کتاب «آزادی ما» نوشته احمد مسعود در فرانسه رونمایی شد

کتاب احمد مسعود جایزه ادبی «مسجد بزرگ شهر پاریس» را به دست آورد

احمد مسعود با جمعی از سیاست‌مداران و فرهنگیان پاریس در مراسم رونمایی کتابش در مسجد بزرگ پاریس - @NRFafg / X

مسجد بزرگ پاریس که یکی از نمادهای اسلام‌ معتدل و میانه‌رو در فرانسه است، روز پنجشنبه ششم مهر‌ماه (۲۸ سپتامبر)، میزبان رونمایی کتاب «آزادی ما» نوشته احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان بود.

این کتاب را که احمد مسعود ابتدا به زبان انگلیسی نوشته بود، یک مترجم و رمان‌نویس فرانسوی به این زبان برگردان کرده است و اکنون نسخه نخست آن به فرانسوی با حضور احمد مسعود در پاریس رونمایی شد.

احمد مسعود در این کتاب خاطرات زندگی خودش را نوشته است. به گفته علی میثم نظری، مسئول روابط راهبردی جبهه مقاومت ملی افغانستان، این کتاب در‌بر‌گیرنده خاطرات احمد مسعود از زندگی در کنار پدرش، احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان در دوره اول مقاومت، و سپس زندگی احمد پس از کشته شدن پدرش و ادامه راه مبارزه و آزادی‌خواهی او است.

علی میثم نظری در مورد این کتاب در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «این کتاب، نگاه نزدیک به زندگی رهبر جبهه مقاومت ملی دارد و تجربیات او را در کنار پدر فقیدش، زندگی‌اش پس از شهادت فرمانده [مسعود]، مبارزات پیگیر او برای آزادی و عدالت و دیدگاهش برای یک افغانستان جدید را توضیح می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مراسم رونمایی کتاب احمد مسعود، محمد بن عبدالکریم العیسی، رئیس سازمان همبستگی کشورهای اسلامی، امام جماعت مسجد بزرگ پاریس و شماری از سیاست‌مداران، دیپلمات‌ها، فرهنگیان و فعالان جامعه مدنی فرانسه شرکت کردند و در کنار احمد مسعود ایستادند.

احمد مسعود در مراسم رونمایی کتابش، به وضعیت وخیم سیاسی و اجتماعی در افغانستان اشاره کرد و گفت: «دموکراسی در افغانستان در حال از بین رفتن است و افراطیت و توتالیتاریسم بر جامعه غالب شده است.» او افزود: «تا زمانی‌که برای خوبی اقدام نشود، بدی همه جا را فرا می‌گیرد.»

کتاب «آزادی ما» در روز رونمایی‌اش، جایزه ادبی «مسجد بزرگ پاریس» را به دست آورد. جبهه مقاومت ملی در بیانیه‌ای نوشت که این کتاب در رقابت با شش کتاب دیگر موفق به دریافت این جایزه شده است.

به گفته نظری، قرار است نسخه‌های انگلیسی، فارسی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی این کتاب به زودی منتشر شود.

رهبر جبهه مقاومت ملی در دو سال سلطه طالبان، برای نخستین بار به فرانسه سفر کرده است. او در سفرش به پاریس، با شماری از رهبران سیاسی، اعضای پارلمان، فعالان فرهنگی و جامعه مدنی فرانسه نیز دیدار کرده است.

رهبر حزب جمهوری‌خواهان فرانسه در دیدار با احمد مسعود، حمایتش را از مقاومت مردم افغانستان در برابر طالبان اعلام کرد و از جهان خواست تا از مقاومت مردم افغانستان استقبال و حمایت کنند.