آیا اسرائیل در جلوگیری از قاچاق سلاح از مصر به غزه کم‌کاری کرده است؟

اورشلیم‌پست به نقل از مقام‌های ارتش اسرائیل، میزان مهمات متعلق به حماس را که از آغاز جنگ تاکنون ضبط شده است، «بی‌سابقه» خواند

نیروهای اسرائیلی در مرز جنوبی آن کشور با نوار غزه موضع می‌گیرند، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۳ - Menahem KAHANA / AFP

در پی انتشار گزارش ارتش اسرائیل مبنی بر انهدام بیش از ۳۰ هزار سلاح و مهمات حماس در نوار غزه، نشریه اورشلیم‌پست در مقاله‌ای تحلیلی نوشته است که منابع نظامی اسرائیلی می‌گویند که در دو سال گذشته این کشور باید تلاش‌های هدفمند خود را به جلوگیری از قاچاق سلاح [به غزه] معطوف می‌کرد. 

اورشلیم‌پست یکشنبه، ۲۴ دسامبر (سوم دی)، نوشت که فرماندهی جنوبی ارتش اسرائیل روی طرحی در پیوند با «کریدور فیلادلفیا» کار می‌کند تا از تسلیح مجدد نیروهای گروه شبه‌نظامی حماس جلوگیری شود. 

افسری از نیروهای ویژه ارتش اسرائیل که در نوار غزه به سر می‌برد، به اورشلیم‌پست گفته است که میزان مهمات متعلق به حماس که از آغاز جنگ تاکنون ضبط شده است، «بی‌سابقه» است. او گفت: «حجم مهمات و موشک‌های ضدتانک به‌کارگرفته‌شده علیه اسرائیل در مقیاسی است که یادآور جنگ سازمان‌های جهادی جهانی در سوریه و عراق است.» 

یک سخنگوی ارتش اسرائیل نیز گفته است که نیروهای این کشور تاکنون حدود ۳۰ هزار مهمات و سلاح را در غزه نابود کرده‌اند، و برخی مقام‌های نظامی اسرائیل از دستگاه دفاعی این کشور به دلیل اقدام ناکافی برای جلوگیری از دستیابی حماس به این مقدار سلاح، انتقاد کرده‌اند.

پس از عملیات «نگهبان دیوارها» [در ۲۰۲۱]، فرماندهی جنوب ارتش اسرائیل با تاکید بر [نابودی] سلاح‌هایی چون موشک، موشک‌های ضدتانک و انواع مختلف بمب‌ها و مواد منفجره‌، تخمین زده بود که سال‌ها طول می‌کشد تا حماس ذخایر تسلیحاتی خود را بازسازی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته اورشلیم‌پست، با این حال، اعداد و ارقام نشان می‌دهد که حماس نه‌تنها موفق شد آن شکاف را پر کند، بلکه با استفاده از روش‌هایی چون قاچاق اسلحه و مهمات از طریق تونل‌های زیر «کریدور فیلادلفیا»، عبور از ایستگاه بازرسی تحت کنترل مصر، یا از طریق دریا، به‌رغم کنترل نیروی دریایی اسرائیل، زرادخانه خود را تقویت کرده و از حد تخمین‌ها فراتر برده است، و هیچ توضیح دیگری برای مقادیر فراوان تسلیحاتی که ارتش اسرائیل روزانه در امتداد نوار غزه کشف می‌کند، وجود ندارد.

امیر بوخبوط، دبیر بخش نظامی و دفاعی اورشلیم‌پست، در این مقاله می‌افزاید که بنا به تاکید منابع نظامی اسرائیل، مسئولیت این تخمین را باید تمام‌وکمال بر عهده دستگاه دفاعی این کشور دانست که یکی از وظایفش، جلوگیری از قاچاق سلاح از خاورمیانه و از طریق صحرای سینا به نوار غزه است. او این ماموریت را شکست‌خورده دانسته است.

به گفته منابع نظامی، فرماندهی جنوب ارتش اسرائیل در هفته‌های اخیر با هدف جلوگیری از اقدام نیروهای حماس به قاچاق به غزه و از غزه، چند عملیات‌  در آن منطقه انجام داده است. همزمان، برای جلوگیری از تسلیح مجدد «تروریست‌های حماس» در نوار غزه،  تلاش‌هایی برای کنترل کریدور فیلادلفیا و نحوه ورود کالاها از طریق گذرگاه رفح در حال انجام است. 

در پس‌زمینه، مصر این پیام را به اسرائیل می‌فرستد که از دست زدن به اقدامات تهاجمی در آن منطقه  خودداری کند تا از شورش‌ها و تلاش فلسطینی‌ها برای ورود به خاک مصر پرهیز شود. به گفته مقام‌های امنیتی اسرائیل، این موضوع حساس با مصری‌ها مطرح شده است و قرار است هر دو طرف با هماهنگی، راه‌حلی امنیتی تدوین کنند.

اورشلیم‌پست به نقل از افسر مزبور اسرائیلی مستقر در غزه، نوشت: «اسرائیل قصد ندارد تمام انبارهای سلاح و مواد منفجره را به اسرائیل منتقل کند؛ این کار خطرناک است و نتیجه خاصی هم ندارد. بنابراین ما همه آن‌ها را در مناطق فلسطینی معدوم می‌کنیم.» 

او افزود: «این انبارها و زرادخانه‌های سلاح بزرگ‌ و گسترده‌‌اند و حجم آن‌ها چنان بالا است که تروریست‌ها، مانند غیرنظامیان بی‌گناه و عادی به خیابان‌ها می‌روند و میان ساختمان‌ها حرکت می‌کنند، زیرا می‌دانند که تقریبا تمامی خانه‌ها تسلیحات و مهمات دارند. پس دلیلی ندارد که وقتی ما درپی آنانیم، خطر حمل سلاح را به جان بخرند.»

اسرائیل و شماری از کشورهای غربی، حماس را سازمانی تروریستی تلقی می‌کنند. این گروه شبه‌نظامی از جمله سازمان‌های فلسطینی برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران است.