درخواست ۹ سازمان بین‌المللی از کشورهای جهان برای کمک به مهاجران افغان اخراج‌شده از پاکستان

۴۸ درصد از بازگشت‌کنندگان را زنان و دختران و ۱۳ درصد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند

مهاجران افغان در انتظار ثبت‌نام پس از بازگشت در  گذرگاه مرزی تورخم - NRC

شورای پناهندگان نروژ روز پنجشنبه، ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر)، بیانیه مشترک ۹ سازمان بین‌المللی امدادرسان را که در آن از کشورهای جهان خواسته شده است تا برای نجات جان صدها هزار مهاجر افغان اخراج‌شده از پاکستان اقدام کنند، منتشر کرد.

این سازمان اعلام کرد که از اکتبر تا ۹ دسامبر سال جاری، حدود ۵۰۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان وارد افغانستان شده‌اند، در حالی‌که بیشتر آنان حتی توانایی تامین یک وعده غذا را ندارند. در بیانیه مشترک سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی آمده است: «‌فورا از جامعه جهانی و ارائه‌کنندگان کمک‌های بشردوستانه می‌خواهیم تا حمایت خود را از خانواده‌های آواره که به افغانستان بازگشته‌اند افزایش دهند تا بقای آن‌ها در ماه‌های سخت زمستان تضمین شود.» در این بیانیه همچنین از کشور پاکستان خواسته شده است تا به پناه دادن به افغان‌ها ادامه دهد تا زمانی که امکان بازگشت امن و پایدار به کشورشان فراهم شود.

شورای پناهندگان دانمارک، کمیته بین‌المللی نجات، سازمان امداد اسلامی، شورای پناهندگان نروژ، سازمان بین‌المللی نجات کودکان و چندین نهاد دیگر در این بیانیه گفته‌اند زنان و کودکان که ۸۰ درصد بازگشت‌کنندگان به افغانستان را تشکیل می‌دهند با خطرات شدید حفاظتی و امنیتی مواجه‌اند. این سازمان‌ها گفته‌اند: «‌افغانستان با ۲۹ میلیون نفری که به حمایت بشردوستانه نیاز دارند، چیزی برای ارائه به کسانی که به کشور بازگشته‌اند ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه بر اساس گزارش‌های تهیه‌شده از اردوگاه‌های پناهجویان در نزدیکی مرز پاکستان، آمده است: «نبود شغل و فرصت‌های شغلی به‌شدت بر توانایی کسانی که باز‌می‌گردند برای حمایت از خانواده و ادغام در جامعه، به‌ویژه بر زنان سرپرست خانوار، تاثیر می‌گذارد.»

به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، ۴۸ درصد از بازگشت‌کنندگان را زنان و دختران و ۱۳ درصد را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند. این در حالی است که زنان در افغانستان نه‌تنها از کار کردن محروم‌اند، بلکه حتی اجازه و فرصت زندگی عادی و حضور در جامعه را ندارند.

علاوه بر این، افغانستان هم‌زمان با تصمیم پاکستان مبنی بر اخراج نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی از این کشور، با تبعات چندین دهه درگیری، بلایای طبیعی مانند زلزله‌های ویرانگر اخیر در بخش غربی کشور و یک بحران اقتصادی فلج‌کننده مواجه است.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، در حال حاضر ۲۹ میلیون افغان در داخل این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و ۱۷.۲ میلیون نفر، یعنی ۴۰ درصد جمعیت، برای تامین نیازهای غذایی اولیه خود تلاش می‌کنند.

سازمان‌های بین‌المللی امدادرسان در این بیانیه گفته‌اند که عملیات کمک‌رسانی در افغانستان با یک شکاف بحرانی بودجه مواجه است، زیرا نیازهای بشردوستانه همچنان شدید است و با نزدیک شدن به پایان سال، تنها ۴۱.۹ درصد از درخواست ۳.۲ میلیارد دلاری برای کمک به بیش از ۲۹ میلیون نفر در سراسر کشور تامین شده است.

بیشتر از جهان