تشکیل کابینه جدید دولت لبنان به نخست‌وزیری «حسن دیاب»

کابینه دولت لبنان با بیست وزیر که شش تن آن‌ها زن هستند، رسماً تشکیل شد

نخست وزیر لبنان ، حسن دیاب، روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت جدید این کشور متشکل از بیست وزیر ، پس از گذشت بیش از یک ماه از توقف  مذاکرات، در میان ادامه تظاهرات مردمی این کشور تشکیل شده است.

دبیرکل کابینه لبنان ، محمود مکیه، از تصویب سه مصوبه خبر داد که براساس آن استعفای دولت سعد حریری پذیرفته شد، دولت جدید اعلام موجودیت کرد و  حسن دیاب به عنوان رئیس دولت لبنان برگزیده شد. 

دولت جدید لبنان از 20 وزیر تشکیل شده است که شش نفر از آن‌ها زن هستند. 

حسن دیاب در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من با قانون اساسی مسلح شدم و معیارهای مشخصی را برای تیم کاری دولت تعیین کردم.» او هم‌چنین از مشکلات متعدد پیش روی دولت سخن گفت.

حسن دیاب گفت که «این دولت در دست متخصصانی‌ست که از دانش و تجربه زیادی برخوردارند» 

به گفته وی «این دولت، دولتی متشکل از مردان و زنان جوان است که به دنبال آینده‌ای امیدوارکننده هستند .دولتی مردمی که از تجربیات تلخ خسته شده اند». 

دیاب در کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت جدید برای نخستین بار شاهد حضور یک زن در مقام «معاون رئیس جمهور» است.

حسن دیاب با ابراز حمایت از معترضین لبنانی هم گفت: «من به قیام سلام می‌کنم ، تظاهرکنندگان کشور را متحد کردند و سد فرقه ای را شکستند.»

بنخست وزیر لبنان تاکید كرد كه «این دولتی است كه آرزوی معترضین را در منطقه ابراز می كند». به گفته وی وزیران «با خواسته‌های مردم طرف می‌شوند».

حسن دیاب تاکید کرد که «ما برای ترجمه مطالبات معترضین و برای استقلال دادگستری، مبارزه با فساد، بازیابی پول غارت شده و مبارزه با بیکاری تلاش خواهیم کرد».

در همین حال ، دیاب بر لزوم «حفظ ثبات در لبنان و حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی» تأکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیاب در خلال این کنفرانس تأکید کرد که اقتصاد یکی از اولویت‌های دولت خواهد بود، و همزمان خاطرنشان کرد که «شتابزده» عمل نخواهد کرد.

دیاب در خصوص سفرهای آینده خود، گفت که اولین سفر وی به کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود.

از سوی دیگر معترضین لبنانی در مقابل میدان «النجمه» که به پارلمان لبنان منتهی می‌شود، و در بخش‌های دیگری از پایتخت لبنان گرد هم آمدند و نسبت به تشکیل دولت که به گفته آن‌ها از تکثر حزبی در آن خبری نیست، اعتراض کردند. 

در رسانه‌های اجتماعی فراخوان‌هایی داده شده تا مردم در اعتراض به تشکیل «دولت یک رنگ»  تظاهرات کنند. احزاب زیادی از مشارکت در دولت جدید لبنان خودداری کردند. 

از 17 اکتبر تا به امروز، لبنان شاهد جنبش بی‌سابقه مردمی‌ست که خواهان سقوط کامل حاکمیت فعلی و بهبود شرایط اقتصادی هستند. 

در درگیری‌های هفته گذشته لبنان میان معترضین و نیروهای حکومتی بیش از 500 نفر زخمی شدند.