۴۵هزار بلیت برای پرسپولیس و ۶هزار بلیت برای تیمی که ایرانیان آن را «ملی» نمی‌دانند

بسته‌شدن سامانه بلیت‌فروشی بازی پرسپولیس و الدحیل برای زنان پس از گذشت تنها یک دقیقه، از تکرار سیاست گزینشی‌کردن بلیت‌فروشی به زنان در ورزشگاه‌های ایران خبر می‌دهد

هواداران پرشمار تیم پرسپولیس در بازی خانگی مقابل النصر، شهریور ۱۴۰۲- وب‌سایت پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس تهران اعلام کرده است که تمامی ۴۵هزار بلیت مسابقه حساس این تیم مقابل الدحیل قطر، در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، طی چند ساعت ابتدایی بازشدن سامانه فروش بلیت به اتمام رسیده است.

این درحالی است که بلیت‌های مسابقه خانگی تیم ملی ایران مقابل هنگ‌کنگ، در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶، با وجود تخفیف‌های قابل‌توجه و اعطای بلیت رایگان به کارمندان دولت، تنها با استقبال حداکثر شش‌هزار نفر مواجه شد که نشان از افت شدید محبوبیت تیم ملی فوتبال میان مردمی دارد که اکنون آن را «تیم فوتبال جمهوری اسلامی» می‌نامند.

بازیکنان تیم ملی ایران، سال گذشته و هم‌زمان با اوج گرفتن خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی و کشتار و سرکوب شدید معترضان، تصمیم گرفتند تا پس از حضور در مراسم حکومتی و تعظیم به ابراهیم رئیسی، بی‌تفاوت به آنچه که در خیابان‌های ایران می‌گذرد رفتار کنند و از لحظات آغازین حضور در قطر و مقابل دوربین خبرنگاران، تا زمان به ثمر رساندن سه گل مقابل انگلستان و ولز، به شادی و پایکوبی بپردازند و با بیان این جمله که «ما سیاسی نیستیم»، نشان دهند که علاقه‌ای به همدلی با مردم آسیب‌دیده و معترض ایران ندارند.

تصمیمی عجیب که در تضاد با رفتار بسیاری از ورزشکاران رشته‌های دیگر بود و پس از انتشار خبر اهدای جواز واردات خودروهای میلیاردی و لوکس به این بازیکنان، موجب افزایش تنفر و خشم میلیون‌ها ایرانی از اعضای تیم ملی فوتبال ایران شد. در نتیجه اکنون به نظر می‌رسد علاقه‌مندان به فوتبال، تنها ترجیح می‌دهند بازی‌های تیم‌های باشگاهی مورد‌علاقه‌ خود را در ورزشگاه‌ها تماشا کنند و تیم ملی ایران را به‌طور کامل نادیده بگیرند. 

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس نیز، روز هشتم آذر سال جاری، در گفت‌وگو با وب‌سایت تابناک در ایران، تاکید کرده بود که میزان محبوبیت تیم فعلی ایران نسبت به محبوبیت مردمی تیمی که در سال ۱۹۹۸ پس از شکست استرالیا و صعود به جام جهانی میلیون‌ها ایرانی را با خیابان‌ها کشاند، بسیار کم است و افزود: «ما قبلا فقط به عشق مردم ایران به زمین مسابقه می‌رفتیم و مثل بازیکنان فعلی انگیزه مادی نداشتیم.»

در همین رابطه، وب‌سایت فرارو در ایران نوشته است: «فاصله تماشاگران با تیم ملی فوتبال ایران پس از رخداد‌های اجتماعی سال گذشته بیشتر شد. اوج این اتفاقات را می‌شد در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دید که فضایی متفاوت با آنچه که باید در ورزشگاه حاکم باشد، تیم ملی را احاطه کرده بود. از آن گذشته اظهارنظرهای سرمربی وقت تیم ملی، یعنی کارلوس کی‌روش هم تا حدودی مزید بر علت شد تا فاصله شکل‌گرفته بیشتر شود. با این حال، پس از تغییرات رخ‌داده و توضیح تعدادی از بازیکنان تیم ملی، انتظار می‌رفت این شکاف شکل‌گرفته ترمیم شود. امری که حداقل در اولین بازی رسمی تیم ملی ایران در دوره جدید انتخابی جام جهانی، به چشم نیامده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعداد بلیتی که برای بازی تیم ملی ایران با هنگ‌کنگ در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی به فروش رفت، طبق اعلام رسمی سایت فیفا فقط شش هزار و ۱۹۱ بلیت بود. این استقبال اندک در شرایطی رقم خورد که قیمت بلیت ورزشگاه آزادی برای آن بازی تا ۲۵ هزارتومان هم سقوط کرد، ولی همچنان استقبال چندانی از آن نشد.

از سوی دیگر، با اعلام وب‌سایت رسمی باشگاه پرسپولیس، روز چهارشنبه ۸ آذر و تنها یک دقیقه پس از آغاز رسمی بلیت فروشی دیدار تیم‌های پرسپولیس و الدحیل، سامانه بلیت فروشی اعلام کرد که ظرفیت جایگاه ویژه زنان تکمیل شده است، اتفاقی که می‌تواند به معنای تکرار «گزینشی شدن» ورود زنان به ورزشگاه برای این مسابقه باشد، زیرا با توجه به مراحل خرید بلیت که شامل نوشتن نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تایید هویت و پرداخت بانکی می‌شود، حتی در‌صورتی‌ که بالاترین سرعت اینترنت در اختیار مردم ایران قرار گرفته باشد، باز هم فرایند خرید در کمتر از سه دقیقه غیرممکن خواهد بود.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر، با وارد کردن زنان گزینشی از میان زنان مامور نیروی انتظامی، کارمندان حراست فدراسیون‌ها و ادارات دولتی و انتخاب برخی ورزشکاران و سلبریتی‌های فعال در رسانه‌های اجتماعی، فدراسیون جهانی فوتبال را در مورد «آزاد بودن حضور زنان در ورزشگاه‌ها» فریب داده است.

اکنون پرسپولیسی‌ها آماده می‌شوند تا روز سه‌شنبه هفته آینده در آخرین بازی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی، بتوانند الدحیل قطر را با تفاضل گل خوب شکست دهند، زیرا در غیر این‌صورت و حتی با برد یک‌گله پرسپولیسی‌ها، امکان صعود نکردن این تیم به مرحله حذفی به دلیل تفاضل گل کمتر وجود خواهد داشت.

بیشتر از ورزش