میزبانی از مخالفان طالبان در مسکو؛ متقی با سفیر روسیه در کابل دیدار کرد

حزب عدالت روسیه در حالی میزبان مخالفان طالبان بود که مسکو با طالبان در تعامل و تماس است

پس از برگزاری نشست مسکو با حضور چهره‌های مخالف طالبان، وزارت خارجه این گروه شنبه چهار آذر (۲۵ نوامبر) اعلام کرد که امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه، با دیمیتری ژیرنوف، سفیر روسیه در کابل، دیدار کرده است.  

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که در این دیدار درباره روابط دوجانبه سیاسی و اقتصادی این رژیم و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو شده است.  

طالبان جزییات بیشتری در مورد این دیدار ارائه نکردند. 

اما حزب عدالت روسیه پنجشنبه دوم آذر، نشستی موسوم به «افغانستان در میان گذشته و آینده» با حضور مخالفان رژیم طالبان در مسکو برگزار کرده بود. در این نشست احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، نیز شرکت کرده و از تداوم فعالیت‌های نظامی علیه طالبان خبر داده بود. 

احمد مسعود تاکید کرده بود که تروریسم و شمار مدارس تربیت‌کننده تروریست در افغانستان در حال رشد است و در این کشور، پروژه‌هایی در حال شکل‌گیری است که در پی نزاع با منطقه‌اند. 

سیاست‌مداران افغان شرکت‌کننده در نشست مسکو، از عملکرد رژیم طالبان در افغانستان به‌دلیل سلب آزادی‌های فردی شهروندان و تبدیل شدن افغانستان به مرکز تروریسم انتقاد کرده بودند. این شرکت‌کنندگان از کشورهای جهان خواستند که رژیم طالبان را به‌رسمیت نشناسند و در عوض، فشار بر این رژیم را افزایش دهند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب عدالت روسیه در حالی میزبان مخالفان طالبان بود که مسکو با طالبان در تعامل و تماس است و در دوران نظام جمهوریت مورد حمایت کشورهای غربی، چندین بار نشست‌هایی برای گفت‌وگو میان طالبان، سیاستمداران و نمایندگان حکومت پیشین برگزار کرده بود.  

روسیه خروج کامل نظامیان آمریکایی و ناتو در اوت ۲۰۲۱ از افغانستان را دستاوردی برای خود می‌داند و به همین دلیل، در این مدت کوشیده است که با رژیم طالبان در تماس باشد. در دوران رژیم طالبان چندین بار هیئت‌های این گروه به روسیه سفر کرده‌اند و مسکو از طالبان خواسته است که برای مهار تروریسم و قاچاق مواد مخدر در مرزهای کشورهای آسیای مرکزی با افغانستان اقدام کنند.  

طالبان مدعی‌اند که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر وجود ندارد و کشورها باید رژیم آن‌ها را به‌رسمیت بشناسد و بر اساس روابط دولت با دولت با آن‌ها برخورد کنند.  

رژیم طالبان تحت تحریم کشورهای غربی قرار دارد و به همین دلیل، می‌کوشد تا با کشورهای همسایه و منطقه روابط پرتنشی نداشته باشد و روابط سیاسی و اقتصادی خود را بهبود ببخشد. روسیه، چین، پاکستان، جمهوری اسلامی، قطر و ازبکستان، از جمله کشورهایی شمرده می‌شوند که با طالبان در ارتباط‌اند.  

بیشتر از جهان