هشدار جدی دانشمندان درباره مواد شیمیایی خطرناک در محصولات مراقبت بهداشتی مو

پژوهشگران، از جمله محققان دانشگاه‌ پردو در ایالات متحده، می‌گویند افراد ممکن است در یک بار مراقبت از مو در خانه خود، تا ۱۷ میلیگرم مواد شیمیایی بالقوه زیانبار استنشاق کنند

عکس تزئینی-زنی در حال رنگ کردن مو در آرایشگاه-Canva

یک بررسی نگران‌کننده جدید هشدار می‌دهد که افرادی که منظم از محصولات مراقبت از مو استفاده می‌کنند، ممکن است سطحی خطرناک از مواد شیمیایی را استنشاق کنند که بالقوه برای سلامتی‌شان مضر است.

این پژوهش جدید که در مجله علوم و فناوری زیست‌محیطی منتشر شده است، دریافت که چند ماده شیمیایی که معمولا از محصولات مراقبت از مو پخش می‌شوند، پس از استفاده، مدت طولانی‌تری در هوا باقی می‌مانند.

پژوهشگران، از جمله محققان دانشگاه‌ پردو در ایالات متحده، می‌گویند افراد ممکن است در یک بار مراقبت از مو در خانه خود، تا ۱۷ میلیگرم مواد شیمیایی بالقوه زیانبار استنشاق کنند.

نصرت یونگ، از نویسندگان این مقاله، گفت: «متوجه شدیم که این نتایج بسیار نگران کننده‌اند. انتظار نداشتیم چنین پخشیدگی چشمگیری را از مخلوط‌های شیمیایی فرار، در محصولات موجود مراقبت از مو در بازار و هنگام مراقبت‌های روتین و روزمره مو، مشاهده کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان هشدار می‌دهند كه یكی از این مواد شیمیایی، دکامتیل‌سیکلوپنتاسیلوکسان، یا دی۵‌ سیلوکسان- كه معمولا در بسیاری از محصولات شخصی مراقبت [از مو] پیدا می‌شود - «مشخص شده است كه به بروز عوارض جانبی بر دستگاه تنفسی، کبد و دستگاه عصبی حیوانات آزمایشگاهی منجر می‌شود.»

دکتر یونگ گفت: «به این دلیل، در حال حاضر استفاده از این مواد شیمیایی در محصولات آرایشی و بهداشتی در اتحادیه اروپا محدود شده است.»

او افزود: «بسیاری از این محصولات نیز معطرند و استنشاق برخی از مواد شیمیایی که برای ساخت این عطرها استفاده می‌شود، نیز خطرناک است.»

پژوهش‌های پیشین بر روی حیوانات نشان داده است که مواد شیمیایی دی۵‌ سیلوکسان در محیط، «بسیار پایدار» است و می‌تواند در بدن تجمع یابد، اما دانشمندان می‌گویند که «اطلاعات کمی در خصوص تاثیر آن بر انسان در دست است».

دکتر یونگ گفت: «از این رو، واقعا هیچ تصوری نداریم که اگر این مواد شیمیایی مدتی طولانی استنشاق شوند، چقدر خطرناک‌اند»

محققان می‌گویند هرچند آزمایش‌هایی در خصوص وجود مواد شیمیایی در برخی از محصولات «شست‌وشو»، نظیر شامپوها، انجام شده است، تقریبا هیچ مطالعه‌ای برای محصولاتی مانند ژل مو، روغن‌ها، کرم‌ها، موم‌ها و اسپری‌هایی «که باید مدتی [روی مو] بمانند» موجود نیست.

دانشمندان می‌گویند به‌کارگیری حرارت زیاد روی این مواد شیمیایی، مانند اتوی فردهنده و صاف‌کننده مو، ممکن است مواد شیمیایی دیگری را در هوا آزاد کند.

دکتر یانگ گفت: «این نکته به‌ویژه در محیط‌های شهری چشمگیر است، زیرا [در این محیط‌ها] صدها - بلکه هزاران خانه- وجود دارند که در مدت کوتاهی، صبح‌ها که افراد برای رفتن به سر کار و مدرسه آماده می‌شوند، مواد شیمیایی بالقوه ز‌یانبار را در [هوای] فضای شهری تخلیه می‌کنند.»

دانشمندان می‌گویند، «بهترین راه‌حل» این است که «اصلا از این محصولات استفاده نشود».

به گفته دکتر یونگ، بهترین کار بعدی، به‌کارگیری هواکش هنگام استفاده از این محصولات است تا میزان استنشاق مواد شیمیایی به حداقل برسد.

او گفت: «مدل ما نشان می دهد که روشن کردن هواکش در حمام می‌تواند قرار گرفتن در معرض استنشاق دی۵ را تا بیش از ۹۰ درصد کاهش دهد.»

دکتر یونگ افزود: «باید تاثیرات آن را بر افراد و سیاره بیشتر بررسی کرد، و لازم است که اقدامات نظارتی انجام شود.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان