بلومبرگ: یک شرکت چینی تولید نفت خام در افغانستان را ۳۰۰ درصد افزایش داده است

طالبان قصد دارند با همکاری این شرکت چینی تولید نفت خام را به ۱۹ هزار بشکه در روز برسانند

تانکرهای نفت وارداتی در حومه کابل‌ــ WAKIL KOHSAR / AFP

بلومبرگ گزارش داد که یک شرکت چینی با حفر بیش از ۱۰ حلقه چاه نفت، تولید نفت خام در افغانستان تحت کنترل طالبان را ۳۰۰ درصد افزایش داده است. 

این رسانه روز چهارشنبه ۱۵ آذر (هشتم دسامبر) نوشت که شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی سین‌کیانگ چین تولید نفت خام در افغانستان را افزایش داده است و به طور بالقوه به دولت طالبان کمک می‌کند وابستگی‌اش را به واردات نفت از کشورهای همسایه کاهش دهد.

همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و نفت رژیم طالبان، به این رسانه گفت که این شرکت ۱۰ حلقه چاه نفت جدید در این کشور حفر کرده است و با چهار برابر کردن تولید روزانه، حدود پنج هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند. او تاکید کرد: «این نفت در افغانستان پالایش خواهد شد.»

پس قدرت گرفتن دوباره طالبان در افغانستان در سال ۲۰۲۱، چین روابط نزدیکی با طالبان برقرار کرد و تنها کشوری است که پس از تسلط طالبان به افغانستان سفیر فرستاده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چین همچنین نخستین کشوری است که سفیر پیشنهادی طالبان را رسما پذیرفت و بلال کریمی که قبلا معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان بود، استوارنامه‌اش را به وزارت خارجه چین تحویل داد. طالبان در سفارتخانه‌های افغانستان در مسکو، اسلام‌آباد و تهران نیز افرادشان را به‌عنوان سفیر فرستاده‌اند اما هیچ‌کدام از نظر عرف دیپلماتیک سفیر شناخته نمی‌شوند.

وزیر خارجه چین نخستین مقام ارشد یک دولت خارجی بود که به کابل تحت تسلط طالبان سفر کرد. چین پروژه‌های اقتصادی بزرگی در افغانستان اجرا می‌کند و در حال استخراج مهم‌ترین معادن افغانستان از جمله نفت و گاز شمال و مس عینک لوگر است.

سخنگوی وزارت معادن و نفت رژیم طالبان به بلومبرگ گفت که افغانستان در حال حاضر هنوز تقریبا تمام نفت موردنیازش را که حدود ۵۰ هزار بشکه در روز است، از کشورهای همسایه از جمله ایران و ازبکستان وارد می‌کند اما تلاش‌ها برای افزایش تولید به ۱۹ هزار بشکه در ماه‌های آینده ادامه دارد. 

به نظر می‌رسد  حفر چاه‌های جدید یک سال پس از امضای اولین قرارداد بین‌المللی طالبان آغاز شده است. قرارداد با شرکت چینی برای استخراج نفت و گاز از حوزه شمال آمودریا درآمد این گروه تحت تحریم را افزایش خواهد داد. همایون افغان می‌گوید که از این طریق، به درآمدهای سالانه دولت این گروه سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار افزوده می‌شود.

طبق شرایط قرارداد، شرکت چینی در سال اول ۱۵۰ میلیون دلار و در سه سال بعد ۵۴۰ میلیون دلار برای اکتشاف پنج بلوک نفت و گاز واقع در منطقه‌ای به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ کیلومترمربع در شمال افغانستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. 

قرار است طالبان از این قرارداد ۲۵ ساله، حدود ۱۵ درصد حق امتیاز دریافت کنند. بر اساس بررسی‌های قبلی تخمین زده می‌شود که این پنج بلوک حاوی ۸۷ میلیون بشکه نفت خام باشند. به گفته سخنگوی وزارت معادن و نفت رژیم طالبان، شرکت چینی با شرکت دولتی نفت و گاز افغانستان در پروژه شریک است.

چین به ذخایر عظیم لیتیوم افغانستان نیز چشم دوخته است و می‌خواهد لیتیوم موردنیازش را از این کشور تامین کند. با این حال، دولت چین از حملات تروریستی به سرمایه‌گذاران این کشور در افغانستان نگران است. شاخه خراسان داعش هشدار داده است که به منافع چین در افغانستان حتما ضربه خواهد زد. آن‌ها پیش از این نیز با حمله به هتلی در قلب شهر کابل، چند تن از شهروندان چینی را کشته بودند.

بیشتر از اقتصاد