تحقیقات در مورد احتمال جاسوسی از خانم سفیر

اوکراین در مورد جاسوسی کردن از یوانووویچ سفیر سابق آمریکا در این کشور تحقیق می‌کند

یوانووویچ، یکی از شاهدان اصلی در جریان تحقیقات استیضاح ترامپ است-Drew Angerer/Getty Images/AFP

اوکراین دو پرونده جنایی را در ارتباط احتمال جاسوسی از ماری یووانوویچ، سفیر پیشین آمریکا، در این کشور تشکیل داده است.

خانم یوانووویچ، که در جریان تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ شهادت داده است، خواستار تحقیق درباره احتمال جاسوسی از وی قبل از برکناری توسط رئیس جمهور شده است.

به نظر می‌رسد، پیام‌های الکترونیکی ردوبدل شده بین رابرت هاید، یکی از نامزدهای ناشناخته جمهوری‌خواهان و حامی مالی ترامپ، و لیو پارناس، از نزدیکان وکیل شخصی ترامپ، که به ارتکاب جرم متهم شده است، نشان می‌دهد که هاید به اقدامات خود برای پاییدن سفیر سابق می‌بالد.

دنیس لنتس، سخنگوی وزارت کشور اوکراین گفت: کی‌اف به هیچ عنوان قصد دخالت در امور داخلی آمریکا را ندارد اما نمی‌تواند احتمال ارتکاب جرم در خاک اوکراین را نادیده بگیرد.

وی گفت: «کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان اطلاعاتی منتشر کرده مبنی بر اینکه ماری یوانووویچ در مدتی که سفیر ایالات متحده در اوکراین بوده، به طور غیرقانونی تحت نظر قرار گرفته است. همچنین ممکن است افراد خصوصی با هدایت اشخاصی آمریکایی به تجهیزات و وسایل الکترونیکی او نفوذ کرده باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که هاید از خانم یووانوویچ تحت عنوان «آن حرامزاده» یاده کرده و ظاهر در مورد این صحبت می‌کند که چگونه او را از سمتش برکنار کرده است.

این نامزده کنگره به پارناس گفته است: «اگر می‌خواهید او را اخراج کنید، باید با نیروهای امنیتی تماس بگیرید.»

وزارت کشور اوکراین در بیانیه‌ای که در سایت خود منتشر کرده است، می گوید در مورد احتمال ارتکاب جرم در این کشور تحقیق خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «اگر چنین جرمی صورت گرفته باشد، متناسب با آن واکنش نشان خواهیم داد. شاید هم این صرفا یک لاف‌زنی دروغین در یک گفتگوی غیررسمی بین دو شهروند ایالات متحده باشد.»

خانم یووانوویچ، که یک دیپلمات حرفه‌ای است، قبل از اینکه در اواسط ماه ژوئن اخراج شود، سفیر ایالات متحده در اوکراین بود. در کی‌اف، او به خاطر حمایت از اصلاحات و تلاشهای ضد فساد اعتبار خاصی کسب کرده بود. دیپلماسی فعال وی، او را به دشمن چهره‌های سایه در بین مقامات اوکراین و آمریکا تبدیل کرده بود.

این دیپلمات متعاقبا به یکی از شاهدان اصلی در تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ تبدیل شد. این تحقیقات بر تصمیم رئیس جمهور آمریکا مبنی بر امتناع از کمک نظامی به اوکراین با هدف وادار کردن این کشور به تحقیق در مورد جو بایدن، نامزد دموکرات و رقیب بالقوه ریاست جمهور، متمرکز شد.

ترامپ در تماس تلفنی مشهور 25 ژوئیه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، صریحاً از سفیر پیشین انتقاد قرار کرده و از او به عنوان «آن زن» و «خبر بد» نام می‌برد.

وی هنگام شهادت دادن در مقابل کمیته استیضاح در ماه نوامبر با اشاره به این تماس گفت: «لحظه وحشتناکی بود. شخصی که من را در حال خواندن متن این مکالمه دیده است گفت، در آن هنگام رنگ صورتم پریده بود.»

© The Independent