تنش در مرز دو کره؛ پیونگ‌یانگ نیروهای نظامی خود را در مرز با همسایه جنوبی تقویت می‌کند

کیم‌ جونگ اون: اگر آمریکا و «نیروهای دست‌نشانده‌اش» جویای «نقض حاکمیت کره شمالی» باشند، پاسخگوی عواقب آن خواهند بود

مرز میان کره شمالی و کره جنوبی-ANTHONY WALLACE / AFP

کره شمالی در حال تقویت نیروهای نظامی خود در مرز مشترک با همسایه‌ جنوبی است. اسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های سئول نوشت که کره شمالی قصد دارد قرارگاه‌‌های نگهبانی مرزی خود را که در پی توافق دوجانبه پنج سال پیش برچیده بوده، بار دیگر بنا نهد.

دو کره در ۲۰۱۸ توافق کردند که به منظور کاستن از تنش‌ها و پیشگیری از درگیری‌های نظامی، هر یک ۱۱ قرارگاه نگهبانی را در امتداد مرزها برچینند یا خلع‌سلاح کنند.

با بالا گرفتن تنش‌های روزافزون میان دو کشور که هفته گذشته به اوج خود رسید، توافق ۲۰۱۸ در آستانه ملغی شدن قرار گرفته است. کره شمالی سه‌شنبه گذشته، ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، ادعا کرد که نخستین ماهواره جاسوسی نظامی خود را با موفقیت در مدار قرار داده است و در پی آن، کره جنوبی نیز در واکنش به اقدام همسایه شمالی، تهدید کرد که توافق بین دو کشور را به حالت تعلیق درمی‌آورد و نظارت هوایی را از سر می‌گیرد.

کره جنوبی این اقدام خود را «کمترین اقدام دفاعی» برای مقابله با برنامه همسایه شمالی می‌داند که به گفته سئول، پیونگ‌یانگ برای بهبود فناوری موشکی و ایجاد یک سامانه نظارتی فضایی در پیش گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی آن، پیونگ‌یانگ با انتقاد تند از سئول، اعلام کرد که در اقدامی تلافی‌جویانه، سلاح‌های قدرتمندی را در مرزها مستقر می‌کند. کره شمالی همچنین افزود که از این پس به توافق ۲۰۱۸ پایبند نخواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی، ایالات متحده و برخی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای، این اقدام پیونگ یانگ را محکوم کردند.

وزارت خارجه کره شمالی که پرتاب این ماهواره را «حق عادلانه و مشروع دفاع از خود» می‌داند، در واکنش به بیانیه ایالات متحده، شورای امنیت را «ناکارآمد» خواند و برخی از اعضای این شورا را به «پیروی کورکورانه» از بیانیه‌های «پوچ» ایالات متحده متهم کرد.

چین و روسیه، دو عضو دائمی دارای حق وتو در شورای امنیت، از کشورهایی بودند که با ایالات متحده همراه نشدند.

به گزارش یونهاپ، خبرگزاری دولتی کره شمالی، کیم جونگ اون، رهبر این کشور، هشدار داده است که اگر ایالات متحده و «نیروهای دست‌نشانده آن» بار دیگر به بهانه قطعنامه «کاملا غیرقانونی» شورای امنیت جویای «نقض حاکمیت کره شمالی» باشند، هرگونه عواقب ناشی از آن را نیز باید بپذیرند و پاسخگو باشند.

بیشتر از جهان