اخراج دو دیپلمات ایرانی از آلبانی

وزارت خارجه دولت آلبانی از دیپلمات‌های ایرانی خواسته فورا خاک این کشور را ترک کنند

سید احمد حسینی الست، کاردار فرهنگی جمهوری اسلامی در آلبانی - عکس از وب‌سایت بنیاد سعدی 

وزارت امور خارجه آلبانی روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای دو دیپلمات ایرانی را اخراج کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آلبانی آمده است که دلیل این اخراج این افراد «فعالیت خارج از اختیارات» ذکر شده است. 

«سید احمد حسینی الست» کاردار فرهنگی جمهوری اسلامی در آلبانی و «محمدعلی ارض‌پیما نعمتی» که گفته می‌شود «دبیرسوم» سفارت جمهوری اسلامی در آلبانی‌ بوده است، از آلبانی اخراج شده‌اند.   

وزارت خارجه دولت آلبانی به این دو دیپلمات ایرانی دستور داده که فورا خاک آلبانی را ترک کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دسامبر سال ۲۰۱۸ نیز مقامات کشور آلبانی دو دیپلمات دیگر ایرانی را به دلیل فعالیت‌های غیر قانونی از این کشور اخراج کرده بود. 

در آن زمان دولت آلبانی اعلام کرده بود که «این دو دیپلمات ایرانی دست به اقداماتی زده اند که امنیت کشور میزبان را به خطر انداخته است». 

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آلبانی، این تصمیم در پی رایزنی با کشورهای دیگر از جمله اسرائیل اتخاذ شده بود. 

در آن زمان اخراج دیپلمات‌های ایرانی از خاک آلبانی با حمایت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم روبرو شد. پمپئو ماموران اخراج شده از آلبانی را به «طراحی حملات تروریستی» متهم کرده بود و از دولت آلبانی برای اخراج این دیپلمات‌ها تقدیر کرده بود. 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز با ارسال نامه‌ای برای نخست‌وزیر آلبانی، از این کشور به خاطر اخراج دیپلمات‌های ایرانی قدردانی کرده بود. 

پس از آن بود که «غلامحسین محمدنیا» سفیر سابق جمهوری اسلامی در آلبانی، مدعی شد که اخراج او و یک دیپلمات دیگر ایرانی از «تیرانا» سناریویی «آمریکایی ـ صهیونیستی» بوده و برای «تخریب روابط ایران و اروپا» صورت گرفته است.

محمدنیا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا مدعی شده بود که «با رابطه رو به گسترش ایران و آلبانی تندروهای طرفدار سازمان مجاهدین خلق در آمریکا و اسرائیل نگران آینده این سازمان در آن کشور بوده‌اند».

غلامحسین محمدنیا، سفیر سابق ایران در آلبانی

غلامحسین محمدنیا پیش از آنکه در شهریورماه ۱۳۹۵ به عنوان سفیر ایران در آلبانی منصوب شود، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه موسوم به ۱+۵ بود.

تابستان سال ۱۳۹۵ شمسی بود که گروه مجاهدین خلق پس از ترک خاک عراق و اردوگاه «اشرف» به کشور آلبانی مهاجرت کردند. گفته می‌شود هم‌اکنون نزدیک به ۲۵۰۰ نفر از اعضای این گروه در کشور آلبانی حضور دارند. 

بیشتر از