پایان عضویت امارات متحده عربی در شورای امنیت؛ قدردانی از تلاش امارات برای دفاع از حقوق زنان در افغانستان

امارات متحده عربی در طول عضویت دوره‌ای خود در شورای امنیت سازمان ملل همواره از حقوق زنان و دختران افغانستان دفاع کرده است

عکس یادگاری برای پایان عضویت امارات متحده عربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد - @UAEMissionToUN/X

نمایندگی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد اعلام کرد که عضویت این کشور در جایگاه عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، پس از  دوره‌ای دو ساله پایان یافته است.  

این نمایندگی در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر سابق) خود نوشت: «امارات متحده عربی دوره خود را در شورای امنیت سازمان ملل در ۲۰۲۲ – ۲۰۲۳ پایان رسانده است. ما ارزش‌های مدارا و همزیستی را ترویج، و از فلسطین و دیگر اهداف عربی حمایت کردیم، از دستورکار زنان، صلح و امنیت در افغانستان و هائیتی دفاع کردیم.» 

همزمان، نصیراحمد فایق، نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد، از ماموریت امارات متحده عربی قدردانی کرد.  

او در حساب ایکس خود نوشت: «رهبری و دیپلماسی امارات متحده عربی، ترویج مدارا، دفاع از اهداف اصولی، و حمایت از زنان، صلح و امنیت، به‌ویژه به‌ مثابه همکار پرونده افغانستان، بسیار ستودنی است. تلاش‌ها و تعهد شما به دیپلماسی، اجماع، و راه‌های ارتباط در این دوران چالش برانگیز، رکورد شگفت‌انگیزی را ثبت کرد.» 

امارات متحده عربی سال گذشته میلادی با همکاری با ژاپن پیش‌نویسی در پیوند با افغانستان تهیه کرد که در آن خواستار لغو سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان در افغانستان شده بود. این پیش‌نویس با اکثریت آرا در شورای امنیت سازمان ملل تایید شد.  

شورای امنیت سازمان ملل جمعه، ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ (۸ دی)، پیش‌نویس قطعنامه‌ پیشنهادی امارات متحده عربی و ژاپن را درباره افغانستان تایید کرد که در آن بر حل چالش افغانستان و نیز انتخاب نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای این کشور تاکید شده بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای امنیت سازمان ملل پنج عضو دائم (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا) و ۱۰ عضو غیر دائم دارد که هر دو سال انتخاب می‌شوند. هر سال، مجمع عمومی سازمان ملل پنج عضو جدید را انتخاب، و جایگزین اعضای قدیمی‌تری می‌کند که دوره عضویتشان در ۳۱ دسامبر پایان می‌یابد. 

امارات متحده عربی در طول عضویت دوره‌ای خود در شورای امنیت سازمان ملل همواره از حقوق زنان و دختران افغانستان دفاع کرده و از طالبان خواسته است که محدودیت بر کار و آموزش زنان و دختران را لغو کنند. 

با تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ ، بخش عظیمی از زنان و دختران افغان از حق کار و آموزش محروم شدند و رژیم طالبان به درخواست‌های جامعه جهانی، از جمله کشورهای اسلامی،برای لغو این محدودیت‌ها اعتنا نکرده داست.  

طالبان مدعی‌اند که در افغانستان شریعت اسلامی را اجرا می‌کنند، اما در هیچ کشور اسلامی زنان و دختران از حق کار و آموزش محروم نیستند. رهبران طالبان با نگرش افراطی از اسلام می‌کوشند حضور زنان و دختران را در اجتماع را به حداقل برسانند.