ترک تحصیل ۶۰ درصدی دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان

نماینده چابهار بار دیگر در مورد کمبود معلم و سرویس مدرسه در این استان هشدار داد

سرویس مدارس در استان سیستان و بلوچستان - خبرگزاری ایلنا

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که از هر ۱۰۰ نفر دانش آموز سیستان و بلوچستان، کمتر از حدود ۴۰ نفر موفق به کسب دیپلم می‌شوند. بر اساس این آمار، حدود ۱۰ درصد از بازماندگان از تحصیل در ایران در استان سیستان و بلوچستان‌اند و بیشتر این دانش‌آموزان دخترند. آمار ۶۰ درصدی ترک تحصیل دانش‌آموزان در حالی مطرح می‌شود که با وجود گذشت سه ماه از آغاز سال تحصیلی و فصل مدرسه، هنوز از اقدام آموزش و پرورش برای بهبود اوضاع مدرسه‌ها در ایران خبری نیست.

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که یکی از اساسی‌ترین مشکلات مدرسه‌های این استان مربوط به سرویس مدرسه است. به گفته او، اعتبارات مربوط به اولویت دادن به روستاها در حوزه آموزش در این استان اغلب تامین نمی‌شود.

معین‌الدین سعیدی در ادامه با ذکر مثالی گفت: «در شهرستان قصرقند در استان سیستان و بلوچستان نیز دانش‌آموزان به‌واسطه سرویس نامناسب دچار حادثه شدند و متاسفانه هر از چندگاهی شاهد این گونه حوادث هستیم. طرح روستا مرکزی ۳۰ درصد منابع خود را سپرده به دست آموزش و پرورش تعریف می‌کند.»

نماینده چابهار در مجلس اعلام کرد که بر اساس آمار کمیسیون آموزش مجلس، ۲۳ هزار کلاس بدون معلم است. همچنین، کمبود ۱۴ هزار و ۵۰۰ معلم در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است. آبان امسال نیز محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش مجلس، در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ گفته بود که ۱۰۰ هزار کلاس درس در سراسر کشور بدون معلم است. پیش از این، نماینده ایلام نیز اعلام کرده بود که در ۵۰۶ مدرسه آن استان کمبود معلم وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمبود معلم از یک سو و اخراج فعالان معلمان و حذف معلمان دگراندیش در مصاحبه‌های گزینش از سوی دیگر باعث شده است که آموزش و پرورش دولت رئیسی در یکی از سیاه‌ترین روزهایش باشد. با وجود همه این مشکلات، آموزش و پرورش در مورد این وضع به‌تلویح اظهار بی‌اطلاعی کرده است. هم‌زمان با روز دانش‌آموز در ایران، مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای کوتاه در مورد گزارش‌های مربوط به کمبود معلم در مدرسه‌ها نوشت: «در راستای پاسخگویی شفاف و سریع به مخاطبان، هفته گذشته با حضور وزیر آموزش و پرورش در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام شد که اگر کمبود معلمی در مدارس وجود دارد، بدون واسطه و مستقیم به این مرکز ارسال شود تا پیگیری و بررسی شود.»

با وجود همه این مشکلات، هفته‌های گذشته گزارش‌هایی در مورد حضور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مدرسه‌ها منتشر شد. حضور این فرماندهان سپاه با هدف مغزشویی کودکان و نوجوانان و با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت.

حال‌وش روز سوم آذر در گزارشی اعلام کرد که فرماندهان سپاه برای تبلیغ هدف‌های نظام به مدرسه‌های منطقه کورین در شهرستان زاهدان رفتند. بر اساس این گزارش، روز چهارشنبه اول آذر، یک مقام سپاه پاسداران از تهران همراه با فرماندهان سپاه شهرستان زاهدان، با هدف تبلیغ هدف‌های نظام، به مدرسه‌های دخترانه رقیه و پسرانه توحید در بخش کورین واقع در شهرستان زاهدان رفتند و ضمن تعریف و تمجید از نظام حاکم بر کشور، مدعی پیشرفت استان در داشتن خودرو و آب و برق شدند. این ماموران سپاه پاسداران در سخنرانی‌هایشان برای دانش‌آموزان، معترضان و در راس آن‌ها مولوی عبدالحمید را عامل آمریکا و اسرائیل خطاب کردند.