بایدن: مردم فلسطین سزاوار یک کشور مستقل تحت حاکمیت یکپارچه و آینده‌ای عاری از حماس‌اند

رئیس جمهوری آمریکا با نگارش مقاله‌ای در واشنگتن‌پست دیدگاهش را درباره جنگ در اوکراین و بحران خاورمیانه تشریح کرد

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات‌ متحده آمریکا، با ارسال مطلبی به روزنامه واشنگتن‌پست، دیدگاهش را درباره بحران‌های جاری در جهان، ازجمله جنگ در نوار غزه و درگیری‌ بین روسیه و اوکراین، تشریح کرد. او در ابتدای این مقاله می‌نویسد: «جهان امروز در یک نقطه عطف قرار گرفته‌ است، جایی که انتخاب‌های ما از جمله در بحران‌های اروپا و خاورمیانه جهت و راهکار آینده ما برای نسل‌های آینده را تعیین خواهد کرد.» 

بایدن با اشاره به «شرارت‌آمیز و تروریستی‌بودن گروه حماس» می‌پرسد: «آیا اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها روزی کنار هم در صلح و آرامش زندگی خواهند کرد، با دو کشور برای دو ملت؟ آیا ما ولادیمیر پوتین را مسئول تجاوزاتش خواهیم دانست تا مردم اوکراین بتوانند آزادانه زندگی کنند و اروپا لنگرگاه صلح و امنیت جهانی باقی بماند؟» رئيس‌جمهوری‌ آمریکا سپس سوال اساسی مدنظرش را چنین مطرح می‌کند: «آیا ما چشم‌انداز مثبتمان برای آینده را دنبال خواهیم‌ کرد یا اینکه به کسانی که به ارزش‌های ما باور ندارند، اجازه می‌دهیم جهان را بیش از پیش به دو بخش خوب و بد و خطرناک تقسیم کنند؟»

رئيس‌جمهوری دموکرات ایالات‌ متحده در ادامه، با همسنگ دانستن گروه حماس و ولادیمیر پوتین می‌نویسد: «پوتین و حماس هر دو در حال مبارزه برای محو دموکراسی همسایگانشان از روی نقشه‌اند. پوتین و حماس هر دو امیدوارند که ثبات و یکپارچگی منطقه‌ای گسترده را از بین ببرند و از بی‌نظمی ناشی از آن بهره‌مند شوند. آمریکا نمی‌تواند و نخواهد گذاشت این اتفاق بیفتد. برای منافع امنیتی و ملی خودمان و برای منفعت جهانیان.» 

بایدن می‌افزاید که کشورش متحدان را گرد هم می‌آورد تا مقابل متجاوزان بایستند و به‌ سوی «آینده‌ای روشن و صلح‌آمیز» قدم بردارند: «دنیا برای حل مشکلات زمانه ما به ما نگاه می‌کند. این وظیفه رهبری آمریکا است؛ چرا که اگر از چالش‌های امروز دور شویم، خطر درگیری و جنگ می‌تواند گسترش یابد و هزینه‌ها را افزایش دهد. ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد.»

بایدن به اشاره به جنگ‌های جهانی، تاکید کرد که به تهاجم باید پاسخ داده‌ شود چرا که اگر تهاجم بی‌پاسخ بماند، درجا از بین نمی‌رود و از همه مهم‌تر آمریکا را مستقیما «غرق می‌کند». 

به گفته بایدن، «به همین دلیل است که تعهد امروز آمریکا به اوکراین، به نوعی، سرمایه‌گذاری در امنیت کشور [آمريکا] است تا از یک درگیری گسترده‌تر در آینده جلوگیری کند.»

رئیس‌جمهوری ۸۱ ساله ایالات‌ متحده می‌نویسد: «ما با حمایت از اوکراینی‌های شجاعی که از آزادی و میهنشان دفاع می‌کنند، نیروهای آمریکایی را از این جنگ دور نگه می‌داریم. ما به آن‌ها تسلیحات و کمک‌های اقتصادی می‌دهیم تا جلو تلاش پوتین را برای فتح‌های بیشتر، قبل از گسترش درگیری، بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته بایدن، ایالات متحده این کار را به‌تنهایی انجام نمی دهد بلکه بیش از ۵۰ کشور به آمریکا ملحق شده‌اند تا اطمینان حاصل کنند آنچه اوکراین برای دفاع از خود به آن نیاز دارد، به دست می‌آورد.

بایدن همچنین اشاره می‌کند که آمریکا «یک ناتو قوی‌تر و متحدتر ساخته‌ است که امنیت را از طریق قدرت متحدانش افزایش می‌دهد».  

جو بایدن در بخش دیگری از این مقاله خطاب به شهروندان آمریکایی می‌نویسد: «ما محکم در کنار مردم اسرائیل ایستاده‌ایم تا آن‌ها از خود در برابر پوچ‌گرایی حماس قاتل دفاع کنند.» او با اشاره به قربانیان حمله هفتم اکتبر گروه حماس افزود که در زمان نگارش این مقاله، او و کابینه‌اش ساعت به ساعت کار می‌کنند تا گروگان‌ها آزاد شوند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در این مقاله بار دیگر با طرح پروژه دو دولت و ملت مستقل فلسطین و اسرائیل، آن را برای برقراری صلح پایدار لازم دانست و نوشت: «مردم فلسطین سزاوار یک کشور مستقل و آینده‌ای عاری از حماس‌اند. من نیز از کشته شدن هزاران غیرنظامی از جمله کودکان دلم می‌سوزد. کودکان فلسطینی برای والدین ازدست‌رفته گریه می‌کنند. والدین نام فرزندشان را روی دست یا پای آن‌ها می‌نویسند تا در صورت بروز بدترین اتفاق، آنان را شناسایی کنند. پرستاران و پزشکان فلسطینی ناامیدانه تلاش می‌کنند هر زندگی گرانبهایی را که احتمالا می‌توانند، با منابع اندک یا بدون هیچ منبعی نجات دهند. جان هر بی‌گناه فلسطینی ازدست‌رفته یک تراژدی است که خانواده‌ها و جوامع را از هم می‌پاشد.» 

او در بخش دیگری نوشت که در راستای تلاش‌ها برای رسیدن به راه‌حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل پس از شکست حماس، غزه و کرانه باختری باید تحت یک حاکمیت واحد و در شکلی احیا شده از تشکیلات خودگردان فلسطین، دوباره یکپارچه‌سازی شوند.

جو بایدن معتقد است که هدف آمریکا نباید صرفا متوقف کردن جنگ امروز باشد، «بلکه هدف باید این باشد که جنگ برای همیشه پایان پیدا کند، چرخه خشونت بی‌وقفه متوقف شود و در غزه و سراسر خاورمیانه چیزی قوی‌تربسازیم تا تاریخ مدام تکرار نشود.»

او در انتهای مقاله اشاره می‌کند که چند هفته پیش از حملات هفتم اکتبر حماس با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره برقراری ارتباط با دیگر کشورهای خاورمیانه صحبت‌ کرده‌ است. به گفته بایدن، «موضوع اصلی این گفت‌وگو مجموعه‌ای از تعهدات اساسی بود که هم به اسرائیل و هم به سرزمین‌های فلسطینی کمک می‌کرد در خاورمیانه گسترده‌تر ادغام شوند.»

به گفته بایدن، یکی از پروژه‌های مهم خاورمیانه آینده این است که اردن و اسرائیل و هند از طریق امارات متحده عربی و عربستان سعودی به اروپا متصل شود تا «یکپارچگی قوی‌تر بین کشورها بازارهای قابل‌پیش‌بینی ایجاد و سرمایه‌گذاری بیشتری جذب کند».

بایدن می‌نویسد: «ارتباط بهتر در منطقه از جمله ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی فیزیکی اشتغال را بهتر و برای جوانان فرصت‌های افزون و حمایت بیشتر فراهم می‌کند. این چیزی است که ما برای تحقق بخشیدن به آن در خاورمیانه تلاش کرده‌ایم. این آینده‌ای است که برای خشونت و نفرت گروه حماس جایی ندارد و من معتقدم تلاش برای از بین بردن امید به این آینده یکی از دلایلی است که باعث شد حماس چنین بحرانی ایجاد‌ کند.»‌

بیشتر از جهان