افزایش نگرانی‌های امنیتی در کلن، وین و مادرید

به گزارش خبرگزاری فرانسه اتریش و آلمان افرادی را به اتهام دیدگاه‌های افراطی بازداشت کرده‌اند

حضور  پلیس آلمان مقابل کلیسای جامع کلن - INA FASSBENDER / AFP

وزارت کشور اتریش یکشنبه، ۲۴ دسامبر (سوم دی)، اعلام کرد که سه نفر به اتهام مشارکت در یک «شبکه اسلامی» در این کشور بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفته است که وین و کلن به دلیل افزایش نگرانی‌های امنیتی در ایام کریسمس، کنترل‌های پلیس را تشدید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس آلمان نیز در پی «هشدار خطر» برای شب سال نو، کنترل‌های شدیدی را در ورودی کلیسای جامع در شهر غربی کلن اعمال خواهد کرد. پلیس اتریش نیز کنترل‌ها را به‌ویژه در اطراف کلیساها، مراسم مذهبی و بازارهای کریسمس در وین تشدید کرده و دلیل آن را «افزایش خطر» اعلام کرده است.

وزارت کشور اتریش یکشنبه اعلام کرد که نیروی پلیس این کشور شنبه، ۲۳ دسامبر، چهار نفر از اعضای یک «شبکه اسلامگرا» را دستگیر کرده‌اند. سخنگوی این وزارتخانه گفت که سه تن از این چهار نفر برای بررسی‌های بیشتر در بازداشت باقی مانده‌اند. سخنگوی وزارت کشور اتریش توضیح بیشتری در این‌باره نداد و به خبرگزاری فرانسه گفت که هیچ خطر فوری وین را تهدید نمی‌کند.

به گزارش روزنامه آلمانی بیلد، یک نفر نیز با ظن مشابه در آلمان دستگیر شده است. به گزارش بیلد، مظنونان دستگیرشده تاجیک‌هایی‌اند که گفته می‌شود قصد داشتند حمله‌هایی را برای گروه موسوم به داعش خراسان انجام دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس وین در بیانیه‌ای گفت: «تروریست‌ها در سراسر اروپا می‌خواهند حمله‌هایی را به رویدادهای مسیحی، به ویژه حوالی ۲۴ دسامبر، صورت دهند.»

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان، متعهد شد که به هرگونه تهدید افراطی پاسخ قاطعانه‌ای بدهد. او در گفت‌وگو با رسانه‌ای محلی گفت: «همه ما به سنت‌های کریسمس عشق می‌ورزیم و به خود اجازه نمی‌دهیم که مرعوب شویم یا شیوه زندگی‌مان را تحت تاثیر قرار دهیم.»

او در ادامه گفت که با این حال ،«خطر حمله‌های تروریستی را بسیار جدی می‌گیریم و بسیار هوشیاریم. مقام‌های امنیتی ما اسلامگرایان را تحت‌نظر دارند و همانطور که اقدامات فعلی نشان می‌دهد، قاطعانه عمل می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از بیلد، افزون بر اتریش و آلمان، اسپانیا نیز نشانه‌هایی دریافت کرد که یک «گروه اسلامگرا» در حال برنامه‌ریزی برای چندین حمله در اروپا، احتمالا در ایام کریسمس و شب سال نو است. بنا به این گزارش، اهداف این حمله‌ها می‌تواند مراسم کریسمس در کلن، وین و مادرید باشد. ژوئیه گذشته، چند فرد به ظن به همکاری با داعش، در آلمان و هلند بازداشت شدند. گفته می‌شود که افرادی که در آلمان دستگیر شده‌اند، در حال برنامه‌ریزی حمله‌هایی در این کشور بودند.

بیشتر از جهان