نقش زنان روستایی در سیاست و اقتصاد افغانستان

حضور واقعی زنان کشور در تمام عرصه‌ها باید بیش از پیش مدنظر گرفته شود

زنان ستون فقرات یک جامعه هستند و رشد برنامه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در یک جامعه مرفه، بدون حضور آنان ناممکن است - WAKIL KOHSAR / AFP

روز سه‌شنبه 24 دی‌ماه، موسسه افغان‌ها برای فردا، در رابطه با رشد توانایی زنان روستایی افغانستان و نقش اقتصادی آنان در روند سیاسی این کشور، کنفراسی را در کابل برگزار کردند. برگزار کنندگان این کنفراس می‌گویند که زنان افغانستان - به ویژه زنان روستایی، در چند سال گذشته توانسته‌اند در عرصه‌های گوناگون رشد اقتصادی افغانستان، نقش سازنده‌ای ایفا کنند. به گفته آنان، این زنان روستایی، تلاش دارند تا در تمام بخش‌ها، خوب‌تر و بهتر بدرخشند. حالا مسئولیت دولت است که زمینه را برای رشد توانایی اقتصادی زنان روستایی افغانستان، فراهم کند تا به خودکفا برسند.

نکینه یاری، رئیس موسسه افغان‌ها برای زنان روستایی، که مسئولیت برگزاری این کنفرانس را داشت، درباره نقش زنان افغان، به ویژه زنان روستایی این کشور، به رسانه‌ها گفت: «زنان روستایی افغانستان، باید خودکفا شده در بخش‌ها سیاسی و اقتصادی افغانستان نیز نقش مستقیم داشته باشند. بدون شک زنان افغان، به ویژه زنان روستایی ما، توانایی‌های عالی و مثبتی دارند، اما دست‌شان برای انجام کار خالی‌ست. این مسئولیت دولت افغانستان است که به آنها توجه کرده و زمینه کار را برایشان فراهم کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم یاری افزود: «نهاد افغان‌ها برای زنان روستایی، تا کنون توانسته است بیش از هزار تن از زنان را در بخش‌های گوناگون، از جمله مدیریت و چگونگی مشارکت در برنامه‌های سیاسی و اقتصادی دولت، آموزش دهد. از میان این هزار تن از بانوان روستایی آموزش دیده، همین حالا شماری از آنان در روستاهایشان مشغول خدمت و رسیدگی به مشکلات زنان دیگر هستند.»

نکینه یاری، از حمایت مالی و معنوی حکومت افغانستان به چند زن شهری شکایت کرد و به ایندیپندنت فارسی گفت: «ما نمی‌توانیم چند زن را که در شهر‌های پرجمعیت هستند و یا حکومت از آنها حمایت می‌کند، نماینده واقعی تمام زنان افغان به ویژه زنان روستایی بدانیم. آنها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به خواسته‌ها و مشکلات زنان روستایی کشور ما - که در رشد اقتصادی افغانستان نقش غیر مسقیم دارند، توجه کنند. اکنون ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم به جای توجه به چند زن شهری، بیشتر توجه‌شان را معطوف زنان روستایی کشور کنند.»

نعیم ایوب‌زاده، رئیس نهاد تیفا در افغانستان و عضوی رهبری نهاد حمایت از زنان روستایی، گفت: «زنان ستون فقرات یک جامعه هستند و رشد برنامه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در یک جامعه مرفه، بدون حضور آنان ناممکن است. حضور واقعی زنان کشور در تمام عرصه‌ها باید بیش از پیش مدنظر گرفته شود.»

آقای ایوب‌زاده افزود: «متاسفانه از گذشته تا کنون، توجه حکومت‌های افغانستان به زنان شهری و نهادهایی بوده است. میلیاردها دلار تحت نام حمایت و رشد توانایی زنان افغان - به ویژه زنان روستایی، از دولت و موسسات متخلف گرفتند، اما هیچ کاری بنیادینی در این عرصه‌ها انجام نداده‌اند، جز اینکه از آن برای منافع شخصی استفاده کردند. کسی هم پیدا نشد که از آنان بپرسد ‌این پول‌ها را چه کردند و در کجا به مصرف رساندند؟ اما در حال حاضر حکومت و نهادهایی که کمک می‌کنند، باید بدانند کدام نهادها واقعا برای بانوان و زنان روستایی کار می‌کنند.»

آصفه حسینی، از جمله زنانی‌ست که چندین سال توسط این نهاد حمایت شده است و اکنون می‌تواند تولیدات دست‌ساز خود را به بازار عرضه کند. او در گفت‌وگو با ایندیپندنت گفت: «ما در گذشته در روستامان بادنجان رومی، پیاز، سبزی، کشمش و چیزهای دیگری که در زمین کشت می‌شد، خشک می‌کردیم اما نمی‌توانستیم آن‌ها را بازار به فروش برسانیم. اکنون با حمایت این نهاد، صدها زن دیگر روستایی می‌توانند تولیدات‌شان را خود به بازار عرضه کنند و مشکلات‌شان را از نزدیک با مسئولین در میان بگذارند. ما از حکومت افغانستان می‌خواهیم به ما زنان روستایی توجه بیشتری داشته باشند تا روی پای خود بایستیم.»

در پایان این کنفرانس، اعتبار خان زدران، مشاور روابط مردمی محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، وعده داد که حکومت افغانستان به رشد زنان کشور، به ویژه زنان روستایی، و شرکت آنان در مسائل کلان سیاسی و اقتصادی بیشتر از گذشته توجه خواهد کرد.

بیشتر از