ناصر کنعانی: جمهوری اسلامی برجام دوم را ضروری نمی‌بیند

سخنگوی وزارت امور خارجه شورای امنیت را به «ناکارآمدی» در تامین صلح و امنیت متهم کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز دوشنبه ۲۰ آذر، شورای امنیت سازمان ملل متحد را به «ناتوانی» متهم کرد و گفت که این شورا در اجرای وظایفش برای تامین صلح و امنیت بین‌المللی و جلوگیری از جنگ «بازمانده و نتوانسته است در این مرحله حساس کاری انجام دهد». او وتو کردن آمریکا را نشانه بن‌بست در شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.

کنعانی به نیابت از جمهوری اسلامی «اصلاحات ساختاری» در ساختار سازمان ملل متحد و شورای امنیت را پیشنهاد داد و گفت که این موضوع سال‌ها مطرح بوده و جمهوری اسلامی نیز یک «طرف مهم» این رایزنی‌ها است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایده‌های مرتبط با آنچه را «اصلاحات ساختاری» در سازمان ملل نامید، «برگرفته از موقعیت‌های ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک» کشورهای عضو سازمان ملل خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنعانی ادعا کرد که قدرت‌های بزرگ جهان با «سوءاستفاده» از قدرتشان «مانع» انجام وظیفه سازمان ملل می‌شوند؛ در حالی‌ که جمهوری اسلامی معتقد است ترکیب شورای امنیت باید «دموکرات‌تر» باشد و در زمینه تامین صلح و امنیت بین‌المللی «کارآمدتر» عمل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی آمریکا را به «نسل‌کشی در غزه و تداوم و استمرار جنگ» متهم کرد و گفت که دولت این کشور «یک‌تنه در برابر جامعه جهانی ایستاده است و از تنها ماندن در حمایت از رژیم صهیونیستی ابایی ندارد».

او با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی معتقد است فلسطینی‌ها باید خود درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند، گفت که ملت فلسطین در برابر «طراحی‌های خارجی و ناعادلانه که به نفع طرف اشغالگر و غاصب‌اند‌» تسلیم نخواهند شد.

کنعانی همچنین مدعی شد که راه‌حل جمهوری اسلامی برای حل بحران غزه «دموکراتیک است و می‌تواند پاسخگو باشد اما طرف‌های مشخص به‌ویژه آمریکا مایل‌اند آنچه را تاکنون از طریق جنگ به دست نیاوردند، از راهکار سیاسی محقق کنند ولی پاسخ ملت فلسطین به آن‌ها نه نخواهد بود».

این مقام دولتی از پیگیری وزارت امور خارجه برای تحریم‌ کالاهایی که با اسرائیل ارتباط دارند، خبر داد و گفت که فهرست این کالاها در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تهیه و برای وزارت صمت ارسال شده است.

ناصر کنعانی هدف قرار گرفتن مواضع ایران در سوریه را محکوم کرد و گفت که حضور نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی در سوریه به درخواست رسمی این کشور و قانونی است. او مدعی شد که نیروهای مستشاری سپاه پاسداران برای «مقابله با تروریسم و کمک به کشورهای منطقه» در سوریه حضور دارند.

او در سخنانی تهدیدآمیز هشدار داد که حملات آمریکا به مواضع و منافع جمهوری اسلامی در سوریه بی‌پاسخ نمی‌ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بار دیگر ارتباط پیکارجویان یمن با جمهوری اسلامی را رد کرد و مدعی شد که آن‌ها به تصمیم خود و برای حمایت از مردم فلسطین مواضع آمریکا در منطقه را هدف قرار داده‌اند.

ناصر کنعانی در بخش دیگری از نشست خبری روز دوشنبه به مسئله مذاکرات هسته‌ای نیز پرداخت و گفت که جمهوری اسلامی «ضرورتی بر برجام دیگر نمی‌بیند و کسانی که به تعهداتشان عمل نکرده‌اند، حق ندارند از موضوعات انحرافی مانند برجام ۲ صحبت کنند».

او افزود جمهوری اسلامی تا وقتی‌ «منافع کشورش» اقتضا کند، به مذاکرات برجام «پایبند» است و به «مواضع رسانه‌ای طرف‌های غربی» توجه نمی‌کند.

ناصر کنعانی به سوالی درباره نخستین جلسه دادگاه یوهان هنریک نیلز فلودروس، شهروند سوئدی محبوس در ایران، نیز پاسخ داد و مدعی شد که «اتهام‌ها و جرائم» این شهروند سوئدی «روشن» است و قوه قضاییه وظایفش را انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی برگزاری دادگاه اعضای سازمان مجاهدین خلق را که از سه‌شنبه ۲۱ آذر آغاز می‌شود هم «گامی دیگر از استمرار اقدام‌های قانونی» در پیگیری و استرداد کسانی دانست که به گفته او دستشان به خون «آلوده» است.

کنعانی در نشست خبری روز دوشنبه، ضمن اشاره به همکاری قضایی جمهوری اسلامی و عراق، یکی از محورهای این همکاری را «پیگیری قضایی و جنایی جنایتکارانی که شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را در فرودگاه بغداد ترور کردند» اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که سفر ابراهیم رئیسی به ترکیه به دلیل «وضعیت فلسطین» لغو شد و قرار بود پس از دیدار هیئت‌های جمهوری اسلامی و ترکیه در نیویورک انجام شود اما به دلیل صادر نشدن به‌موقع ویزا برای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، این سفر لغو شد.

ناصر کنعانی ضمن اشاره به روابط «روبه‌رشد» جمهوری اسلامی و روسیه نیز گفت که حجم روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۳ به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است.

او همچنین افزود که در دیدار رئیسی با پوتین، درباره همکاری دو کشور در حوزه‌های حمل‌ونقلی، انرژی، پولی و بانکی و صنایع و کشاورزی گفت‌وگو شد.

کنعانی درباره همکاری روسیه و ایران در زمینه راکتور هسته‌ای جدید و موافقت‌نامه مجلس برای همکاری با این کشور نیز گفت که این موافقت‌نامه بخشی از همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه است که قبلا امضا شده بود و حالا در مجلس تصویب شده است.