زمینه سازی تل آویو برای الحاق بخشی از کرانه باختری به خاک اسرائیل

به بهانه ای محافظت از محیط زیست، اسرائیل، اراضی فلسطین را غصب می کند ‏

یکی از شهرکهای یهودی نشین در غرب رام الله در کرانه باختری. عکس از: AFP

هنوز یک هفته از اعلام تصمیم تل آویو به الحاق بخشی از کرانه باختری به خاک اسرائیل نگذشته بود که نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل دستور ایجاد هفت پارک طبیعی جدید و توسعه 12 پارک طبیعی موجود در کرانه باختری را صادر کرد. با آن که موقعیت دقیق پارک های طبیعی جدید تا هنوز مشخص نشده است اما گفته می شود که قرار است شماری از پارک های یاد شده در دره اردن و شماری دیگر در مجاورت شهر بیت المقدس ایجاد شود.

وزیر دفاع اسرائیل در حالی که شهروندان اسرائیلی را به بازدید از پارک های طبیعی فرا خواند، خاطر نشان کرد که روند یهودی سازی در کرانه باختری ادامه داشته و دولت اسرائیل برای نگهداری این منطقه که حدود 60 درصد از خاک کرانه باختری را تشکیل می دهد، تلاش های بسیاری را انجام می دهد. وی علاوه کرد که دولت اسرائیل توسعه این منطقه را به عنوان یک اولویت مهم می داند و سعی در ساخت و ساز هر چه بیشتر آن دارد. وزیر دفاع اسرائیل تعهد کرد که شمار مهاجران یهودی در کرانه باختری را تا ده سال آینده به بیش از یک میلیون نفر افزایش خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قابل ذکر است که از هنگام امضای پیمان اسلو در سال 1993، این نخستین باری است که اسرائیل قصد دارد پارک های طبیعی کرانه باختری را به صورت آشکار تبدیل به شهرک های یهودی نشین کند.

در سال 1967، اسرائیل اقدام به ایجاد 52 پارک طبیعی در سرزمین فلسطین کرد، رژیم اسرائیل پس از مدتی تصمیم گرفت تا برخی از این پارک های طبیعی را به شهرک های یهودی نشین تبدیل کند و در جریان چند سال گذشته، 8 پارک طبیعی را در جبل ابوغنیم و جنوب بیت لحم تبدیل به شهرک های یهودی نشین کرده است.

در پیوند به این موضوع، ولید عساف، رئیس کمیته مقاومت علیه دیوار نژادپرستانه و ایجاد شهرک های یهودی نشین، اظهار داشت که تصمیم اخیر اسرائیل، مقدمه ای برای الحاق بخشی از کرانه باختری از جمله دره اردن به خاک اسرائیل است و تل آویو قصد دارد در یک حرکت نژاد پرستانه، فلسطینی ها را از سرزمین آن ها بیرون رانده و مهاجران یهودی را در این مناطق جابجا کند.

عساف در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، خاطر نشان کرد که تصمیم اخیر اسرائیل برای ایجاد پارک های طبیعی، دامداران فلسطینی را از چراگاه ها محروم می کند و در نتیجه، آن ها مجبور به ترک این منطقه می شوند. وی علاوه کر: در واقع، دولت اسرائیل با طرح این مکانیسم، قصد دارد اراضی فلسطین را در تصرف خود در آورد.

عساف افزود: به منظور مقابله با این اقدام، دولت فلسطین از شهروندان فلسطینی خواسته است تا به صورت گسترده ای در مناطقی که در معرض تهدید اسرائیل قرار دارد حضور پیدا کنند، همچنان مقامات فلسطینی سعی دارند به منظور جلوگیری از عملی شدن تصمیم اسرائیل دست به تلاش های دیپلماتیک زده و از روش های حقوقی نیز کار بگیرند.

از سوی دیگر، مقامات فلسطینی تأکید کردند که رژیم اسرائیل به بهانه ای محافظت از محیط زیست، قصد دارد پارک های طبیعی را در کرانه باختری ایجاد کند و بدین شیوه، حدود 20 درصد از مساحت دره اردن  را در تصرف خود درآورد، سپس اقدام به ساخت شهرک های یهودی نشین در این مناطق کند.

در این میان، سازمان حمایت از محیط زیست فلسطین خواستار به اجرا در آمدن اصل 23 اعلامیه ریو در مورد محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی مناطق اشغالی شده است.  این سازمان تأکید دارد که اقدام اخیر اسرائیل در مغایرت با کلیه ای قوانین بین المللی بوده و مقررات کنوانسیون منع استفاده از فن آوری های تغییر محیط زیست برای اهداف نظامی و خصمانه را به صراحت نقض می کند.

البته فلسطین قصد دارد این موضوع را به شورای امنیت کشانده و خواستار انجام تحقیق در مورد اقدامات غیر قانونی اسرائیل در قلمرو فلسطین شود. مقامات فلسطینی از مجمع عمومی سازمان ملل می خواهند تا هیئت ویژه ای را برای بررسی اقدامات قانون شکنانه اخیر اسرائیل در کرانه باختری تشکیل دهد تا از پایمال شدن بیشتر حقوق ملت فلسطین جلوگیری به عمل آید.

مردم فلسطین، تصمیم های اخیر اسرائیل را در پیوند به ایجاد پارک های طبیعی در کرانه باختری، یک اقدام تبعیض آمیز و جنایت آشکار دانسته که هدف از آن سلب حقوق و آزادی های ملت فلسطین است و رژیم اسرائیل می خواهد با این بهانه، اراضی فلسطین را غارت کرده و اقدام به ساخت شهرک های یهودی نشین دیگری در این مناطق کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia