بازگشایی سفارت آذربایجان در افغانستان در سال آینده

در تنش قره‌باغ، دولت پیشین افغانستان و رژیم طالبان از موضع آذربایجان حمایت کرده‌اند

جیحون بایرامف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان-Bayramov_Jeyhun/X

دفتر رسانه‌های وزارت خارجه آذربایجان روز جمعه ۸ دی (۲۹ دسامبر) خبر داد که قرار است در سال آینده میلادی سفارت آن کشور در افغانستان فعالیتش را از سر بگیرد. خبرگزاری آذربایجانی ریپورت به‌نقل از یکی از مسئولان دفتر رسانه‌های وزارت خارجه آذربایجان نوشت که الهام ممدوف، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار آذربایجان، قرار است در کابل مستقر شود و امور سفارت آن کشور را به پیش ببرد.

در ژوییه ۲۰۲۱ و حدود یک ماه پیش از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، ممدوف را به سمت سفیر آن کشور در کابل منصوب کرد. پس از فروپاشی دولت جمهوری، فعالیت سفارت آذربایجان در کابل متوقف شد. از آن زمان تا کنون، هیچ‌ رابطه دیپلماتیک رسمی میان طالبان و دولت آذربایجان وجود نداشته است.

آذربایجان نخستین‌ بار در دی‌ ۱۳۹۹ سفارتش در افغانستان را فعال کرد که در نتیجه، روابط دیپلماتیک میان دولت اشرف غنی و دولت الهام‌ علی‌اف گسترش یافت. حمدالله محب، مشاور امنیت ملی دولت اشرف غنی، در سال ۱۳۹۹ در راس هیئتی به باکو سفر کرد و در دیدار با رهبران آذربایجان، بر توسعه روابط در حوزه‌های گوناگون، از جمله همکاری دیپلماتیک و تجاری، تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۳۹۹ و در پی آغاز دوباره تنش و درگیری در منطقه قره‌باغ، دولت اشرف غنی از آذربایجان حمایت کرد. همین موضع‌گیری به تقویت روابط  دولت‌های اشرف غنی و علی‌اف کمک کرد. وزارت خارجه دولت اشرف غنی در بیانیه‌ای گفت که منطقه ناگورنو قره‌باغ «به‌عنوان بخشی از خاک آذربایجان در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است و ارمنستان باید به اشغال آن پایان دهد.»

در شهریور امسال نیز، در پی آغاز تنش و درگیری میان ارمنستان و آذربایجان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت این گروه از موضع آذربایجان حمایت می‌کند.

در سال ۱۹۹۴، در جریان درگیری‌های شدید میان ارمنستان و آذربایجان، حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، نخست‌وزیر ناراضی دولت مجاهدین، حدود ۵ هزار نفر به آذربایجان فرستاد تا از خاک آن کشور دفاع کنند.

در آن زمان، دولت آذربایجان به هر یک از افرادی که از افغانستان به آن کشور رفته بود که با نیروهای ارمنستان بجنگد مبلغی در حدود ۲۵۰ دلار در ماه می‌پرداخت. بخشی از این افراد با انگیزه جنگ با غیرمسلمانان عازم آذربایجان شده بودند، اما بخشی دیگر برای گرفتن پول به این جنگ پیوستند.

هرچند شماری از کشورهای منطقه، به‌ویژه همسایه‌های افغانستان، نگران رشد روزافزون موج جدیدی از افراط‌گرایی در مدرسه‌های جهادی طالبان و همچنین تداوم حضور گروه‌های تروریستی در این کشورند، آذربایجان که روابط سیاسی و تجاری با افغانستان ندارد در این مورد ابراز نظری نکرده‌ است. در تیر امسال، سرویس امنیت داخلی آذربایجان اعلام کرد یک شهروند افغانستان به نام فوزان موسی خان را به‌اتهام طراحی و تلاش برای حمله به سفارت اسرائیل در باکو بازداشت کرده است.

در گزارش سرویس امنیت ملی آذربایجان آمده بود که فوزان موسی خان قصد داشت در خاک آن کشور دست به اقدام‌های تروریستی از قبیل استفاده از مواد منفجره و اسلحه برای آسیب رساندن به افراد و اماکن بزند. سرویس امنیت داخلی آذربایجان گفته بود یافته‌هایش در مورد اتهام واردشده به این شهروند افغانستان را پس از آنکه تحقیق تکمیل شد منتشر می‌کند. هنوز مشخص نیست که این فرد اتهام‌های واردشده را پذیرفته است یا خیر.

بیشتر از جهان