سخنرانی رئیس‌جمهوری چین به مناسبت سال نو میلادی؛ تاکید بر «اتحاد مجدد» چین و تایوان

در آستانه انتخابات سراسری تایوان، شی جین پینگ تاکید کرد که «اتحاد مجدد سرزمین مادری یک موضوع اجتناب‌ناپذیر تاریخی است»

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، در سخنرانی خود به مناسبت سال جدید میلادی در روز یکشنبه، ۳۱ دسامبر (۱۰ دی)، گفت که «اتحاد مجدد» چین با تایوان اجتناب‌ناپذیر است.

به گزارش رویترز، شی جین پینگ که در سخنرانی تازه‌اش لحن قوی‌تری در قیاس با گذشته داشت، در حالی بر اتحاد مجدد با تایوان تاکید کرد که کمتر از دو هفته تا انتخاب رهبر جدید این جزیره باقی مانده است.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تایوان که پکن مدعی تعلق آن به سرزمین اصلی چین است، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴، در میانه تنش‌های فزاینده روابط پکن و تایپه، برگزار می‌شود. پکن فشارهای نظامی خود را برای تحمیل ادعای حق حاکمیت بر تایوان که به شیوه دموکراتیک اداره می‌شود، افزایش داده است.

شی در سخنرانی تلویزیونی‌اش هیچ اشاره‌ای به تهدیدهای نظامی نکرد، اما پکن تایوان را «سرزمین مقدس» متعلق به چین می‌داند و هیچگاه از استفاده از زور برای تحمیل کنترل خود بر آن دست نکشیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شی با تاکید بر اینکه «اتحاد مجدد سرزمین مادری، از نظر تاریخی اجتناب‌ناپذیر است» افزود: «هموطنان در هر دو طرف تنگه تایوان باید با تکیه به هدفی مشترک، در شکوه جوان‌سازی ملت چین سهیم باشند.»

رئیس جمهوری چین در سخنرانی سال نو میلادی گذشته، فقط گفته بود که مردم دو طرف تنگه «یک خانواده»‌اند و او امیدوار است که مردم هر دو طرف با یکدیگر همکاری کنند تا «با اشتراک مساعی، رفاه پایدار ملت چین را تقویت کنند».

شی جین پینگ یکشنبه، ۳۱ دسامبر، همچنین تاکید کرد که روند مثبت بهبود اقتصادی چین را در ۲۰۲۴ تحکیم و تقویت خواهد کرد و با اصلاحات عمیق‌تر، خواهد کوشید توسعه اقتصادی بلندمدت را تضمین ‌کند.

او افزود: «ما باید اصلاحات و گشایش اقتصادی را تعمیق، و اعتماد به توسعه را بیشتر تقویت کنیم، نشاط اقتصادی را افزایش دهیم و برای ارتقای آموزش، ترویج علم و فناوری و پرورش استعدادها بیشتر تلاش کنیم.»

شی در ادامه سخنان خود به برخی نگرانی‌ها درباره مشکلات پیش روی برخی از شرکت‌ها و دشواری‌های برخی افراد در زمینه اشتغال و معیشت روزمره، و نیز تاثیر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله اشاره کرد.

پکن در ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از اقدامات را برای حمایت از بهبود اقتصادی چین اعلام کرده است. این تلاش‌ها در شرایطی است که اقتصاد چین به علت مجموعه‌ای از عوامل، از جمله همه‌گیری کرونا و رکود سرمایه‌گذاری، ضعیف‌تر شده است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که رشد اقتصادی چین در سال جاری به هدف رسمی حدود پنج درصد برسد و احتمال می‌رود که پکن در سال آینده نیز همین هدف را پیگیری کند.

اوایل این ماه، رهبران ارشد چین در جریان دیدارهایی، برنامه‌های اقتصادی ۲۰۲۴ را ارائه کردند و متعهد شدند که اقدامات بیشتری برای حمایت از بهبود اقتصادی انجام دهند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در حالیکه بسیاری از کشورهای جهان می‌کوشند از رشد تورم جلوگیری کنند، چین با مشکل کاهش قیمت‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

چین که به دلیل رکود بازار ملک و کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان در طول ۲۰۲۳، بخش عمده‌ای از این سال را به مقابله با کاهش قیمت‌ها گذراند، حالا با دردسر تازه‌ای روبه‌رو شده است. تورم در این کشور که از فوریه روند کاهشی داشت، در ژوئیه برای نخستین بار در بیش از دو سال گذشته، منفی شد. اگرچه تورم در اوت مثبت شد و در سپتامبر ثابت ماند، در اکتبر بار دیگر منفی شد.

به باور تحلیلگران، بحران کاهش تورم در چین با ضربات سه‌‌جانبه قیمت‌ موادغذایی تولید داخل، اصلاحات بین‌المللی قیمت نفت و تقاضای داخلی پایین، در حال عمیق‌تر شدن است. آن‌ها معتقدند که کاهش قیمت‌ کالاها در چین، به خدمات هم سرایت خواهد کرد.

روند کاهش قیمت‌ها در چین که از اکتبر شتاب گرفت، پکن را به تکاپو انداخته است که برای افزایش تقاضا اقدام کند؛ به‌ویژه از این رو که تشدید فشار کنونی کاهش تورم، احتمال بهبود اقتصادی این کشور را با تردید روبه‌رو کرده است.

بیشتر از جهان