دبیرکل سازمان ملل: حمله‌های «واقعی» جبهه‌های نظامی علیه طالبان کاهش یافته است

در گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد آمده است که حمله‌های نسبت داده‌شده به داعش در افغانستان در قیاس با زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته است

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، در گزارش خود در مورد وضعیت افغانستان با عنوان «اوضاع افغانستان و پیامدهای آن بر صلح و امنیت بین‌المللی» گفت که جبهه‌های نظامی چالشی برای کنترل جغرافیا برای طالبان ایجاد نکرده‌اند.  

در گزارش سه‌ماهه دبیر کل سازمان ملل که از اوت تا اوایل دسامبر را در بر می‌گیرد، آمده است «حمله‌های واقعی» جبهه‌های نظامی علیه طالبان در قیاس با زمان مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است و این در حالی است که ادعای حمله‌‌ها از طرف این جبهه‌ها در رسانه‌های اجتماعی افزایش یافته است. 

در این گزارش آمده است که جبهه‌ آزادی فعال‌ترین گروه برای حمله‌ها به طالبان بوده، اما این حمله‌ها در «مقیاس کوچک» انجام شده است و این در حالی است که حمله جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در قیاس با سال قبل «کمتر» بوده و این جبهه هیچ حمله‌ای را در استان پنجشیر، پایگاه سنتی قدرت خود، انجام نداده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است که چهار جبهه نظامی دیگر علیه طالبان اعلام موجودیت کردند، اما این جبهه‌ها هیچ حمله‌ای انجام نداده‌اند. 

این گزارش در حالی منتشر شده است که جبهه‌ مقاومت ملی و جبهه آزادی از افزایش حمله‌هایشان به طالبان خبر داده‌اند. این دو جبهه حمله‌های چریکی علیه طالبان انجام می‌دهند.  

جبهه آزادی ۱۶ آذر اعلام کرد که به ساختمان دفتر استاندار طالبان در پنجشیر حمله کرده است. وزارت کشور طالبان نیز این حمله را تایید کرد. عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارتخانه، گفته بود که بمب دستی پرتاب‌شده، هیچ تلفاتی نداشته است و عاملان این حمله بازداشت شده‌اند. 

این جبهه ۲۳ آذر هم مدعی شد که به دفتر مدیریت اطلاعات طالبان در شهرستان رخه پنجشیر حمله کرده است که در نتیجه آن، دو جنگجوی طالب کشته شدند. 

از سویی دیگر هم، در گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد آمده است که مخالفان سیاسی طالبان همچنان پراکنده‌اند، اما برای به چالش کشیدن طالبان در مسائل داخلی و خارجی «فعال‌تر» شده‌اند. او به نشست‌های اپوزیسیون در تبعید در مسکو، دوشنبه و وین اشاره کرد. 

در گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد آمده است که حمله‌های نسبت داده‌شده به شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در افغانستان در قیاس با زمان مشابه در سال گذشته کاهش یافته است. 

در این گزارش آمده است که داعش از یکم اوت تا هفتم نوامبر هشت حمله در سه استان انجام داده است که در قیاس با ۲۷ حمله در شش استان در زمان مشابه در سال گذشته کاهش حمله‌ها را نشان می‌دهد.یافته است.  

در این گزارش بیان شده است که داعش همچنین به هدف قراردادن طالبان و غیرنظامیان به‌ویژه جامعه اهل تشیع افغانستان ادامه می‌دهد.  

در این گزارش آمده است: «داعش ۱۳ اکتبر به مسجد شیعیان در پلخمری استان بغلان، ۲۶ اکتبر به یک باشگاه ورزشی در منطقه اکثریت شیعه‌نشین دشت برچی شهر کابل، ۷ نوامبر به یک اتوبوس در دشت برچی حمله کرده است.» 

در این گزارش تصریح شد که تبلیغات شاخه خراسان داعش به زبان‌های مختلف در فضای آنلاین برای استخدام شهروندان خارجی و شهروندان افغان ادامه دارد. 

دو سال و چهار ماه از روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان می‌گذرد و در این مدت داعش در کنار هدف قرار دادن غیرنظامیان، شماری از مقام‌های طالبان را نیز کشته است. طالبان روی سرکوب داعش تاکید دارند و از این هراس دارند که جنگجویان تندرو آن‌ها جذب این گروه بشوند و خطر امنیتی بیشتری برای این رژیم خلق کنند.