ادامه درگیری‌های خونین در سودان جبهه جدیدی گشود

آمریکا در بیانیه‌ای نیروهای پشتیبانی سریع را به توقف فوری پیشروی در استان جزیره فراخواند و از ارتش سودان هم خواست از اقدام‌هایی که جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد، بپرهیزد

صف متقاضیان گذرنامه مقابل دفتر گذرنامه در شهر القضارف در سودان‌- AFP

تداوم درگیری‌ها بین نیروهای مسلح سودان و شبه‌نظامیان موسوم به گروه شبه‌نظامی پشتیبانی سریع پس از هشت ماه، باعث شد جبهه تازه‌ای در شرق این کشور گشوده شود.

با تشدید این درگیری‌ها در ودمدنی، هزاران نفر از این شهر گریختند و نهاد بشردوستانه سازمان ملل متحد هم ناگزیر روز جمعه، کمک‌رسانی در این منطقه را «تا اطلاع ثانوی» به حالت تعلیق درآورد.

به گفته شاهدان عینی، نیروهای پشتیبانی سریع روز شنبه ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر)، در خارج از شهر درگیری‌های خونینی با ارتش سودان داشتند، درگیری‌هایی که دامنه آن به داخل ودمدنی هم گسترش یافت و هزاران آواره‌ای را که از بیم خشونت‌ها از خارطوم گریخته و به این شهر پناه آورده بودند، بار دیگر آواره کرد.

سودان از نیمه آوریل (اواخر فروردین) ‌به صحنه رویارویی نیروهای ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش آن کشور، و ژنرال محمد حمدان، معروف به حمدتی، فرمانده گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی سریع، تبدیل شد. در جریان این درگیری‌ها تاکنون، دست‌کم ۱۲ هزار تن کشته و بیش از ۶.۵ میلیون نفر در داخل و خارج سودان آواره شده‌اند.

رویترز در گزارشی به نقل از شاهدان عینی، نوشت که ارتش سودان که از آغاز درگیری‌ها کنترل شهر را در اختیار داشت، روز جمعه برای عقب راندن نیروهای پشتیبانی سریع، حمله هوایی انجام داد؛ حمله‌ای که با واکنش توپخانه نیروهای پشتیبانی سریع روبرو شد و آتش درگیری‌ها را شعله‌ور کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اعلام سازمان ملل متحد، نزدیک به نیم میلیون آواره عمدتا از خارطوم به استان جزیره در شرق سودان پناه برده بودند.

اتحادیه پزشکان سودان در بیانیه‌ای هشدار داد که بیمارستان‌های این منطقه که به یک مرکز بشردوستانه و پزشکی تبدیل شده بود، در حال تخلیه‌اند و ممکن است ناچار به تعطیلی شوند.

وزارت خارجه ایالات متحده از نیروهای پشتیبانی سریع خواست پیشروی در استان جزیره را فورا متوقف و از حمله به ودمدنی خودداری کنند. آمریکا همچنین از نیروهای مسلح سودان خواست تا از درگیری با نیروهای پشتیبانی سریع و اقدام‌هایی که جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد، بپرهیزد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای هشدار داد که ادامه پیشروی نیروهای پشتیبانی سریع خطر تلفات گسترده غیرنظامیان و اختلال قابل‌توجه در کمک‌های بشردوستانه را در پی دارد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، نیروهای پشتیبانی سریع متهم‌اند که در خارطوم و دارفور که کنترل بخش‌هایی از آن را در اختیار دارند، تجاوز جنسی، غارت، قتل و بازداشت خودسرانه مرتکب شده‌اند؛ اما نیروهای پشتیبانی سریع با رد این اتهام‌ها ادعا می‌کنند هر کس را که نیروهایش در این «جنایات» دست داشته باشند، پاسخگو خواهد بود.

جامعه بین‌المللی تاکنون برای پایان دادن به خصومت‌های خونین در سودان تلاش‌های زیادی انجام داده‌ است؛ تلاش‌هایی که تنها به چند آتش‌بس شکننده منتهی شدند که هر بار بیش از چند ساعت دوام نیاورند و طرف‌های درگیر آن را نقض کردند.

بیشتر از جهان