌های سرطانی، از هم می‌پاشد.

محققان این پژوهش افزودند که نور نزدیک به مادون قرمز می‌تواند عمیق‌تر از نور مرئی به بدن نفوذ کند و به همین دلیل، آن‌ها این نور را برای انجام پژوهششان برگزیده‌اند.

بیشتر از بهداشت و درمان