در بحبوحه دو جنگ، آیا واشنگتن بیدار است؟

آمریکا هنوز فقط حدود ۳ درصد از اقتصادش را به بخش دفاعی تخصیص می‌دهد، آن‌ هم در خطرناک‌ترین دوره پس از جنگ جهانی دوم

عکس تزیینی، هواپیمای افـ۳۵‌سی لایتنیگ روی ناو هواپیمابر کارل وینسون‌، بوسان، کره جنوبی، ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳‌ـ SONG Kyung-Seok / AFP

با نزدیک شدن تعطیلات کریسمس، کنگره آمریکا در تلاش است لوایح را به‌سرعت بررسی کند و این هفته نوبت سیاست دفاعی سالانه است. به نوشته وال‌استریت ژورنال، کاهش مدیریت‌شده قدرت نظامی آمریکا زیر نظر جو بایدن، رئیس‌جمهوری، صورت گرفته است و به نظر می‌‌رسد برخی جمهوری‌خواهان بیشتر به جنگ‌های فرهنگی اهمیت می‌دهند تا جلوگیری از جنگ‌های واقعی.

این لایحه حدود ۸۶۶ میلیارد دلار به بخش دفاعی در سال ۲۰۲۴ تخصیص می‌دهد، و در مورد جلوگیری از اقدام چین به تصرف تایوان، کنگره به اجماعی نادر رسیده است. مجوزهای جدید برای قراردادهای چندساله مهمات مانند اژدر و موشک‌های کروز تاماهاوک به پنتاگون کمک خواهد کرد تا سریع‌تر اقدام کند و به شرکت‌های اسلحه‌سازی برای سرمایه‌گذاری اطمینان بیشتری بدهد.

آمریکا همچنین در زمینه آموزش و سایبری، با تایوان همکاری نزدیک‌تری خواهد داشت. موضوع ناامیدکننده این است که به نظر می‌رسد مذاکره‌کنندگان مجلس نمایندگان و سنا تبصره‌هایی را که پنتاگون را وادار می‌کرد موشک‌های ضدکشتی هارپون را سریع‌تر به تایوان تحویل دهد، کاهش داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا نیز در این لایحه پیشرفت داشته است. اما با تولید فعلی ۱.۲ زیردریایی تهاجمی در سال، چیز زیادی برای فروش به استرالیا نخواهد بود. این امید وجود دارد که کنگره در یک لایحه متمم برای اوکراین، اسرائیل و تایوان، تخصیص ۳.۴ میلیارد دلار دیگر برای تولید زیردریایی را تصویب کند.

پیشرفت‌های دیگری نیز صورت گرفته است، به‌ویژه بازگرداندن یک موشک کروز هسته‌ای دریاپایه که دولت بایدن تلاش کرده بود از دور خارج کند. این سلاح برای جلوگیری از بهره‌برداری ولادیمیر پوتین از برتری کمی‌اش در تعداد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی اهمیت دارد.

با وجود این، مسئله این است که آمریکا هنوز فقط حدود ۳ درصد از اقتصادش را به بخش دفاعی تخصیص می‌دهد، آن‌ هم در خطرناک‌ترین دوره پس از جنگ جهانی دوم. به نوشته وال‌استریت ژورنال، نکته عجیب این است که کسری بودجه دفاعی، حتی در بحبوحه دو جنگی که دشمنان آمریکا در دو قاره علیه متحدانش آغاز کرده‌اند، توجه چندانی جلب نکرده است.

برخی جمهوری‌خواهان به‌دلیل مسائل فرهنگی با این لایحه مخالف‌اند. آن‌ها ناراحت‌اند که خروجی نهایی تبصره مجلس نمایندگان را شامل نمی‌شود که جلو پنتاگون را می‌گرفت تا هزینه‌ و مدت مرخصی نیروهایی که برای سقط جنین سفر می‌کنند تقبل نکند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، این سیاست بایدن از لحاظ قانونی و سیاسی توهین‌آمیز است، زیرا ناقض توافق دو حزب است که مالیات‌دهندگان نباید هزینه سقط جنین را بدهند.

انتظار می‌رود این لایحه تصویب شود، اما رای‌دهندگان ممکن است متوجه شده باشند که بایدن برای قدرت سخت آمریکا که برای جلوگیری از تهدیدها از چین گرفته تا روسیه و ایران مبارزه نمی‌کند. چند ده قانون‌گذار در کنگره این لحظه خطرناک را درک کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا بخش دفاعی آمریکا را با پولی که در دسترس دارند تقویت کنند.

با این حال، بخشی از واشنگتن، از جمله رئیس‌جمهوری، هنوز جوابگوی نیاز فوری آمریکا برای بازسازی قدرت نظامی‌اش نبوده‌اند. این یعنی مشکلات امنیتی بیشتری پیش رو است.