وعده‌شکنی بریتانیا ؛ ۲۰۰ عضو نیروهای ویژه افغان در معرض خطر اخراج به افغانستان قرار دارند

نیروهای ویژه افغان می‌گویند که پاکستان آن‌ها را تا پایان امسال به افغانستان اخراج می‌کند

دیدار دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا با سربازان افغان در کابل-DAN KITWOODPOOL/AFP

نزدیک به ۲۰۰ نفر از نیروهای ویژه نظامی حکومت پیشین افغانستان که ارتش بریتانیا آنان را آموزش داده است، در خطر اخراج از پاکستان و بازگردانده شدن به افغانستان قرار دارند.

به گزارش بی‌بی‌سی، شرایط و آمار این افراد که در گزارش شبکه‌ای از نیروهای ارتش سابق افغانستان ارائه شده است، نشان‌دهنده گستره وضعیتی است که یکی از ژنرال‌های سابق بریتانیا آن را «خیانت» و «مایه شرم» این کشور خوانده است.

با سقوط حکومت پیشین افغانستان، نظامیان مزبور به پاکستان گریختند و حالا با سیاست و تصمیم دولت این کشور برای اخراج مهاجران افغان، در معرض خطر اخراج قرار گرفته‌اند.

ریچارد بارونز، ژنرال سابق ارتش بریتانیا که بیش از ۱۲ سال در چارچوب نیروهای این کشور در افغانستان خدمت کرده است، گفت که ناکامی بریتانیا در انتقال این نظامیان افغان، «مایه شرم» است، زیرا بریتانیا را کشوری «بی‌کفایت» یا تابع «معیارهای دوگانه» نشان خواهد داد: «هیچ‌یک از این‌ها پذیرفتنی نیست. این [تاخیر و بی‌توجهی] خیانت است و هزینه این خیانت را مردمی می‌دهند که در کنار ما خدمت کردند و حالا باید یا جان ببازند، یا زندگی‌شان را در زندان سپری کنند.»

پیش‌تر، ژنرال سر جان مک‌کول، از مقام‌های ارشد نظامی پیشین بریتانیا، ماه مه سال گذشته در گفت‌وگو با تلویزیون بی‌بی‌سی گفت که صدها تن از افرادی که با ارتش و دولت بریتانیا در افغانستان کار کرده‌اند، اینک پنهانی و با وضعیتی وحشتناک در آن کشور به‌سر می‌برند. او مدعی شد که دولت بریتانیا به تعهدات خود در قبال همکاران افغان نیروهای نظامی‌اش در افغانستان عمل نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، پس از تسلط طالبان بر افغانستان، در سپتامبر ۲۰۲۱ گفته بود: «ما بدهی بسیار زیادی به کسانی داریم که با نیروهای مسلح [بریتانیا] در افغانستان کار کردند، و من مصمم که از آن‌ها و خانواده‌هایشان برای بازسازی زندگی‌شان در بریتانیا حمایت کنیم.»

وزارت دفاع بریتانیا نیز پیش‌تر برای پذیرش و کمک به اسکان ۲۰ هزار پناهجوی افغان ابراز آمادگی کرده بود. اما ژنرال مک‌‌کول با اشاره به تاخیر در روند رسیدگی به درخواست‌های متقاضیان، گفت که برنامه‌های اسکان دولت بریتانیا برای اتباع افغان، وضعیت مناسبی ندارد و «تاخیرهای توجیه‌نشدنی‌» در رسیدگی به درخواست‌ها صورت می‌گیرد. 

نگرانی درباره سرنوشت این سربازان افغان درحالی افزایش یافته است که مشخص شده دولت بریتانیا درخواست چهره‌های ارشد نظامی و دیپلماتیک خود را برای اعطای پناهندگی به رهبران غیرنظامی افغان که در خطرند، رد کرده است.

درخواست ورود بسیاری از این چهره‌ها و نظامیان پیشین افغان رد شده است و عده‌ای دیگر نیز بیش از یک سال است که پاسخی دریافت نکرده‌اند.

سر ریچارد بارونز، از مقام‌های نظامی بریتانیا که نامه‌ای را در این زمینه به وزارت خارجه این کشور امضا کرده است، می‌گوید: «ما به این مردم تعهدی ویژه دادیم که آن را در روندی موثر، کارآمد و حتی همدل، عملی نکردیم.»

دولت بریتانیا از ۱۵ اوت ۲۰۲۱ تا دسامبر ۲۰۲۲ در مجموع ۲۴ هزار نفر را از افغانستان به بریتانیا منتقل کرد. شماری از این افراد، پیشاپیش شهروند بریتانیا بودند. به دلیل نبود مسکن کافی، دولت بریتانیا مجبور شد مهاجران تازه‌رسیده را در هتل‌ها اسکان دهد و با گذشت دو سال، هنوز نتوانسته است محل سکونت برای آنان دائمی فراهم کند.

یکی از طرح‌های پناهندگی بریتانیا برای افغان‌ها، طرح «سیاست جابه‌جایی همکاران افغان ARAP» است که به افغان‌هایی که از ۲۰۰۱ با دولت و نیروهای این کشور در افغانستان همکاری کرده‌اند، اجازه می‌دهد درخواست اسکان بدهند؛ اما ژنرال مک‌کول با انتقاد از روند عملی شدن این طرح، گفت: «‌در روند اجرای این طرح بیش از ۹ ماه تاخیر دیده می‌شود و با توجه به پیچیدگی موجود در پرونده‌های متقاضیان، هیچ سامانه مناسبی برای رسیدگی به درخواست‌های آنان وجود ندارد.»

او از کمیته منتخب وزارت دفاع خواست که درباره این طرح تحقیق کند تا ایرادهای آن در اولین فرصت اصلاح شود.