کافه گُدار، محل کار نیکا شاکرمی، به «ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی» تبدیل شد

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، کافه‌های اطراف این دانشگاه را محل «فعالیت‌هایی مغایر ارزش‌های اسلامی» خوانده بود

نمایی از محل کافه گدار که پس از تعطیلی به ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران تبدیل شدــ @ZaneAgha

مدیران دانشگاه تهران پس از تعطیلی کافه‌های اطراف این دانشگاه، کافه گدار، محل کار نیکا شاکرمی که در جریان سرکوب خیزش سراسری کشته شد را به مقر «ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران» تبدیل کردند.

نیکا شاکرمی تا پیش آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی در شهریور ۱۴۰۱ در کافه گدار کار می‌کرد اما سایت دیده‌بان ایران روز یکشنبه ۲۸ آبان گزارش داد این کافه که از جمله کافه‌های تعطیل‌شده اطراف دانشگاه تهران بود، در روزهای اخیر به دستور مدیریت دانشگاه تهران با تغییر کاربری به ستاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران تبدیل شده است.

پس از کشته شدن نیکا شاکرمی و موج حکومتی پلمب کافه‌ها به بهانه برخورد با زنانی که از رعایت حجاب اجباری سر باز می‌زدند، مدیریت کافه گدار ۲۷ تیر با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «حفظ‌ شان و حقوق انسانی» مشتریان برای این کافه اهمیت ویژه‌ای دارد اما «با شرایط پیش‌آمده» و قرار گرفتن میان «ماندن به هر شکل یا رفتن»، رفتن را برگزیده است.

پس از تعطیلی کافه گدار و تعداد دیگری از کافه‌های اطراف دانشگاه تهران، علی مبینی‌ دهکردی، مدیر شهردانش دانشگاه تهران، روز جمعه ۷ مهر اعلام کرد که تعطیلی این کافه‌ها بخشی از اقدام‌هایی است که به خواست محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، انجام شده‌اند.

مدیر شهردانش دانشگاه تهران تعطیلی این کافه‌ها را در راستای «طرح ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی تهران» دانست و افزود که طی دو دهه گذشته، بخشی از املاک اطراف دانشگاه با هدف توسعه دانشگاه تهران و تبدیل آن به «شهردانش» خریداری یا وقف و به‌طور موقت به بعضی از افراد اجاره داده شد که بهره‌برداری آن‌ها متناسب با ماموریت‌های دانشگاه تهران نیست.

هم‌زمان، چند رسانه نزدیک به دستگاه‌های امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی از جمله سایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مهر گذشته ادعا کردند که کافه‌ها در تهران به «مراکزی برای شبکه‌سازی علیه امنیت ملی» تبدیل شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، نیز با دفاع از پلمب و تعطیلی کافه‌ها به‌ویژه کافه‌های اطراف دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌ها، از کافه‌ها به عنوان «عامل ایجاد ناامنی» نام برد. این نماینده مجلس گفت: «اطراف دانشگاه باید دارای محیط امنی برای تحصیل باشد، نه اینکه محیطی برای فعالیت کسب‌وکارها باشد.»

رسانه‌های ایران اوایل مهر تصویری از نامه محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، به محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم دولت رئیسی، را منتشر کردند که در آن، به‌ویژه از کافه گدار به عنوان محل اجرای فعالیت‌هایی مغایر با ارزش‌های اسلامی نام برده شده بود. رئیس دانشگاه تهران در این نامه گفته بود که تعطیلی کافه‌های اطراف این دانشگاه از جمله کافه پنجره، کافه ایما، کافه سکو و کافه باراکا را برای «صیانت از فرهنگ اصیل اسلامی» و «جلوگیری از اشاعه فرهنگ غیرخودی» تعطیل کرده است.

علاوه بر تعطیلی و تغییر کاربری کافه‌های اطراف دانشگاه تهران از جمله کافه گدار، محل کار نیکا شاکرمی، نیروهای انتظامی و دیگر دستگاه‌های حکومتی در ماه‌های گذشته صدها کافه دیگر در تهران و شهرهای مختلف را هم به بهانه برخورد با رعایت نشدن حجاب اجباری، پلمب و در مواردی تعطیل کرده‌اند.