شکایت نیلوفر حامدی از قاضی صلواتی

۴۴۴ روز از بازداشت موقت نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگاری که اخبار مهسا امینی را پوشش داد، گذشت

نیلوفر حامدی - خبرگزاری دانشجو

محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی، روز شنبه ۱۸ آذر اعلام کرد که این روزنامه‌نگار زندانی، از ابوالقاسم صلواتی، قاضی پرونده خود، شکایت کرده است. محمدحسین آجورلو در صفحه اینستاگرام خود نوشت نیلوفر حامدی علیه ابوالقاسم صلواتی به علت «خودداری از آزادی او در پایان یک سال بازداشت موقت» شکایت کرده است. آجورلو در ادامه بازداشت موقت همسر خود در ۴۴۴ روز گذشته را غیرقانونی خواند و گفت از رسیدگی به شکایت نیلوفر حامدی اطلاعی ندارد.

او در بخش دیگری از پست خود نوشت: «یک ماه از ثبت اعتراض به حکم ناعادلانه قاضی صلواتی علیه نیلوفر حامدی می‌گذرد، ولی همچنان پرونده او به هیچ‌کدام از شعبه‌های تجدیدنظر ارجاع نشده تا روند رسیدگی طی شود. نیلوفر همچنان بلاتکلیف و بدون حکم قطعی، به‌عنوان متهم در بازداشت موقت غیرقانونی است.»

قاسم صلواتی که احکام سنگین شمار زیادی از فعالان سیاسی را صادر کرده است، قاضی دادگاه الهه محمدی و نیلوفر حامدی، دو روزنامه‌نگاری، بود که از آغاز خیزش سراسری و پس از کشته شدن مهسا امینی، به علت پوشش اخبار مربوط به او بازداشت شدند و تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی در بازداشت موقت به سر می‌برند.

قاضی صلواتی در جریان این دادگاه، الهه محمدی را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۶ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضدامنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس» محکوم کرد.

نیلوفر حامدی نیز به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس» محکوم شد.

وکیل نیلوفر حامدی و الهه محمدی ۲۱ آبان ماه از دادگاه تجدیدنظر خواست تا حکم برائت برای آن‌ها صادر کند. پرتو برهان‌پور با تاکید بر ناعادلانه بودن روند بازداشت و برگزاری «دادگاه غیرعلنی» این دو روزنامه‌نگار، و نیز «ایرادات متعددی در متن حکم صادره»، یادآور شد که درخواست تجدیدنظر در حکم را ارائه کرده است. این احکام واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

پرتو برهان‌پور پیش از این نیز با اشاره به اینکه نحوه اطلاع‌رسانی درباره حکم صادره، به‌خوبی نشان‌دهنده میزان رعایت قانون در روند رسیدگی به پرونده است، گفته بود: «ما هم از طریق رسانه‌ها اخباری درباره صدور رای موکلان خود شنیده‌ایم. این در حالی است که مستند به مواد ۴۷ و ۳۰۰ و ۳۰۲ قانون آیین دادرسی مدنی و مواد ۱۷۷ و ۳۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری، اگر در پرونده‌ای وکیل اعلام وکالت کرده باشد، قانونا باید رای به وکیل ابلاغ شود.»

چندی پیش، ‏بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار، محقق و استاد دانشگاه فعال در زمینه آزادی رسانه‌ها در طوماری با حمایت از روزنامه‌نگاران دربند، «الهه محمدی» و «نیلوفر حامدی»، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط این دو خبرنگار شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و از جمله مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، بارها این دو روزنامه‌نگار را به همکاری با ایالات متحده آمریکا متهم کردند. سخنگوی قوه قضائیه مدعی شده است: «اتهام نیلوفر حامدی و الهه محمدی ارتباطی با تهیه‌ گزارش از موضوع مهسا امینی و حرفه خبرنگاری آن‌ها ندارد. این اشخاص در مقاطعی با دولت متخاصم آمریکا همکاری داشته‌اند و گزارشی کامل از این موضوع به‌زودی در اختیار عموم‌ ملت ایران قرار می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ است که این دو روزنامه‌نگار بارها این اتهام‌ها را بی‌اساس دانستند و بر اساس گزارش‌ها، در دادگاه نیز اسناد قابل اتکایی از این اتهام ارائه نشده بود. اعضای خانواده‌های نیلوفر حامدی و الهه محمدی نیز با اعتراض به حکم در مجموع «۲۵ سال زندان» که دادگاه انقلاب برای آنان صادر کرده است، باردیگر تمام اتهام‌های وارده را رد کردند و این حکم را پاسخ حکومت به «فعالیت صادقانه و شرافتمندانه» این دو روزنامه‌نگار خواندند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در بیانیه‌ای با اعتراض به حکم صادره برای الهه محمدی و نیلوفر حامدی، تاکید کرد که «با این حکم مخالف است و آن را نمی‌پذیرد».

در بیانیه این انجمن آمده است که «صدور احکام سنگین برای روزنامه‌نگارانی که با اطلاع مدیران مسئول و سردبیران اخبار مربوط» جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و وقایع پس از آن را اطلاع‌رسانی کرده بودند، نشان‌دهنده «وضعیت دشوار فعالیت حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در ایران» است.

پیش از این فایلی صوتی از صحبت‌های الهه محمدی منتشر شده بود که با اشاره به پشیمان نبودن از راهی که انتخاب کرده است، گفت: «مردم حرف دارند و باید صدایشان به گوش مسئولان و جهان برسد. به نظر من کار ما هم همین است. هیچ‌وقت از اینکه هر گزارشی در هر زمینه‌ای نوشته‌ام پشیمان نشده‌ام. در تمام ۱۵ سالی که خبرنگاری کرده‌ام، جز اینکه حرف مردم را بزنم کار دیگری نکرده‌ام. همیشه بر روال قانون کار کرده‌ام و با هیچ رسانه‌ای که کارش غیرقانونی باشد همکاری نکرده‌ام. زندان سخت است، دوران بازداشت سخت است، دوری از خانواده سخت است و فشارها و سئوال‌ و جواب‌ و بازجویی هست، ولی وقتی برمی‌گشتم و به گذشته فکر می‌کردم، کاری نکرده‌ام که بخواهم از آن پشیمان باشم.»

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی نیلوفر حامدی را صبح ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ در خانه‌اش بازداشت کردند. یک هفته پس از آن، الهه محمدی هم در خانه خود بازداشت شد. در آبان ۱۴۰۱ وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در یک بیانیه طولانی ادعاهایی را علیه معترضان بیان کردند و با پیش کشیدن سناریوهای توطئه، مشخصا الهه محمدی و نیلوفر حامدی را به ارتباط با دولت‌های خارجی متهم کردند.