شیک‌پوشی در میان‌سالی: خوش‌لباسی سن‌و‌سال نمی‌شناسد

هفت قانون برای داشتن سبک شیک مناسب خانم‌های بالای ۵۰ سال

اندی مک‌داول بازیگر ۶۵ ساله در نمایش لورآل، هفته مد پاریس-AFP

نمی‌توان انکار کرد که بالارفتن سن همه چیز را تغییر می‌دهد، اما دلیل قابل‌اتکایی وجود ندارد که با ورود به دوره میان‌سالی، خوش‌لباسی و شیک‌پوشی خود را کنار بگذارید.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که زنان در دهه چهارم زندگی سبک شخصی خود را کنار می‌گذارند و نحوه انتخاب لباس آن‌ها تغییر می‌کند این است که گمان می‌کنند با بالا رفتن سن لباس‌هایی که دارند برازنده یک خانم میان‌سال نیست. کم‌کم به سمت رنگ‌های تیره‌تر و خنثی و لباس‌های گشادتر می‌روند. تا همین اواخر تجارت مد نیز بر این اساس بنا شده بود و قدرت انتخاب زنان بالای ۴۰ و ۵۰ سال محدود می‌شد به مدل‌هایی با صفاتی که برشمردیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به لطف رسانه‌های اجتماعی و نمادهای تاثیرگذار بالاتر از ۴۰ سالگی، صنعت مد بالاخره برای برقراری ارتباط با زنان در هر سنی تغییر جهت داد.

ازآنجایی‌که مد نوعی هنر و بیان خلاقانه است، سن نباید عامل تعیین‌کننده در سبک شخصی باشد. اگرچه هنوز راه درازی در پیش داریم، اما آخرین نمایش‌های مد بازتابی از این دیدگاه از زیبایی و سبک ظاهری‌اند.

آخرین عرض‌اندام زنان میان‌سال و سالمند را روی سکوی مد در نمایش لورآل هفته مد پاریس دیدیم. جایی که هلن میرن ۷۸ ساله و اندی مک‌داول ۶۵ ساله چیزی از مدل و ستاره‌های زیر ۳۰ سال کم نداشتند.

نمایش بهار و تابستان ۲۰۱۸ ورساچه در هفته مد میلان، یکی از نقاط روشن این موج بود، زمانی که دوناتلا ورساچه چندین نسل از زنان قدرتمند و شیک‌پوش مانند سیندی کرافورد، نائومی کمپبل، کلودیا شیفر، کارلا برونی و هلنا کریستنسن را که در دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی خود بودند، در شمایل الهه گونه و در پیراهن‌های درخشان طلایی روی صحنه برد.

این موج از روی سکوهای پرشکوه هفته‌های مد نیویورک، لندن، پاریس و میلان به فروشگاه‌های خرده‌فروشی و طراحان محلی هم رسید و دست میان‌سال‌ها را در انتخاب لباس بازتر کرد. حالا با خیال راحت می‌توانید سبک شخصی خود را آن‌طور که خودتان می‌خواهید ارتقا دهید:

اعتمادبه‌نفس

سبک بی‌زمان از درون شما می‌آید و اینکه چقدر به خود می‌بالید. شما باید در لباسی که می‌پوشید احساس راحتی کنید، فارغ از سن‌و‌سال، این موضوع خود را در بیرون نشان می‌دهد. همیشه به یاد داشته باشید لباسی که می‌پوشید باید به شما احساس زیبایی و راحتی بدهد.

قوانین برای شکسته شدن هستند

وقتی نوبت به «لباس مناسب سن» می‌رسد، قوانین را فراموش کنید. امروزه مد عبارت است از ترکیب مد سطح بالا و پایین. نگرش «همه‌چیز به همه‌چیز می‌آید» موج غالب فعلی است. به سبک خاص آیریس آپفل نگاه کنید که شامل عینک‌های گرد عظیم، لباس‌هایی از فرهنگ‌های مختلف با تکه‌های اوت کوتور است.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Iris Apfel (@iris.apfel)

بازگشت به اصول پایه

چند قطعه جاودانه و بی‌زمان وجود دارد که هر زنی باید در کمد خود داشته باشد؛ مثلا یک کت تاکسیدوی خوش‌دوخت هم به تن ۲۰ ساله‌ها برازنده است و هم زیبایی خودش را در میان‌سالی نشان می‌دهد.

 یک شلوار فاق بلند شیک برای هر سن و سالی مناسب است و هر کس می‌تواند یک نمونه از آن را در رنگ‌های مختلف در سبک شخصی‌اش بگنجاند.

بلوز دکمه‌دار سفید که یکی از آن چیزهایی است که هرگز از مد نمی‌افتد. هنگامی‌که قطعاتی را پیدا کردید که برای شما کار کرده و شکل بدن شما را برجسته می‌کنند، به آن‌ها بچسبید و چند تا از آن بخرید.

هر چه کمتر بهتر

هنر لباس پوشیدن با افزایش سن پالوده‌تر می‌شود. افراد با افزایش سن در موقعیت‌های شغلی بالاتری قرار می‌گیرند، ممکن است سطح درآمدشان بیشتر شود و توانایی خرید لباس‌هایی را پیدا کنند که قبلا از عهده خریدش بر نمی‌آمدند. متاهل بودن هم نکته دیگری است که باید گاهی اوقات سبک خود را با شریک زندگی‌تان هماهنگ کنند.

قطعا می‌ارزد سبکی را در نظر بگیرید که از آزمون زمان سربلند بیرون آمده است. کیف، کفش و لباسی که دهه‌ها از زیر دست ده‌ها طراح در خانه‌های مد گذشته و جای خود را در دنیای خوش‌پوشی یافته‌اند، انتخاب‌های مناسبی برای شیک‌پوشی بی‌زمان است؛ کیف‌دستی کلاسیک لویی ویتون، بارانی رالف لورن، کت توئید شانل، جواهرات کلاسیک ورساچه و ازاین‌دست.

این ظاهر بی‌زمان را می‌شود به‌سادگی با اضافه کردن یک قطعه تزئینی غیرمنتظره، مانند دستمال‌گردن مد سال، جواهراتی که همین فصل باب شده است و آرایش صورت و ناخنی که موجش همه‌جا را برداشته، به زمان حال آورد.

میان‌سالی به معنی پوشاندن حداکثری بدن نیست

لازم نیست به خاطر بالا رفتن شماره شمع روی کیک تولد، سایز لباس خود را هم بالا ببرید. از نشان دادن قسمت‌هایی از بدنتان که زیبایی شما را به رخ می‌کشد نترسید. شما هنوز هم می‌توانید لباس‌های تنگ و چسبان بپوشید که علاوه بر انحناها، بخشی از پوست خود را هم نشان دهید. پوشیدن لباس‌های گشاد و سایز بزرگ را فقط زمانی امتحان کنید که دلتان برای یک سبک راحت و ساحلی تنگ شده است.

سلامت در اولویت است

اغلب زنان در این سن وارد مرحله یائسگی می‌شوند و عوارض آن شامل عرق کردن، گرگرفتگی و نظایر آن را تجربه می‌کنند. اگر درگیر این موارد شده‌اید پارچه‌های با قابلیت تنفس بالا بهترین گزینه برای لباس است.

اگر ساعت‌های طولانی باید سرپا باشید، همیشه کفش‌های راحتی دم دست داشته باشید تا مکمل کفش‌های پاشنه‌بلند شما باشند.

هر صدمه استخوانی در این سن‌و‌سال دیرتر بهبود پیدا می‌کند، پس زمان انتخاب کفش و دامن تنگ مطمئن شوید که راه رفتن شما را دچار مشکل نخواهند کرد.

لوازم آرایش خود را مناسب پوست فعلی‌تان انتخاب کنید

چین‌وچروک پوست روی نحوه آرایش شما تاثیر خواهد گذاشت. خط چشم شما به همان ظرافت ۳۰ سالگی درنمی‌آید و خط لب و ماتیک مثل قبل روی پوست نمی‌نشیند. خط چشم را می‌شود به آهستگی با سایه چشم جایگزین کرد و شاید لازم باشد از مارک (نشان تجاری) موردعلاقه رژلب خود دل بکنید و به دنبال مارک‌های جدیدتر که بهتر روی پوست بنشیند بروید.

بیشتر از مُد و زیبایی