سلاح‌های آمریکایی باقی‌مانده در افغانستان به دست کارتل‌های مکزیک رسیده است

مواد منفجره دست‌سازی که امروزه در دست کارتل‌های مکزیک است شبیه به بمب‌هایی است که در خاورمیانه دیده می‌شود

رژه نظامی طالبان در اوایل به قدرت رسیدن‌شان در افغانستان با استفاده ازتجهیزات آمریکایی - JAVED TANVEER / AFP

وزارت امنیت عمومی ایالت تگزاس آمریکا اخیرا ویدئویی منتشر کرده است که نشان می‌دهد کارتل‌های مواد مخدر مکزیک در مرز با آمریکا از مواد انفجاری دست‌ساز به شیوه بمب‌های موجود در خاورمیانه و نیز از سلاح‌های آمریکایی استفاده می‌کنند که قبلا در افغانستان بودند.

این وزارتخانه گفته است که بیشتر مواد انفجاری که این کارتل‌ها استفاده می‌کنند دست‌ساز است، میزان سلاح‌ها و مواد انفجاری این کارتل‌ها، که قبلا در افغانستان استفاده می‌شده است، نیز اخیرا افزایش یافته است.

شبکه خبری فاکس آنتونیو، در گزارشی تحقیقی در این مورد نوشته است که سلاح‌های برجامانده از ارتش آمریکا در افغانستان در هفته گذشته در جزیره فرنتون تکزاس مشاهده شده است؛ جایی که اغلب کارتل‌ها از آن برای جابه‌جا کردن کالا استفاده می‌کنند. وزارت امنیت عمومی ایالت تگزاس به‌تازگی کنترل جزیره فونتون را به دست آورد که یکی از مناطق خطرناک میان مکزیک و آمریکا است.

انریکه آلفارو، فرماندار جالیسکوی مکزیک، به این رسانه گفت: «در عملیاتی که قبلا در اینجا ندیده بودیم، با استفاده از مواد منفجره دست‌ساز، در انفجارهایی که رخ داد شش تن کشته و ۱۲ نفر زخمی شدند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، آلفارو در مورد چگونگی انتقال سلاح آمریکایی از افغانستان به مکزیک و تکزاس گفت: «بسیاری از دلالان اسلحه در حال گرفتن تجهیزات و قاچاق آن‌ها هستند. همان‌طور که شاهد قاچاق پیش‌سازهای فنتانیل از چین هستیم، شاهد قاچاق سلاح در کالاها در کانتینرها از چین و دیگر نقاط جهان به مکزیک نیز هستیم. این گونه است که آن‌ها همه این تسلیحات را به حیاط خلوت ما برمی‌گردانند.»

پیش از این، بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان، که یک نهاد دولتی آمریکا است، تخمین زده بود که پس از خروج سریع آمریکا از افغانستان،‌ تجهیزات نویی به ارزش حدود ۷ میلیارد دلار در آن کشور باقی مانده است. این نهاد همچنین گزارش داد که تجهیزات اضافی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار نیز به ارتش ملی افغانستان داده شده بود که پس از فروپاشی دولت دیگر سرنوشت آنان معلوم نشد.

در همین حال، آری جیمز، مامور ویژه بازنشسته تحقیقات امنیت داخلی مکزیک، به رسانه فاکس آنتونیو گفت که نحوه ساخت مواد منفجره دست‌ساز که در دست کارتل‌های مواد مخدر آن کشور قرار دارد، بیشتر شبیه به نحوه ساخت موادی منفجره‌ای است که در خاورمیانه دیده می‌شود.

او همچنین گفت: «ما برخی از مهمات زمینی را دیده‌ایم و این‌ها همان‌هایی است که در ابتدا شاهد عبورشان از مرزهای پاکستان در هند بودیم. ما آن‌ها [اسلحه آمریکایی در افغانستان] را در آن منطقه دیده بودیم.»

گزارش‌های مربوط به انفجارها و مین‌ها در دو طرف مرز مکزیک با آمریکا در میان کارتل‌های سلاح و مواد مخدر در ۱۸ ماه گذشته افزایش یافته است.

این در حالی است که طی بیشتر از دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، گزارش‌های متعددی از قاچاق و فروش سلاح و تجهیزات برجامانده آمریکایی در افغانستان به کشورهای همسایه و منطقه منتشر شده است.

فقط دو ماه پس از اینکه طالبان دوباره بر افغانستان سلطه یافتند، نیویورک تایمز فاش کرد: «ده‌ها افغان در جنوب افغانستان مغازه‌های فروش اسلحه باز کرده‌اند و تپانچه، تفنگ، نارنجک، دوربین نظامی، و دوربین دید در شب ساخت آمریکا می‌فروشند.»

در اواخر سال ۲۰۲۱ نیز ارتش هند مدعی شد که سلاح‌های آمریکایی را که برای افغانستان طراحی شده بود از نزد شورشیان پاکستانی در کشمیر به دست آورده است. پس از آن نیز ادعاهایی در مورد رسیدن سلاح‌های آمریکایی به دست جنگجویان حماس در نوار غزه مطرح شد.

بیشتر از جهان